Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MELALUI STRATEGI PEMBELAJARAN CARD SORT PADA PELAJARAN IPS KELAS VI SDN KUBANG LABAN Penelitian Tindakan Kelas Pada Kelas VI SDN Kubang Laban Cilegon

Mubarokah, Haudotul (2015) MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MELALUI STRATEGI PEMBELAJARAN CARD SORT PADA PELAJARAN IPS KELAS VI SDN KUBANG LABAN Penelitian Tindakan Kelas Pada Kelas VI SDN Kubang Laban Cilegon. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MELALUI STRATEGI PEMBELAJARAN CARD SORT PADA PELAJARAN IPS KELAS.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only until 2015.

Download (5MB)

Abstract

The research was motivatedbythelackofstudent learning outcomes in social science subject which is still using learning strategies at the four grade SDN Kubang Laban. Students generally onlylisten, read and memorizethe information obtained, so the conceptis not strong embedded. The purpose of this study was to determine the learning out comes of students in the social sciences through card sort strategie sand determine the activity of students in the implementation of learning by using card sort strategies. This study used action research by teacher card sort strategies, which was held on two cycles, each cycle consisting of two meeting sincluding planning, implementation, observation, and reflection. Data collection techniques in this study using the test results of students' learning, observation of student activity using the assessment scores, and interview guidance. Based on the research that has been carried out, showing that in cycle 1 students which completed a total students as much as 45%. In cycle II to 97.5% an increase of 52.5 % which is in line with the indicators of success which has been established and has been achieved. This study concludes that the application of the card sort strategies in social science learning can improve student learning out comes. Key words :Strategies card sort, improve the result of study and activities students

Item Type: Thesis (S1)
Additional Information: Penelitian ini dilatar belakangi oleh rendahnya hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS dan masih menggunakan metode pembelajaran yang klasikal dikelas VI SDN Kubang Laban. Siswa pada umumnya hanya mendengarkan, membaca dan menghafal informasi yang diperoleh, sehingga konsep yang tertanam tidak kuat. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui hasil belajar siswa dalam pembelajaran IPS melalui strategi pembelajaran Card Sort dan mengetahui aktivitas siswa pada pelaksanaan pembelajaran dengan menggunkan strategi Card Sort. Penelitian ini menggunkan penelitian tindakan kelas (PTK) dengan menggunakan strategi pembelajaran Card Sort, yang dilaksanakan pada 2 siklus, setiap siklusnya terdiri dari 2 pertemuana adapun tahapan dalam penelitian ini yaitu perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Teknik pengumpulan data pada penelitian ini menggunkan tes hasil belajar siswa, dan observasi aktivitas siswa dengan menggunakan penilaian skor, dan pedoman wawancara. Hasil penelitian yang telah dilaksanakan, menunjukan bahwa pada siklus I hasil belajar siswa 45%. Pada siklus ke II yaitu 97.5% terjadi peningkatan sebanyak 52.5% hal ini sesuai dengan indikator keberhasilan yang telah ditetapkan dan telah tercapai. Penggunaan strategi Card Sort pada pembelajaran IPS dapat meningkatkan hasil belajar siswa. Kata Kunci :Strategi Card Sort , pembelajaran IPS , hasil belajar, dan aktivitas siswa.
Uncontrolled Keywords: Key words :Strategies card sort, improve the result of study and activities students. Kata Kunci :Strategi Card Sort , pembelajaran IPS , hasil belajar, dan aktivitas siswa. Key words :Strategies card sort, improve the result of study and activities students.
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education
L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 22 Dec 2021 08:59
Last Modified: 22 Dec 2021 08:59
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/9686

Actions (login required)

View Item View Item