Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPS SISWA DENGAN MENGGUNAKAN MODEL EXAMPLE NON EXAMPLE (Penelitian Tindakan Kelas Pada Siswa Kelas VI A SD Negeri Melandang Kecamatan Walantaka Kabupaten Kota Serang)

Mutiara., Dewi (2015) MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPS SISWA DENGAN MENGGUNAKAN MODEL EXAMPLE NON EXAMPLE (Penelitian Tindakan Kelas Pada Siswa Kelas VI A SD Negeri Melandang Kecamatan Walantaka Kabupaten Kota Serang). S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPS SISWA DENGAN MENGGUNAKAN MODEL EXAMPLE NON EXAMPLE.PDF - Published Version
Restricted to Registered users only until 2015.

Download (14MB)

Abstract

A paper entitled "Improving Students' progress of Social Science by Using Example and Non-Example collaborate Siti Hadijah model aims to highlight the learning progress of four grade students in SDN Melandang who have low grades in final test of social science. This indicates that the teacher formerly used the less various models of teaching, such as only delivering a speech or merely giving an assignment which bring the boredom to the students. This study uses the Example and Non-Example models as the learning model with some pictures as the media to deliver the learning material. This model aims to encourage the students to think critically in solving the problem with the pictures provided. Additionally, the students are actively involved in teaching-learning activities. In an attempt to test the learning model, this Classroom Action Research uses two cycles. 32 of four grade students of SDN Melandang participate in this study. Findings indicate that in the first cycle, the average grades is 62 or 62,5 % students passed the test, but 37,5 % did not passed. However, in the second cycle, the improvement has shown that the average grade steps up to 78,75 or 94 % students passed the test. Findings indicate the learning progress in the second cycle has reached the indicator of success as targeted 80 %. It show that the use of example and non- example model in social science learning of four grade student improves their learning progress. Key words: Learning Progress, "Example-Non Example Model" in social science.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSari Dewi, Ratna198105052005012002
Thesis advisorAsih VY, Indhira196906692003122001
Additional Information: Penelitian berjudul Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa dengan Menggunakan Model Example Non Example berkolaborasi dengan Siti Hadijah ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas VI A SDN Melandang yang rendah berdasarkan hasil nilai UAS. Hal ini dikarenakan guru masih menggunakan metode yang tidak bervariasi, pada saat pembelajaran guru hanya menggunakan ceramah dan penugasan sehingga proses pembelajaran menjadi monoton. Penelitian ini menggunakan model Example Non Example pada pembelajaran IPS. Model Example Non Example adalah model yang merupakan pembelajaran yang menggunakan gambar sebagai media untuk menyampaikan materi pelajaran. Model ini bertujuan mendorong siswa untuk belajar berpikir kritis dengan memecahkan permasalahan yang termuat dalam contoh-contoh gambar yang disajikan, sehingga siswa terlibat dalam pembelajaran secara langsung. Penelitian Tindakan Kelas dilakukan dua siklus. Subjek penelitian ini adalah siswa SDN Melandang kelas VI A yang berjumlah 32 siswa. Berdasarkan hasil penelitian, siklus I nilai rata-rata 62, dengan presentase yang tuntas 62.5 % dan yang tidak tuntas 37.5 %, sedangkan pada siklus II mengalami peningkatan dengan nilai rata- rata 78.75 dengan presentase yang tuntas 94%. Perolehan hasil belajar pada siklus II telah mencapai indikator keberhasilan yang telah ditetapkan yaitu 80%. Hal ini berarti penggunaan model Exampel Non Example pada pembelajaran IPS kelas VI A dapat meningkatkan hasil belajar. Kata kunci : Hasil Belajar, Model Exampel Non Example, Pembelajaran IPS
Uncontrolled Keywords: Kata kunci : Hasil Belajar, Model Exampel Non Example, Pembelajaran IPS Key words: Learning Progress, "Example-Non Example Model" in social science.
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education
L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 14 Dec 2021 13:08
Last Modified: 14 Dec 2021 13:08
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/9623

Actions (login required)

View Item View Item