NURHALIZA, TIARA (2025) Pengasuhan Melalui Metode Lima Bahasa Kasih Sayang Dalam Mengelola Emosi Anak Usia 5-6 Tahun. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
![]() |
Text (SKRIPSI)
TIARA NURHALIZA_2228200037_FULLTEXT.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
TIARA NURHALIZA_2228200037_CP.pdf Restricted to Registered users only Download (255kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
TIARA NURHALIZA_2228200037_01.pdf Restricted to Registered users only Download (704kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
TIARA NURHALIZA_2228200037_02.pdf Restricted to Registered users only Download (474kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
TIARA NURHALIZA_2228200037_03.pdf Restricted to Registered users only Download (374kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
TIARA NURHALIZA_2228200037_04.pdf Restricted to Registered users only Download (916kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
TIARA NURHALIZA_2228200037_05.pdf Restricted to Registered users only Download (264kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
TIARA NURHALIZA_2228200037_REFF.pdf Restricted to Registered users only Download (235kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
TIARA NURHALIZA_2228200037_LAMP.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) |
Abstract
This study highlights the importance of parental care in helping young children manage their emotions. The main objective of this study was to determine how parental care is utilized in implementing the five languages of love parenting method for children aged 5–6 years. This study used a descriptive qualitative approach with the main techniques being in-depth interviews with parents and teachers, as well as observations of children's behavior at Pembina State Kindergarten in Serang City. The results showed that the benefits of implementing the five languages of love for children can positively impact physical touch, words of support, quality time, acts of service, and giving gifts. Parents become more patient and responsive in dealing with children's emotions. Children raised with this pattern show better emotional abilities, such as being able to express feelings, patiently waiting their turn, cooperating with friends, being self-confident, and showing empathy. This is strengthened by the synergy of care at home and learning at school.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Penelitian ini bertujuan dengan pentingnya pengasuhan orang tua dalam membantu kemampuan anak usia dini dalam mengelola emosi. Tujuan utama dari penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana pemanfaatan pengasuhan orang tua dalam menerapkan metode pengasuhan lima bahasa kasih sayang terhadap anak usia 5–6 tahun. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif dengan teknik utama wawancara mendalam kepada orang tua dan guru, serta observasi terhadap perilaku anak di TK Negeri Pembina Kota Serang. Hasil penelitian menunjukkan bahwa manfaat dari menerapkan lima bahasa kasih sayang kepada anak dapat memberikan dampak yang positif, yaitu terdiri dari sentuhan fisik, kata-kata pendukung, waktu berkualitas, tindakan pelayanan, dan pemberian hadiah. Orang tua menjadi lebih sabar dan responsif dalam menghadapi emosi anak. Anak-anak yang diasuh dengan pola tersebut menunjukkan kemampuan emosi yang lebih baik, seperti mampu mengekspresikan perasaan, bersabar menunggu giliran, bekerja sama dengan teman, percaya diri, dan menunjukkan sikap empati. Hal ini diperkuat dengan sinergi pengasuhan di rumah dan pembelajaran di sekolah. | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) | |||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86202-Jurusan Pendidikan Guru PAUD |
|||||||||
Depositing User: | Tiara Ara Nurhaliza | |||||||||
Date Deposited: | 31 Jul 2025 04:49 | |||||||||
Last Modified: | 31 Jul 2025 04:49 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/52980 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |