JULDIAL, TRI UPI HAJARWATI (2025) PERBANDINGAN HASIL BELAJAR SISWA MENGGUNAKAN METODE CERAMAH BERBANTUAN ARTIFICIAL INTELLIGENCE DAN BUKU TEKS FISIKA PADA MATERI GETARAN HARMONIK SEDERHANA. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
![]() |
Text (SKRIPSI)
TRI UPI HAJARWATI JULDIAL_2280210047_FULL TEXT.pdf Restricted to Registered users only Download (21MB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
TRI UPI HAJARWATI JULDIAL_2280210047_CP.pdf Restricted to Registered users only Download (72kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
TRI UPI HAJARWATI JULDIAL_2280210047_01.pdf Restricted to Registered users only Download (883kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
TRI UPI HAJARWATI JULDIAL_2280210047_02.pdf Restricted to Registered users only Download (595kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
TRI UPI HAJARWATI JULDIAL_2280210047_03.pdf Restricted to Registered users only Download (464kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
TRI UPI HAJARWATI JULDIAL_2280210047_04.pdf Restricted to Registered users only Download (560kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
TRI UPI HAJARWATI JULDIAL_2280210047_05.pdf Restricted to Registered users only Download (272kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
TRI UPI HAJARWATI JULDIAL_2280210047_REF.pdf Restricted to Registered users only Download (262kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
TRI UPI HAJARWATI JULDIAL_2280210047_LAMP.pdf Restricted to Registered users only Download (31MB) |
Abstract
Technological advances in the digital era have brought significant changes in the world of education, including in physics learning methods. This study aims to analyze the comparison of student learning outcomes using Artificial Intelligence (AI) and physics textbooks on harmonic vibration material. The study used a quantitative method with a quasi-experimental design of the pretest-posttest nonequivalent control group type. The subjects of the study consisted of two classes XI in one of the high schools in Serang Regency which were selected purposively, namely XI FA 1 as the experimental class and XI FA 2 as the control class, each consisting of 34 students. The instrument used was a multiple-choice test of 15 questions that had been tested for validity, reliability, level of difficulty, and discriminatory power. The treatment given was AI-based learning for the experimental class and physics textbooks for the control class. The results of statistical tests using SPSS version 30.0 showed a significant difference between the two classes with a significance value of 0.038 <0.05. The average posttest score of students in the experimental class obtained a very high category, while the control class obtained a high category. This shows that AI-based learning is more effective in improving student learning outcomes, especially in understanding abstract concepts such as harmonic vibrations. Although AI is able to provide an interactive learning experience and personalization of materials, physics textbooks still play an important role in building students' deep conceptual understanding. Therefore, the use of AI as a learning medium should not replace textbooks, but be used complementary to optimize student learning outcomes in physics learning.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Kemajuan teknologi di era digital telah membawa perubahan signifikan dalam dunia pendidikan, termasuk dalam metode pembelajaran fisika. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis perbandingan hasil belajar siswa yang menggunakan Artificial Intelligence (AI) dan buku teks fisika pada materi getaran harmonik. Penelitian menggunakan metode kuantitatif dengan desain quasi-eksperimental tipe pretest-posttest nonequivalent control group. Subjek penelitian terdiri atas dua kelas XI di salah satu SMA di wilayah Kabupaten Serang yang dipilih secara purposive, yaitu XI FA 1 sebagai kelas eksperimen dan XI FA 2 sebagai kelas kontrol, masing-masing berjumlah 34 siswa. Instrumen yang digunakan adalah tes pilihan ganda sebanyak 15 soal yang telah diuji validitas, reliabilitas, tingkat kesukaran, dan daya pembeda. Perlakuan yang diberikan yaitu pembelajaran berbasis AI untuk kelas eksperimen dan buku teks fisika untuk kelas kontrol. Hasil uji statistik menggunakan SPSS versi 30.0 menunjukkan adanya perbedaan yang signifikan antara kedua kelas dengan nilai signifikansi sebesar 0,038 < 0,05. Rata-rata nilai posttest siswa pada kelas eksperimen memperoleh kategori sangat tinggi, sedangkan kelas kontrol memperoleh kategori tinggi. Hal ini menunjukkan bahwa pembelajaran berbasis AI lebih efektif dalam meningkatkan hasil belajar siswa, terutama dalam memahami konsep abstrak seperti getaran harmonik. Meskipun AI mampu memberikan pengalaman belajar yang interaktif dan personalisasi materi, buku teks fisika tetap memegang peran penting dalam membangun pemahaman konseptual siswa secara mendalam. Oleh karena itu, pemanfaatan AI sebagai media pembelajaran sebaiknya tidak menggantikan buku teks, tetapi digunakan secara komplementer untuk mengoptimalkan hasil belajar siswa dalam pembelajaran fisika. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Artificial Intelligence, Harmonic Vibrations, Learning Outcomes, Physics Learning, Physics Textbook. Artificial Intelligence, Buku Teks Fisika, Getaran Harmonik, Hasil Belajar, Pembelajaran Fisika. | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) L Education > LB Theory and practice of education Q Science > QC Physics |
|||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84203-Jurusan Pendidikan Fisika |
|||||||||
Depositing User: | TRI UPI HAJARWATI JULDIAL | |||||||||
Date Deposited: | 29 Jul 2025 02:46 | |||||||||
Last Modified: | 29 Jul 2025 02:46 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/51300 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |