Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA BERBASIS KURIKULUM 2013 (Penelitian Etnografi di Kelas VII SMPN 1 Kramatwatu Serang Tahun Pembelajaran 2016-2017)

HAFIFAH, HAFIFAH (2017) PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA BERBASIS KURIKULUM 2013 (Penelitian Etnografi di Kelas VII SMPN 1 Kramatwatu Serang Tahun Pembelajaran 2016-2017). Master thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text (Tesis)
PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA BERBASIS KURIKULUM 2013 (Penelitian Etnografi di Kelas VII SMPN 1 Kramatwatu Serang Tahun Pembelajaran 2016-2017).pdf
Restricted to Registered users only

Download (5MB)

Abstract

This study aims to gain a deep understanding of how the learning of Indonesia based curriculum 2013 in class VII SMPN 1 Kramatwatu Serang. This research is a qualitative research using Spradley model ethnography method.The method used in this research is descriptive ethnography which includes twelve steps namely; 1) assigning informants, 2) interviewing informants, 3) making ethnographic notes, 4) asking descriptive questions, 5) conducting descriptive interviews, 6) making domain analysis, 7) asking questions, 8) making taxonomic analysis, 9) contrast, 10) make component analysis, 11) discover cultural themes, 12) write an entography.This study was conducted from March to June 2017. The results of this study show that the learning of Indonesian language based on the curriculum in 2013 has three subfokus namely; 1) how to plan learning ?, 2) how the implementation of learning, 3) how the assessment in learning.And to know with the step : planning prepared by the teacher in the form of syllabus / RPP (teacher plan), learning process that happened in class there are three activity that is (introduction / apperception, core activity, and closing/ reflection). While in the assessment of teaching activities Indonesian language teachers assess the process and results. The results of this study also found an interesting cultural theme.The cultural themes in the learning of Indonesian language based on the 2013 curriculum include; culture of Indonesian language learning creatively, actively, and communicative, learning culture presented, integrated learning culture in Indonesia.

Item Type: Thesis (Master)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHasani, AcengUNSPECIFIED
Thesis advisorMuhyidin, AsepUNSPECIFIED
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mendapatkan pemahaman yang mendalam mengenai bagaimana pembelajaran bahasa Indonesia berbasis kurikulum 2013 di kelas VII SMPN 1 Kramatwatu Kabupaten Serang. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dengan menggunakan metode etnografi model Spradley. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah etnografi deskriptif yang mencakup dua belas langkah-langkah yaitu ; 1) menetapkan informan, 2) mewawancarai informan, 3) membuat catatan etnografis, 4) mengajukan pertanyaan deskriptif, 5) melakukan analisis wawancara deskriptif, 6) membuat analisis domain, 7) mengajukan pertanyaan, 8) membuat analisis taksonomik, 9) mengajukan pertanyaan kontras, 10) membuat analisis komponen, 11) menemukan tema-tema budaya, 12) menulis suatu entografi. Penelitian ini dilaksanakan pada bulan Maret sampai dengan Juni 2017. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa pembelajaran bahasa Indonesia yang berbasis kurikulum 2013 memiliki tiga subfokus yakni ; 1) bagaimana perencanaan pembelajaran?, 2) bagaimana pelaksanaan pembelajaran, 3) bagaimana penilaian dalam pembelajaran. Serta untuk mengetahuinya dengan tahapan yakni; perencanaan yang disiapkan oleh guru berupa silabus/ RPP, proses pembelajaran yang terjadi di kelas terdapat tiga kegiatan yaitu (pendahuluan/apersepsi, kegiatan inti, dan penutup/refleksi). Sedangkan dalam penilaian kegiatan mengajar guru bahasa Indonesia menilai proses dan hasil. Hasil penelitian ini juga menemukan tema budaya yang menarik. Adapun tema budaya dalam pembelajaran bahasa Indonesia berbasis kurikulum 2013 di antaranya; budaya pembelajaran bahasa Indonesia secara kreatif, aktif, dan komunikatif, budaya pembelajaran mempresentasikan, budaya pembelajaran berbahasa Indonesia terpadu.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 08-Pascasarjana
08-Pascasarjana > 88101-Magister Pendidikan Bahasa Indonesia
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 15 Nov 2021 14:32
Last Modified: 15 Nov 2021 14:32
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/6883

Actions (login required)

View Item View Item