Maratussolihah, Ulfah (2018) PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN ULAR TANGGA UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PADA MATERI MASALAH SOSIAL KELAS IV SD NEGERI BOBUL Penelitian Research and Development ( R&D ) Pada Mata Pelajaran IPS. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text
PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN ULAR TANGGA UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PADA MATERI MASALAH SOSIAL KELAS IV SD NEGERI BOBUL.pdf Download (19MB) |
Abstract
This research uses Research and Development (R & D) method. The product that is produced from this research is in the form of learning media of Snake Ladder containing social matter matter in IPS Elementary School class IV subjects. This ladder snake learning media is made using fabric that measuring 40 X 40 cm and the size of all learning media ladder snakes 300 cm and dice using flannel materials. To test the feasibility of this instructional media, an expert validation test is performed. Expert validation was carried out by material experts, media experts and educational experts with the subject of research that is all students class IV SD Negeri Bobul with the number of students 29 students. From the data obtained, the learning media of this ladder snake mendaapatkan average expert validation score of 82.27% to get the category "Very feasible" and get an average score of 89.45% of student responses and included in the category of "Very feasible". So it can be concluded that the learning media snake ladder is feasible in use and can improve student learning outcomes that is 89.65% of students get the value of ≥ 60 with the average of all students reached 78.27%.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Penelitian ini menggunakan metode Research and Development (R&D). Produk yang di hasilkan dari penelitian ini ialah berupa media pembelajaran Ular Tangga yang memuat materi masalah sosial pada mata pelajaran IPS Sekolah Dasar kelas IV. Media pembelajaran ular tangga ini dibuat menggunakan bahan kain yaang berukuran 40 X 40 cm dan ukuran seluruh media pembelajaran ular tangga 300 cm dan dadu menggunakan bahan kain flanel. Untuk menguji kelayakan media pembelajaran ini, dilakukan uji coba validasi ahli. Validasi ahli dilakukan oleh ahli materi, ahli media dan ahli pendidikan dengan subjek penelitian yaitu seluruh peserta didik kelas IV SD Negeri Bobul dengan jumlah siswa 29 peserta didik. Dari data yang di peroleh, media pembelajaran ular tangga ini mendaapatkan ratarata skor validasi ahli sebesar 82,27% sehingga mendapatkan kategori “Sangat Layak” dan mendapatkan rata-rata skor sebesar 89,45%dari respon siswa dan masuk dalam kategori “Sangat Layak”. Jadi dapat di simpulkan bahwa media pembelajaran ular tangga ini layak di gunakan dan dapat meningkatkan hasil belajar siswa yakni 89,65% siswa memperoleh nilai 60 dengan rata-rata keseluruh siswa mencapai 78,27%. | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) | |||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar |
|||||||||
Depositing User: | Admin Eprints Untirta | |||||||||
Date Deposited: | 19 Nov 2021 11:41 | |||||||||
Last Modified: | 19 Nov 2021 11:41 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/8079 |
Actions (login required)
View Item |