Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

Analisis Kinerja Jalan Perkotaan (Studi Kasus: Jalan Mayor Muslih dan Jalan Kolonel Tubagus Suwandi Kota Serang)

HAIDAR, ABDURRAHMAN MIFTAH HILAL FAIZ (2024) Analisis Kinerja Jalan Perkotaan (Studi Kasus: Jalan Mayor Muslih dan Jalan Kolonel Tubagus Suwandi Kota Serang). S1 thesis, Fakultas Teknik Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
Abdurrahman Miftah Hilal Faiz Haidar_3336170058_Fulltext.pdf

Download (29MB)
[img] Text
Abdurrahman Miftah Hilal Faiz Haidar_3336170058_01.pdf

Download (1MB)
[img] Text
Abdurrahman Miftah Hilal Faiz Haidar_3336170058_02.pdf

Download (298kB)
[img] Text
Abdurrahman Miftah Hilal Faiz Haidar_3336170058_03.pdf

Download (595kB)
[img] Text
Abdurrahman Miftah Hilal Faiz Haidar_3336170058_04.pdf

Download (512kB)
[img] Text
Abdurrahman Miftah Hilal Faiz Haidar_3336170058_05.pdf

Download (1MB)
[img] Text
Abdurrahman Miftah Hilal Faiz Haidar_3336170058_06.pdf

Download (122kB)
[img] Text
Abdurrahman Miftah Hilal Faiz Haidar_3336170058_Lamp.pdf

Download (26MB)
[img] Text
Abdurrahman Miftah Hilal Faiz Haidar_3336170058_Ref.pdf

Download (227kB)
[img] Text
Abdurrahman_Miftah_Hilal_Faiz_Haidar_3336170058_CP.pdf.pdf

Download (42MB)

Abstract

Transportation problems in the city of Serang have become quite a serious problem because of several congestions that arise on several vital main roads. The purpose of this study is to determine the performance of road sections and alternative problems that occur on Major Muslih and Colonel Tubagus Suwandi roads with the methods listed in the Indonesian Road Capacity Guidelines (PKJI 2014). The results showed that the Major Muslih road section has a DJ of 0.78 with a level of service C, meaning that the condition of the Major Muslih road section has a stable flow but is quite close to the tolerance limit of DJ 0.85. On the road section, Colonel Tubagus Suwandi has DJ 1.11 with a level of service F meaning that the flow is stuck and really needs an alternative solution. The first alternative solution provided on both road sections is the application of heavy vehicle restrictions with a DJ value of 0.78 and level of service C on Mayor Muslih road and a DJ value of 0.97 with an E level of service on Kolonel Tubagus Suwandi road. The second alternative provided is the widening of the road by 1 m with a DJ value of 0.57 and level of service A on Mayor Muslih road, and a DJ value of 0.83 and level of service D on Kolonel Tubagus Suwandi road. The third alternative given is to combine the two previous alternatives with a DJ value of 0.47 and level of service A on Mayor Muslih road, and a DJ value of 0.71 and C level of service on Kolonel Tubagus Suwandi road.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorINTARI, DWI ESTI198601242014042001
Thesis advisorBUDIMAN, ARIEF197105272005011001
Additional Information: Masalah transportasi di kota Serang sudah menjadi masalah yang cukup serius karena beberapa kemacetan yang timbul di beberapa ruas jalan utama yang cukup vital. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui kinerja ruas jalan dan alternatif permasalahan yang terjadi pada ruas jalan Mayor Muslih dan jalan Kolonel Tubagus Suwandi dengan metode yang tertera pada Pedoman Kapasitas Jalan Indonesia (PKJI 2014). Hasil penelitian menunjukkan ruas jalan Mayor Muslih memliki DJ sebesar 0,78 dengan tingkat pelayanan C artinya kondisi ruas jalan Mayor Muslih mempunyai arus yang stabil namun cukup mendekati batas toleransi DJ 0,85. Pada ruas jalan Kolonel Tubagus Suwandi memiliki DJ 1,11 dengan tingkat pelayanan F artinya arus macet dan sangat memerlukan alternatif solusi. Alternatif solusi pertama yang diberikan pada kedua ruas jalan adalah penerapan pembatasan kendaraan berat dengan nilai DJ 0,78 dan tingkat pelayanan C pada jalan Mayor Muslih dan nilai DJ 0,97 dengan tingkat pelayanan E pada jalan Kolonel Tubagus Suwandi. Alternatif kedua yang diberikan adalah pelebaran jalan sebesar 1 m dengan nilai DJ 0,57 dengan tingkat pelayanan A pada jalan Mayor Muslih, dan nilai DJ 0,83 dengan tingkat pelayanan D pada jalan Kolonel Tubagus Suwandi. Alternatif ketiga yang diberikan adalah menggabungkan kedua alternatif sebelumnya dengan nilai DJ 0,47 dengan tingkat pelayanan A pada jalan Mayor Muslih, dan nilai DJ 0,71 dengan tingkat pelayanan C pada jalan Kolonel Tubagus Suwandi.
Subjects: T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General)
Divisions: 03-Fakultas Teknik
03-Fakultas Teknik > 22201-Jurusan Teknik Sipil
Depositing User: Abdurrahman Miftah Hilal Faiz Haidar
Date Deposited: 04 Apr 2024 10:47
Last Modified: 04 Apr 2024 10:47
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/34739

Actions (login required)

View Item View Item