Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING DAN DISIPLIN BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR TEMA 5 SUB TEMA 3 KELAS V SDN SERANG 13 TAHUN PELAJARAN 2016 - 2017

Eka Fitriyani, Aprilia (2017) PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING DAN DISIPLIN BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR TEMA 5 SUB TEMA 3 KELAS V SDN SERANG 13 TAHUN PELAJARAN 2016 - 2017. Master thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING DAN DISIPLIN BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR TEMA 5.PDF
Restricted to Registered users only

Download (15MB)

Abstract

The research was done because, in practice, in the field is still a lot of activity or the learning process carried out by teachers who do not engage in an optimal student activity, the students were not involved in digging up information to gain knowledge for students. The results of the interview also shows that student learning outcomes in any evaluation or daily tests are not satisfactory. Based on these problems, it is necessary to change the view to implement the learning process. There needs to be a learning process in which the material being taught does not have to come from teachers, students can also exchange information with other students regarding the material taught. One way to change the view of the learning process is to develop a model of learning, especially learning model of discovery learning. The results showed that there were differences in learning outcomes between students whose learning using learning model discovery learning with students whose learning using inquiry learning model in class V SDN Serang 13, there are differences in learning outcomes between students who have discipline high learning, learning discipline was, and learning discipline lower in class V SDN Serang 13, there is the effect of the interaction between the learning model of discovery learning and discipline of learning the learning outcomes of students of class V SDN Serang 13, the learning outcomes of students whose learning using learning model discovery learning and discipline of high learning better than students learning using inquiry learning model and have the discipline to learn high-grade V SDN Serang 13, the learning outcomes of students whose learning using learning model discovery learning and discipline of study were better than students whose learning using inquiry learning model and have the discipline to learn was in class V SDN attack 13, and student learning outcomes that learning using discovery learning model learning and low learning discipline better than students whose learning using inquiry learning model and has a low learning discipline in class V SDN Serang 13.

Item Type: Thesis (Master)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSuherman, SuhermanUNSPECIFIED
Thesis advisorFatah, AbdulUNSPECIFIED
Additional Information: Penelitian ini dilakukan karena dalam praktiknya, di lapangan masih banyak kegiatan atau proses pembelajaran yang dilaksanakan oleh guru yang tidak melibatkan aktivitas siswa secara optimal, siswa tidak dilibatkan dalam menggali informasi untuk mendapatkan pengetahuan bagi siswa. Hasil wawancara juga menunjukkan bahwa hasil belajar siswa pada setiap evaluasi atau ulangan harian belum memuaskan. Berdasarkan permasalahan tersebut, maka perlu adanya perubahan pandangan dalam melaksanakan proses pembelajaran. Perlu adanya proses pembelajaran dimana materi yang diajarkan tidak harus bersumber dari guru, siswa juga dapat bertukar informasi dengan siswa lain terkait materi yang diajarkan. Salah satu cara yang dapat merubah pandangan terhadap proses pembelajaran tersebut adalah dengan mengembangkan model pembelajaran khususnya model pembelajaran discovery learning. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat perbedaan hasil belajar antara siswa yang pembelajarannya menggunakan model pembelajaran discovery learning dengan siswa yang pembelajarannya menggunakan model pembelajaran inkuiri pada siswa kelas V SDN Serang 13, terdapat perbedaan hasil belajar antara siswa yang memiliki disiplin belajar tinggi, disiplin belajar sedang, dan disiplin belajar rendah di kelas V SDN Serang 13, terdapat pengaruh interaksi antara model pembelajaran discovery learning dan disiplin belajar terhadap hasil belajar siswa kelas V SDN Serang 13, hasil belajar siswa yang pembelajarannya menggunakan model pembelajaran discovery learning dan disiplin belajar tinggi lebih baik dari siswa yang pembelajarannya menggunakan model pembelajaran inkuiri dan memiliki disiplin belajar tinggi di kelas V SDN Serang 13, hasil belajar siswa yang pembelajarannya menggunakan model pembelajaran discovery learning dan disiplin belajar sedang lebih baik dari siswa yang pembelajarannya menggunakan model pembelajaran inkuiri dan memiliki disiplin belajar sedang di kelas V SDN Serang 13, dan hasil belajar siswa yang pembelajarannya menggunakan model pembelajaran discovery learning dan disiplin belajar rendah lebih baik dari siswa yang pembelajarannya menggunakan model pembelajaran inkuiri dan memiliki disiplin belajar rendah di kelas V SDN Serang 13.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 08-Pascasarjana
08-Pascasarjana > Magister Teknologi Pembelajaran
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 25 Nov 2021 08:52
Last Modified: 25 Nov 2021 08:52
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/9013

Actions (login required)

View Item View Item