PATONAH, SITI (2025) MODEL PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI PADA MATERI TARI KREASI BANTEN UNTUK MELIHAT KETERAMPILAN MENARI SISWA DI SMP NEGERI 2 KOTA SERANG. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
![]() |
Text (SKRIPSI)
SITI PATONAH_2289200015_01.pdf Restricted to Registered users only Download (837kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
SITI PATONAH_2289200015_02.pdf Restricted to Registered users only Download (198kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
SITI PATONAH_2289200015_03.pdf Restricted to Registered users only Download (291kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
SITI PATONAH_2289200015_04.pdf Restricted to Registered users only Download (575kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
SITI PATONAH_2289200015_05.pdf Restricted to Registered users only Download (40kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
SITI PATONAH_2289200015_Reff.pdf Restricted to Registered users only Download (93kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
SITI PATONAH_2289200015_Lamp.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
SITI PATONAH_2289200015_CP.pdf Restricted to Registered users only Download (110kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
SITI PATONAH_2289200015_Fulltext (02).pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) |
Abstract
Differentiated learning model is a learning model that focuses on differences in students' needs, interests, and readiness to learn. This study aims to describe the application of differentiated learning model on Banten creative dance material and to find out how students' dancing skills are in Banten Creative Dance material, especially Ramene Mulud Dance at SMP Negeri 2 Kota Serang. In the context of Banten Creative Dance material, this model is applied by providing variations in learning methods and forms of assignments that are adjusted to the student's profile. The research method used in this study is descriptive qualitative. The subjects of this study were 37 students of class IX G of SMP Negeri 2 Kota Serang, while the object of this study was the learning outcomes on Banten Creative Dance material. The results of this study are presented in the form of an explanation. Observation, interview and documentation techniques are data collection techniques used in this study. The results showed that the application of differentiated learning was able to significantly improve students' dancing skills. Students become more active, confident, and able to express dance movements better according to their respective potentials. The conclusion of this study is that the differentiated learning model is effective in improving students' dancing skills in the Banten creative dance material at SMP Negeri 2 Serang City.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Model pembelajaran berdiferensiasi merupakan pembelajaran yang berfokus pada perbedaan kebutuhan, minat, dan kesiapan belajar siswa. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan penerapan model pembelajaran berdiferensiasi pada materi tari kreasi Banten serta ingin mengetahui bagaimana kemampuan keterampilan menari siswa dalam pelajaran materi Tari Kreasi Banten khususnya Tari Ramene Mulud di SMP Negeri 2 Kota Serang. Dalam konteks materi Tari Kreasi Banten, model ini diterapkan dengan memberikan variasi cara belajar dan bentuk tugas yang disesuaikan dengan profil siswa. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah deskriftif kualitatif. Subjek dari penelitian ini adalah siswa kelas IX G SMP Negeri 2 Kota Serang yang berjumlah 37 siswa, sedangkan objek dari penelitian ini adalah hasil belajar pada materi Tari Kreasi Banten. Hasil dari penelitian ini disajikan dengan bentuk pemaparan. Teknik observasi, wawancara dan dokumentasi merupakan Teknik pengumpulan data yang dilakukan dalam penelitian ini. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan pembelajaran berdiferensiasi mampu meningkatkan kemampuan menari siswa secara signifikan. Siswa menjadi lebih aktif, percaya diri, dan mampu mengekspresikan gerak tari dengan lebih baik sesuai potensi masing-masing. Kesimpulan dari penelitian ini adalah bahwa model pembelajaran berdiferensiasi efektif dalam meningkatkan keterampilan menari siswa pada materi tari kreasi Banten di SMP Negeri 2 Kota Serang. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Skills, Differentiated Learning Model, Banten Creative Dance Material Keterampilan, Model Pembelajaran Berdiferensiasi, Materi Tari Kreasi Banten | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) | |||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 88209-Jurusan Pendidikan Seni dan Pertunjukan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan |
|||||||||
Depositing User: | Mrs SITI PATONAH | |||||||||
Date Deposited: | 25 Jun 2025 02:26 | |||||||||
Last Modified: | 25 Jun 2025 02:26 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/49676 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |