Rosandhi, Tantri Mugi Utami (2025) ANALISIS HASIL BELAJAR SISWA PADA MATERI FLUIDA STATIS DENGAN MODUL BERBANTUAN ARTIFICIAL INTELLIGENCE DAN BUKU TEKS FISIKA. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
![]() |
Text (SKRIPSI)
Tantri Mugi Utami Rosandhi_2280210018_Fulltext.pdf Restricted to Registered users only Download (8MB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
Tantri Mugi Utami Rosandhi_2280210018_01.pdf Restricted to Registered users only Download (707kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
Tantri Mugi Utami Rosandhi_2280210018_02.pdf Restricted to Registered users only Download (310kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
Tantri Mugi Utami Rosandhi_2280210018_03.pdf Restricted to Registered users only Download (162kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
Tantri Mugi Utami Rosandhi_2280210018_04.pdf Restricted to Registered users only Download (169kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
Tantri Mugi Utami Rosandhi_2280210018_05.pdf Restricted to Registered users only Download (7kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
Tantri Mugi Utami Rosandhi_2280210018_Reff.pdf Restricted to Registered users only Download (150kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
Tantri Mugi Utami Rosandhi_2280210018_Lamp.pdf Restricted to Registered users only Download (6MB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
Tantri Mugi Utami Rosandhi_2280210018_CP.pdf Restricted to Registered users only Download (214kB) |
Abstract
Education in Indonesia emphasizes the importance of character development and students’ abilities through innovative learning approaches. This study aims to analyze students' learning outcomes on the topic of static fluids after using AI-assisted learning modules and traditional physics textbooks. The research employed a descriptive qualitative method, with data collected through learning outcome tests and interviews to gain an in-depth understanding of students’ conceptual comprehension. The data were analyzed descriptively to identify differences in learning outcomes between the class using AI-assisted modules and the one using textbooks. The results showed that the average score of students using the AI-assisted module was 68, slightly higher than the textbook group, which scored an average of 67. These findings suggest that while AI-assisted modules provide a more interactive and adaptive learning experience, their implementation has not yet significantly improved learning outcomes. Therefore, the integration of AI technology in physics education, particularly in the topic of static fluids, still requires further development to effectively enhance student achievement.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Pendidikan di Indonesia menekankan pentingnya pengembangan karakter dan kemampuan siswa melalui pendekatan pembelajaran yang inovatif. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis hasil belajar siswa pada materi fluida statis setelah menggunakan modul berbantuan Artificial Intelligence (AI) dan buku teks fisika. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif dengan pengumpulan data melalui tes hasil belajar dan wawancara untuk memperoleh gambaran mendalam mengenai pemahaman konsep siswa. Analisis data dilakukan secara deskriptif untuk mengidentifikasi perbedaan hasil belajar antara kelas yang menggunakan modul berbantuan AI dan kelas yang menggunakan buku teks fisika. Hasil penelitian menunjukkan bahwa rata-rata nilai siswa pada kelas dengan modul berbantuan AI adalah 68, sedikit lebih tinggi dibandingkan dengan kelas buku teks fisika yang memperoleh nilai rata-rata 67. Temuan ini mengindikasikan bahwa meskipun modul berbantuan AI memberikan pengalaman belajar yang lebih interaktif dan adaptif, penerapannya belum mampu meningkatkan hasil belajar secara signifikan. Dengan demikian, integrasi teknologi AI dalam pembelajaran fisika, khususnya pada materi fluida statis, masih memerlukan pengembangan lebih lanjut agar dapat memberikan dampak yang lebih efektif terhadap peningkatan hasil belajar siswa. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | learning outcomes, static fluids, Artificial Intelligence, textbooks Artificial Intelligence, Buku teks, Fluida statis, Hasil belajar | |||||||||
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education |
|||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84203-Jurusan Pendidikan Fisika |
|||||||||
Depositing User: | Tantri Mugi Utami Rosandhi | |||||||||
Date Deposited: | 25 Jul 2025 07:54 | |||||||||
Last Modified: | 25 Jul 2025 07:54 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/51235 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |