Fachrunisa, Inggit (2025) EFEKTIVITAS BIMBINGAN KELOMPOK MELALUI MEDIA MUSIK K-POP TERHADAP SELF-ESTEEM REMAJA (Studi Quasi-Eksperimen Pada Siswa Kelas XI di SMA Negeri 1 Ciruas Tahun Pembelajaran 2024/2025). S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
This is the latest version of this item.
![]() |
Text (SKRIPSI)
Inggit Fachrunisa_2285210085_FullText.pdf Restricted to Registered users only Download (4MB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
Inggit Fachrunisa_2285210085_01.pdf Restricted to Registered users only Download (887kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
Inggit Fachrunisa_2285210085_02.pdf Restricted to Registered users only Download (403kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
Inggit Fachrunisa_2285210085_03.pdf Restricted to Registered users only Download (492kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
Inggit Fachrunisa_2285210085_04.pdf Restricted to Registered users only Download (686kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
Inggit Fachrunisa_2285210085_05.pdf Restricted to Registered users only Download (197kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
Inggit Fachrunisa_2285210085_Reff.pdf Restricted to Registered users only Download (193kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
Inggit Fachrunisa_2285210085_Lamp.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
Inggit Fachrunisa_2285210085_CP.pdf Restricted to Registered users only Download (270kB) |
Abstract
Self-esteem is a crucial aspect of adolescent development, yet not all adolescents possess it at a healthy level due to environmental pressures and identity exploration. Music, particularly K-pop, has emotional closeness with teenagers and holds potential as a medium in group counseling services. This study aims to examine the effectiveness of group counseling using K-pop music as a medium to improve adolescents’ self-esteem. The study employed a quasi-experimental method with a nonequivalent control group design. The sample consisted of 20 eleventh-grade students from SMAN 1 Ciruas in the 2024/2025 academic year, divided into an experimental group and a control group. The instrument used was a self-esteem scale based on Coopersmith’s theory (1967), with a reliability coefficient of 0.884. The results showed an increase in the experimental group, with an average N-Gain score of 0.6161 (categorized as moderately effective), while the control group remained in its initial condition without any intervention. The Mann Whitney test showed an Asymp. Sig. (2-tailed) value of 0.002 < 0.05, indicating a significant difference between the experimental and control groups. Thus, group counseling using K-pop music as a medium is proven to be effective in enhancing adolescents’ self-esteem.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Self-esteem merupakan aspek penting dalam perkembangan remaja, namun tidak semua remaja memilikinya dalam tingkat yang sehat akibat tekanan lingkungan dan pencarian identitas diri. Musik, khususnya K-pop, memiliki kedekatan emosional dengan remaja dan berpotensi dimanfaatkan sebagai media dalam layanan bimbingan kelompok. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui efektivitas layanan bimbingan kelompok melalui media musik K-pop dalam meningkatkan self-esteem remaja. Penelitian ini menggunakan metode quasi eksperimen dengan desain nonequivalent control group design. Sampel terdiri dari 20 siswa kelas XI SMAN 1 Ciruas tahun ajaran 2024/2025 yang dibagi ke dalam kelompok eksperimen dan kelompok kontrol. Instrumen yang digunakan adalah instrument self-esteem berdasarkan teori Coopersmith (1967) dengan nilai reliabilitas sebesar 0,884. Hasil menunjukkan bahwa kelompok eksperimen mengalami peningkatan dengan rata-rata N-Gain sebesar 0,6161 (kategori cukup efektif), sementara kelompok kontrol tetap pada kondisi awal tanpa adanya intervensi. Hasil uji Mann-Whitney menunjukkan nilai Asymp. Sig. (2-tailed) sebesar 0,002 < 0,05, yang berarti terdapat perbedaan signifikan antara kelompok eksperimen dan kelompok kontrol. Dengan demikian, layanan bimbingan kelompok menggunakann media musik K-pop terbukti efektif dalam meningkatkan self-esteem remaja. | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) L Education > LB Theory and practice of education L Education > LB Theory and practice of education > LB1603 Secondary Education. High schools |
|||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86201-Jurusan Bimbingan dan Konseling |
|||||||||
Depositing User: | Mrs inggit fachrunisa | |||||||||
Date Deposited: | 04 Aug 2025 06:19 | |||||||||
Last Modified: | 04 Aug 2025 06:19 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/53158 |
Available Versions of this Item
-
EFEKTIVITAS BIMBINGAN KELOMPOK MELALUI MEDIA MUSIK
K-POP TERHADAP SELF-ESTEEM REMAJA (Studi Quasi-Eksperimen Pada Siswa Kelas XI di SMA Negeri 1 Ciruas Tahun Pembelajaran 2024/2025). (deposited UNSPECIFIED)
- EFEKTIVITAS BIMBINGAN KELOMPOK MELALUI MEDIA MUSIK K-POP TERHADAP SELF-ESTEEM REMAJA (Studi Quasi-Eksperimen Pada Siswa Kelas XI di SMA Negeri 1 Ciruas Tahun Pembelajaran 2024/2025). (deposited 04 Aug 2025 06:19) [Currently Displayed]
Actions (login required)
![]() |
View Item |