Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH PENGGUNAAN E-LEARNING BERBASIS VIDEO DAN KUIS INTERAKTIF TERHADAP PEMBELAJARAN KONSEP DASAR KETENAGALISTRIKAN DI SMKN 1 CIRUAS

ROSIANA, ENJEL (2024) PENGARUH PENGGUNAAN E-LEARNING BERBASIS VIDEO DAN KUIS INTERAKTIF TERHADAP PEMBELAJARAN KONSEP DASAR KETENAGALISTRIKAN DI SMKN 1 CIRUAS. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
ENJEL ROSIANA_2283210011_FULL TEXT.pdf
Restricted to Registered users only

Download (6MB)
[img] Text (CP)
ENJEL ROSIANA_2283210011_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (24kB)
[img] Text (02)
ENJEL ROSIANA_2283210011_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (285kB)
[img] Text (03)
ENJEL ROSIANA_2283210011_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (375kB)
[img] Text (04)
ENJEL ROSIANA_2283210011_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (646kB)
[img] Text (05)
ENJEL ROSIANA_2283210011_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (35kB)
[img] Text (REF)
ENJEL ROSIANA_2283210011_REF.pdf
Restricted to Registered users only

Download (163kB)
[img] Text (LAMP)
ENJEL ROSIANA_2283210011_LAMP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB)
[img] Text
ENJEL ROSIANA_2283210011_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (675kB)

Abstract

This study aims to determine the effect of using e-learning based on instructional videos and interactive quizzes on students’ understanding of Basic Electricity at SMKN 1 Ciruas. The research employed a quantitative approach with a quasi- experimental design involving two groups of Grade X students. The experimental group used e-learning via the Moodle platform, while the control group received conventional instruction. Pretest and posttest results were analyzed using t-tests. In the experimental group, the average pretest score increased from 10.55 to 15.23 in the posttest. The paired sample t-test showed a significance value of 0.008 (p < 0.05), indicating a significant improvement. The average N-Gain score in the experimental group was 42.1% (moderate category), higher than the control group, which only reached 13.9% (low category), indicating greater effectiveness of the e-learning media. Additionally, the standard deviation decreased from 6.73 to 5.67 in the experimental group, indicating more evenly distributed scores and more consistent improvement in understanding. These findings reinforce that the use of e-learning incorporating instructional videos and interactive quizzes is effective in improving students' learning outcomes and motivation. This learning media is recommended as an alternative digital learning strategy in vocational schools.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorWARDOYO, SISWO197803072009121003
Thesis advisorCAHYONO, BAGUS DWI199007062020121010
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetehui pengaruh penggunaan e-learning berbasis video pembelajaran dan kuis interaktif terhadap pemahaman siswa pada mata pelajaran Konsep Dasar Ketenagalistrikan di SMKN 1 Ciruas. Metode yang digunakan adalah pendekatan kuantitatif dengan desain kuasi eksperimen, yang melibatkan dua kelompok siswa kelas X. Kelompok eksperimen menggunakan e-learning melalui Moodle, sedangkan kelompok kontrol menggunakan metode konvensional. Hasil pretest dan posttest dianalisis menggunakan uji-t. Pada kelompok eksperimen, nilai rata-rata pretest meningkat dari 10,55 menjadi 15,23 pada posttest. Hasil uji paired sample t-test menunjukkan nilai signifikansi sebesar 0,008 (p < 0,05) yang berarti terdapat pengaruh signifikan. Nilai N-Gain Score rata-rata pada kelompok eksperimen mencapai 42,1% (kategori sedang), sedangkan kelompok kontrol hanya mencapai 13,9% (kategori rendah), menunjukkan efektivitas yang lebih tinggi pada media e-learning. Selain itu, penurunan standar deviasi dari 6,73 menjadi 5,67 pada kelompok eksperimen menunjukkan distribusi nilai siswa yang lebih merata dan peningkatan pemahaman yang lebih konsisten. Temuan ini memperkuat bahwa penggunaan e-learning berbasis video dan kuis interaktif efektif dalam meningkatkan hasil belajar dan motivasi siswa. Media ini layak diimplementasikan sebagai alternatif pembelajaran digital di sekolah kejuruan.
Uncontrolled Keywords: Basic Electricity, E-Learning, Interactive Quiz, Instructional Video, Learning Outcomes Dasar Ketenagalistrikan, E-Learning, Hasil Belajar, Kuis Interaktif, Video Pembelajaran
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 83201-Jurusan Pendidikan Vokasional Teknik Elektro
Depositing User: Enjel Rosiana Napitupulu
Date Deposited: 20 Jun 2025 02:17
Last Modified: 20 Jun 2025 02:17
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/49758

Actions (login required)

View Item View Item