Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MELALUI METODE DISCOVERY DALAM PELAJARAN IPS (Penelitian Tindakan Kelas Dilakukan padaSiswaKelas IV SD Negeri Kepandean-Ciruas)

Yusri, Arifanty (2015) MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MELALUI METODE DISCOVERY DALAM PELAJARAN IPS (Penelitian Tindakan Kelas Dilakukan padaSiswaKelas IV SD Negeri Kepandean-Ciruas). S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MELALUI METODE DISCOVERY DALAM PELAJARAN IPS.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only until 2015.

Download (7MB)

Abstract

The background of this research will be boring monotonous learning so inclined will bring negative impact on private students, namely academic achievement decline widened. To overcome this background, the researchers conducting research in an effort to improve student learning outcomes. Objectives to be accomplished researcher in this research was to determine the learning activities of students in the subjects of Social Sciences through Discovery method and to know how where learning outcomes. Research tindakank this class uses a spiral model of Kemmis and Targgart (1988). Research subjects are students of SDN Kepandean- Ciruas 2014/2015 school year, amounting to 22 students. In addition, studies using classroom action research conducted in two cycles for 4 meetings. The results showed an increase in learning outcomes and student activities. In the first cycle of student learning outcomes is 50% with an average of 60.22. In the second cycle increased by 90.90% with an average of 68.63. Based on these results, it can be concluded that the application of pemebelajaran Discovery method can improve student learning outcomes SDN Kepandean-Ciruas. Keywords: Learning, Learning Outcomes, IPS, and methods of Discovery.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHeriawan, Adang195905171981031003
Thesis advisorJamaludin, Ujang197708012005011002
Additional Information: Penelitian ini dilatar belakangi Pembelajaran yang monoton akan membosankan sehingga cenderung akan membawa dampak yang negative pada pribadi siswanya, yaitu prestasi belajarnya manjadi menurun. Untuk mengatasi latar belakang tersebut maka, peneliti melakuakan penelitian dalam upaya meningkatkan hasil belajar siswa. Tujuan yang ingin peneliti capai dalam peneliti ini adalah mengetahui aktivitas belajar siswa pada mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial melalui metode Discovery dan untuk mengetahui bagai mana hasil belajarnya. Penelitian tindakank kelas ini menggunakan Model spiral dari Kemmis dan Targgart (1988). Subjek penelitian yaitu siswa kelas IV SD N Kepandean-Ciruas tahun ajaran 2014/2015 yang berjumlah 22 siswa. Selain itu penelitian menggunakan jenis penelitian tindakn kelas yang dilaksanakan dalam 2 siklus selama 4 kali pertemuan. Hasil penelitian menunjukan adanya peningkatan hasil belajar dan aktivitas siswa. Pada siklus I hasil belajar siswa yaitu 50% dengan rata-rata 60,22. Pada siklus II meningkat 90,90% dengan rata-rata 68,63. Berdasarkan hasil penelitian ini, dapat disimpulkan bahwa penerapan metode pemebelajaran Discovery dapat meningkatkan hasil belajar siswa kelas IV SD N Kepandean-Ciruas. Kata Kunci : Hasil Belajar, Pembelajaran IPS, dan Metode Discovery.
Uncontrolled Keywords: Keywords: Learning, Learning Outcomes, IPS, and methods of Discovery. Kata Kunci : Hasil Belajar, Pembelajaran IPS, dan Metode Discovery
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education
L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 21 Dec 2021 15:18
Last Modified: 21 Dec 2021 15:18
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/9680

Actions (login required)

View Item View Item