Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS V DALAM PERISTIWA SEKITAR PROKLAMASI KEMERDEKAAN MELALUI PENERAPAN MODEL KOOPRATIF TIPE SNOWBALL THROWING Penelitian Tindakan Kelas Dilakukan Pada Siswa kelas V SDN Panancangan 3 Kota serang

Ismayanti, Siti (2015) MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS V DALAM PERISTIWA SEKITAR PROKLAMASI KEMERDEKAAN MELALUI PENERAPAN MODEL KOOPRATIF TIPE SNOWBALL THROWING Penelitian Tindakan Kelas Dilakukan Pada Siswa kelas V SDN Panancangan 3 Kota serang. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS V DALAM PERISTIWA SEKITAR PROKLAMASI KEMERDEKAAN MELALUI P.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only until 2015.

Download (7MB)

Abstract

The study entitled improve student learning outcomes around the fifth grade in the event of the proclamation of independence mealui implementation of cooperative models snowball throwing aims to bring the world to learn to connect with real life sehinnga improving student learning outcomes IPS. Researchers using cooperative learning model type of snowball throwing that aim to improve attention, activity and learning outcomes of students in the learning process to follow in order to obtain optimal learning results. The formulation of the problem of this study are (1) how the student learning activities using cooperative learning model snowball throwing, and (2) how the learning outcomes after using cooperative learning model snowball throwing. This study uses a Class Action Research (Classroom Action Research), which consist of planning, action, observation and reflection. Seen from the preliminary data the graduation rate of students is only 19.4%, or 7 people who graduated from number 36 learners so that the learning process has not been optimally implemented. After being given an action using cooperative learning model snowball throwing in the first cycle the number of learners who pass by KKM or 77,8 increased to 28%, and the second cycle increased to 32 people, or 89%. After being given an action using cooperative learning model snowball throwing in the first cycle of activity learners achieve 11 indicators, or 68.75%, and the second cycle increased to 14 indicators or 93.75%. It can be concluded that the use of cooperative learning model throwing snowball can increase the activity and student learning outcomes panancangan V SD Negeri 3. Keywords: student learning outcomes, social studies, cooperative learning Model snowball throwing, action research.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSuprani, Suprani195501181984031001
Thesis advisorJamaludin, Ujang197708012005011002
Additional Information: Penelitian berjudul meningkatkan hasil belajar siswa kelas V dalam peristiwa sekitar proklamasi kemerdekaan mealui penerapan model kooperatif tipe snowball throwing ini bertujuan untuk membawa dunia belajar menghubungkan dengan kehidupan nyata siswa sehinnga meningkatkan hasil belajar IPS. Peneliti menggunakan model pembelajaran koperatif tipe snowball throwing yang bertujuan untuk meningkatkan perhatian, keaktifan dan hasil belajar peserta didik dalam mengikuti proses pembelajaran agar memperoleh hasil belajar yang optimal. Adapun rumusan masalah penelitian ini adalah (1) bagaimana aktivitas pembelajaran siswa dengan menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe snowball throwing , dan (2) bagaimana hasil belajar setelah menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe snowball throwing . Penelitian ini menggunakan metode Penelitian Tindakan Kelas (Classroom Action Research) yang terdiri dari tahap perencanaan, tindakan, observasi dan refleksi. Terlihat dari data awal tingkat kelulusan peserta didik hanya 19,4%atau 7 orang yang lulus dari jumlah 36 peserta didik sehingga proses pembelajaran yang dilaksanakan belum optimal. Setelah diberikan tindakan dengan menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe snowball throwing pada siklus I jumlah peserta didik yang lulus berdasarkan KKM meningkat menjadi 28 orang atau77,8%, dan pada siklus II meningkat menjadi 32 orang atau 89%. Setelah diberikan tindakan dengan menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe snowball throwing pada siklus I aktivitas peserta didik mencapai 11 indikator atau 68.75%, dan pada siklus II meningkat menjadi 14 indikator atau 93.75% Dapat disimpulkan bahwa penggunaan model pembelajaran kooperatif tipe snowball throwing dapat meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa V SD Negeri panancangan 3. Kata Kunci : hasil belajar siswa, mata pelajaran IPS, Model pembelejaran kooperatif tipe snowball throwing , Penelitian tindakan kelas
Uncontrolled Keywords: Keywords: student learning outcomes, social studies, cooperative learning Model snowball throwing, action research Kata Kunci : hasil belajar siswa, mata pelajaran IPS, Model pembelejaran kooperatif tipe snowball throwing , Penelitian tindakan kelas
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education
L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 16 Dec 2021 15:13
Last Modified: 16 Dec 2021 15:13
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/9657

Actions (login required)

View Item View Item