Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH PENDEKATAN METAPHORICAL THINKING TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH DAN DISPOSISI MATEMATIK SISWA SEKOLAH DASAR

Helfiani, Mela (2017) PENGARUH PENDEKATAN METAPHORICAL THINKING TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH DAN DISPOSISI MATEMATIK SISWA SEKOLAH DASAR. Master thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
PENGARUH PENDEKATAN METAPHORICAL THINKING TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH DAN DISPOSISI MATE.PDF
Restricted to Registered users only

Download (2MB)

Abstract

This event will be based on Research by the low level of problem-solving ability and disposition of mathematics students , it can be seen by the presence of students that are still difficult to solve a mathematical problem in doing, understand and solve the problem of solving questions of material covered. The subject in this study are students of the country 2-attack on semester 2 academic year 2016/2017 that add up to 50 students, namely 25 students as a class of 25 students and experiments as a control class. The instruments used in this research is a test to measure the ability of mathematical problem solving of students comprising students ability test (pretest) and test the ability of the students final (posttest), and nontes, namely in the form of observation the attitude of the the disposition of the mathematical students against mathematics learning use approach to the metaphorical thinking . Of all the processed data obtained and analyzed by using the help of the program SPSS 23.0 for Windows. The results of the analysis of the data obtained indicate that the average value of experimental class on the pretest of 29.92 while the average value of 69.68 posttest. Thus there is an increase in the ability of the mathematical problem solving of students of 39.76 and if viewed from an average gain of n-gain increased by 58%. The difference in the average value of the proven yield difference after test the hypothesis by using test-t, because the significance value obtained less than 0.05, namely 0.021. On the analysis of data obtained mathematical percentage value disposition early experimental class of 59% of that number are experiencing an increase of 12% to 71% in the percentage of the value of the final disposition of the mathematical activity of students. From those results showed that with the use of metaphorical thinking approach in learning math better than learning to use the approach contextual teaching learning (CTL). The conclusions obtained in this study is there is the influence of the increased ability of problem solving and mathematical better disposition on students who get the math learning using approaches of metaphorical thinking.

Item Type: Thesis (Master)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorRuhiat, YayatUNSPECIFIED
Thesis advisorFathurrohman, MamanUNSPECIFIED
Additional Information: Penelitian ini dilatar belakangi oleh rendahnya kemampuan pemecahan masalah dan disposisi matematik siswa, hal ini dapat dilihat dengan adanya siswa yang masih sulit untuk memecahkan sebuah permasalahan matematika dalam mengerjakan, memahami dan menyelesaikan masalah dari soal-soal pemecahan masalah tentang materi segiempat. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa SD Negeri 2 Serang pada semester 2 tahun ajaran 2016/2017 yang berjumlah 50 siswa, yaitu 25 siswa sebagai kelas eksperimen dan 25 siswa sebagai kelas kontrol. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah tes untuk mengukur kemampuan pemecahan masalah matematika siswa yang terdiri dari tes kemampuan awal siswa (pretest) dan tes kemampuan akhir siswa (posttest), dan nontes yaitu berupa observasi sikap disposisi matematik siswa terhadap pembelajaran matematika menggunakan pendekatan metaphorical thinking. Dari semua data yang diperoleh tersebut diolah dan dianalisis dengan menggunakan bantuan program SPSS 23.0 for Windows. Hasil analisis data yang diperoleh menunjukkan bahwa nilai rata-rata pretest pada kelas eksperimen sebesar 29,92 sedangkan nilai rata-rata posttest sebesar 69,68. Dengan demikian terdapat peningkatan kemampuan pemecahan masalah matematik siswa sebesar 39,76 dan jika dilihat dari rata-rata perolehan n-gain meningkat sebesar 58%. Perbedaan nilai rata-rata tersebut terbukti menghasilkan perbedaan setelah dilakukan uji hipotesis dengan menggunakan uji-t, karena diperoleh nilai signifikansi kurang dari 0,05, yaitu 0,021. Pada Analisis data disposisi matematika diperoleh nilai persentase awal kelas eksperimen sebesar 59% dari angka tersebut mengalami peningkatan sebesar 12% menjadi 71% pada nilai presentase akhir aktivitas disposisi matematik siswa. Dari hasil tersebut menunjukkan bahwa dengan penggunaan pendekatan metaphorical thinking dalam pembelajaran matematika lebih baik daripada pembelajaran menggunakan pendekatan contextual teaching learning (CTL). Kesimpulan yang diperoleh dalam penelitian ini adalah terdapat pengaruh peningkatan kemampuan pemecahan masalah dan disposisi matematik yang lebih baik pada siswa yang mendapatkan pembelajaran matematika menggunakan pendekatan metaphorical thinking.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 08-Pascasarjana
08-Pascasarjana > Magister Teknologi Pembelajaran
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 25 Nov 2021 09:24
Last Modified: 25 Nov 2021 09:24
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/9027

Actions (login required)

View Item View Item