Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MELALUI STRATEGI ACTIVE KNOWLEDGE SHARING PADA PEMBELAJARAN IPS KELAS IV SDN RAWU Penelitain Tindakan Kelas Pada Siswa Kelas IV SDN Rawu Serang-Banten

Sumaiah, Sumaiah (2014) MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MELALUI STRATEGI ACTIVE KNOWLEDGE SHARING PADA PEMBELAJARAN IPS KELAS IV SDN RAWU Penelitain Tindakan Kelas Pada Siswa Kelas IV SDN Rawu Serang-Banten. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MELALUI STRATEGI ACTIVE KNOWLEDGE SHARING PADA PEMBELAJARAN I.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only until 2014.

Download (8MB)

Abstract

This research is motivated by low ability students in the fourth grade social studies lesson RAWU SDN, so that the values obtained are also learning social studies students at low and student interest in learning ips still lacking, many students who do not like subjects ips. The purpose of this study is (1) To improve student learning outcomes using the strategy of active knowledge sharing in the fourth grade social studies lesson on SDN Rawu (2) To increase the activity of students using active strategies of knowledge sharing in the fourth grade social studies lesson on SDN Rawu. The method used was Classroom Action Research is conducted in two cycles, each cycle includes: planning, implementation, observation, and reflection. Data collected by the test, observation. The research was conducted in SDN RAWU Serang District of Serang. The subjects were 30 fourth grade students. The results showed that: (1) Active Knowledge Sharing Strategy can improve student learning outcomes. This is indicated by the average values obtained students increasing, starting from the first cycle to the second cycle. The average value of the first cycle of students is 66 and the second cycle is 90. (2) Active Knowledge Sharing Strategy can improve students' learning activities, the average percentage of student activity by 70% the first cycle and the second cycle of 100%. Conclusions that can be drawn is that learning through Active Knowledge Sharing strategies to improve learning outcomes and activities of students in the fourth grade social studies lesson on SDN RAWU Serang, Serang District of academic year 2013/2014. And it is advisable for teachers to implement the strategy of Active Knowledge Sharing in Social Science learning to improve learning outcomes and student activities. Keywords: Active Strategies of Knowledge Sharing, Social Sciences, Learning Outcomes and Student Activities.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSari Dewi, Ratna198105052005012002
Thesis advisorAsih VY, Indhira196906692003122001
Additional Information: Penelitian ini dilatar belakangi oleh rendahnya kemampuan siswa dalam pembelajaran IPS kelas IV SDN RAWU, sehingga nilai yang didapatkan siswa pada pembelajaran IPS juga rendah dan minat siswa pada pembelajaran ips masih kurang, banyak siswa yang tidak menyukai mata pelajaran ips. Tujuan penelitian ini yaitu (1) Untuk meningkatkan hasil belajar siswa menggunkan strategi active knowledge sharing dalam pembelajaran IPS di kelas IV SDN Rawu (2) Untuk meningkatkan aktivitas siswa dengan menggunakan strategi active knowledge sharing dalam pembelajaran IPS di kelas IV SDN Rawu. Metode penelitian yang digunakan adalah Penelitian Tindakan Kelas yang dilaksanakan dalam dua siklus, tiap siklus meliputi: perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Data dikumpulkan dengan tes, observasi. Penelitian ini dilaksanakan di SDN RAWU Kecamatan Serang Kota Serang. Subjek penelitian ini adalah 30 siswa kelas IV. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) Strategi Active Knowledge Sharing dapat meningkatkan hasil belajar siswa. Hal ini ditunjukkan dengan diperoleh nilai rata-rata siswa yang semakin meningkat, mulai dari siklus I ke siklus II. Nilai rata-rata siswa siklus I adalah 66 dan siklus II adalah 90. (2) Strategi Active Knowledge Sharing dapat meningkatkan aktivitas belajar siswa, persentase rata-rata aktivitas siswa siklus I sebesar 70% dan siklus II sebesar 100%. Simpulan yang dapat diambil adalah bahwa pembelajaran melalui strategi Active Knowledge Sharing dapat meningkatkan hasil belajar dan aktivitas siswa dalam pembelajaran IPS pada kelas IV SDN RAWU Kecamatan Serang Kota Serang Tahun Pelajaran 2013/2014. Dan disarankan bagi guru untuk menerapkan strategi Active Knowledge Sharing dalam pembelajaran IPS untuk meningkatkan hasil belajar dan aktivitas siswa. Kata kunci : Strategi Active Knowledge Sharing, Ilmu Pengetahuan Sosial, Hasil Belajar dan Aktivitas Siswa.
Uncontrolled Keywords: Kata kunci : Strategi Active Knowledge Sharing, Ilmu Pengetahuan Sosial, Hasil Belajar dan Aktivitas Siswa. Keywords: Active Strategies of Knowledge Sharing, Social Sciences, Learning Outcomes and Student Activities.
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education
L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 22 Dec 2021 08:54
Last Modified: 22 Dec 2021 08:54
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/9685

Actions (login required)

View Item View Item