MAULANA IBRAHIM, NOORIS (2024) IDENTIFIKASI POTENSI BAHAYA PADA AKTIVITAS BONGKAR MUAT BERAS DI DERMAGA 2 PT XYZ DENGAN MENGGUNAKAN METODE HAZARD IDENTIFICATION RISK ASSESMENT AND RISK CONTROL (HIRARC) DAN DIAGRAM FISHBONE. S1 thesis, Fakultas Teknik Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.
Text
Nooris Maulana Ibrahim_3333200087_Fulltext.pdf Download (3MB) |
|
Text
Nooris Maulana Ibrahim_3333200087_01.pdf Download (2MB) |
|
Text
Nooris Maulana Ibrahim_3333200087_02.pdf Download (244kB) |
|
Text
Nooris Maulana Ibrahim_3333200087_03.pdf Download (175kB) |
|
Text
Nooris Maulana Ibrahim_3333200087_04.pdf Download (1MB) |
|
Text
Nooris Maulana Ibrahim_3333200087_05.pdf Download (206kB) |
|
Text
Nooris Maulana Ibrahim_3333200087_06.pdf Download (48kB) |
|
Text
Nooris Maulana Ibrahim_3333200087_Ref.pdf Download (115kB) |
|
Text
Nooris Maulana Ibrahim_3333200087_Lamp.pdf Download (925kB) |
|
Text
Nooris Maulana Ibrahim_3333200087_CP.pdf Download (54MB) |
Abstract
Along with the rapid changes in time and the demand for port services, the port business is becoming increasingly competitive. This requires a level of occupational safety and health (K3). PT. XYZ is a loading and unloading business provider, which of course requires good implementation of a work safety management system (SMK3). The problem that occurs is that risk identification and assessment have not yet been established in rice loading and unloading activities. The aim of this research is to identify potential dangers found in rice loading and unloading activities at pier 2, so as to obtain recommendations for improvement as a preventive measure and minimize potential dangers. The methods used are HIRARC and FISHBONE to find out the root causes of the potential dangers found. The results of this research found 10 potential hazards and the results of the HIRARC rating obtained the highest risk in the activity of unloading rice from the ship's hold onto the trailer with severity 5, likelihood C and obtained risk matrix E, namely extreme risk. The main root causes of the highest risks are resolved using a fishbone diagram which includes human factors, methods, environment and machines.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Seiring dengan pergantian waktu yang cepat serta dari permintaan terhadap jasa pelabuhan, menciptakan persaingan bisnis pelabuhan semakin kompetitif. Hal tersebut memerlukan tingkat keselamatan dan kesehatan kerja (K3). PT. XYZ merupakan penyedia bisnis bongkar muat, tentu memerlukan penerapan sistem manajemen keselamatan kerja (SMK3) dengan baik. Permasalahan yang terjadi adalah belum terbentuknya pengidentifikasian dan penilaian risiko pada aktivitas bongkar muat beras. Tujuan dari penelitian ini adalah mengidentifikasi potensi bahaya yang ditemukan pada aktivitas bongkar muat beras di dermaga 2, sehingga mendapatkan usulan perbaikan sebagai langkah preventif dan meminimalisir potensi bahaya. Metode yang digunakan adalah HIRARC dan FISHBONE untuk mengetahui akar permasalahan dari potensi bahaya yang ditemukan. Hasil dari penelitian ini, menemukan 10 potensi bahaya dan hasil peratingan dengan HIRARC mendapatkan risiko tertinggi pada aktivitas membongkar muatan beras dari palka kapal ke trailer dengan severity 5, likelihood C dan didapatkan risk matrix E yaitu extreme risk. Akar permasalahan utama dari risiko tertinggi diselesaikan menggunakan diagram fishbone yang meliputi faktor manusia, metode, lingkungan dan mesin. | |||||||||
Subjects: | T Technology > T Technology (General) | |||||||||
Divisions: | 03-Fakultas Teknik 03-Fakultas Teknik > 26201-Jurusan Teknik Industri |
|||||||||
Depositing User: | Maulana Nooris Ibrahim | |||||||||
Date Deposited: | 24 Jul 2024 09:58 | |||||||||
Last Modified: | 24 Jul 2024 09:58 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/39326 |
Actions (login required)
View Item |