Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

ANALISIS KETERAMPILAN KOMUNIKASI PESERTA DIDIK PADA PEMBELAJARAN KELAS BILINGUAL

BANTANI, FEBRIANTI DWI (2025) ANALISIS KETERAMPILAN KOMUNIKASI PESERTA DIDIK PADA PEMBELAJARAN KELAS BILINGUAL. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
Febrianti Dwi Bantani_2227200058_Full Text.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Febrianti Dwi Bantani_2227200058_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Febrianti Dwi Bantani_2227200058_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (387kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Febrianti Dwi Bantani_2227200058_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (369kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Febrianti Dwi Bantani_2227200058_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (798kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Febrianti Dwi Bantani_2227200058_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (238kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Febrianti Dwi Bantani_2227200058_06.pdf
Restricted to Registered users only

Download (149kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Febrianti Dwi Bantani_2227200058_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (126kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Febrianti Dwi Bantani_2227200058_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (238kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Febrianti Dwi Bantani_2227200058_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)

Abstract

This study aims to analyze students' communication skills in bilingual classroom learning. The research method used is a qualitative approach with observation, interviews, and documentation techniques to collect data from students and teachers involved in the bilingual class. This research was conducted at SD Evfia Land Kota Serang, with third-grade students as the subjects. The results indicate that students can express ideas, ask, and respond to questions using bilingual language during the learning process. Additionally, they demonstrate the ability to interact with teachers and peers bilingually with a fairly good level of fluency. However, some challenges were identified, such as limited vocabulary and a lack of confidence. Learning strategies involving a communicative approach, group discussions, and the use of interactive media have been proven to help improve students' communication skills. Based on the findings, it can be concluded that these approaches contribute to the development of students' interpersonal communication skills in bilingual classroom learning, which has shown positive results.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorROSIDIN, ODIN197612222002121001
Thesis advisorYULIANA, RINA198604242014042001
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis keterampilan komunikasi peserta didik pada pembelajaran kelas bilingual. Metode penelitian yang digunakan adalah pendekatan kualitatif dengan teknik observasi, wawancara, dan dokumentasi untuk mengumpulkan data dari peserta didik dan guru yang terlibat dalam kelas bilingual. Penelitian ini dilakukan di SD Evfia Land Kota Serang, subjek yang di ambil yaitu peserta didik kelas 3. Hasil penelitian menunjukkan bahwa peserta didik dapat mengemukakan ide, mengajukan serta menanggapi pertanyaan menggunakan bilingual selama proses pembelajaran. Selain itu, mereka juga menunjukkan kemampuan berinteraksi dengan guru dan teman sebaya secara bilingual dengan tingkat kelancaran yang cukup baik. Namun, terdapat beberapa kendala seperti keterbatasan kosakata dan kurangnya rasa percaya diri. Strategi pembelajaran yang melibatkan pendekatan komunikatif, diskusi kelompok, dan penggunaan media interaktif terbukti membantu meningkatkan keterampilan komunikasi peserta didik. Berdasarkan hasil penelitian, dapat disimpulkan bahwa pendekatan tersebut berkontribusi pada perkembangan keterampilan komunikasi interpersonal peserta didik dalam pembelajaran kelas bilingual yang sudah menunjukkan hasil yang baik.
Uncontrolled Keywords: communication skills, bilingual learning, learning strategies, interaction, students. keterampilan komunikasi, pembelajaran bilingual, strategi pembelajaran, interaksi, peserta didik.
Subjects: L Education > L Education (General)
Communication > Communication (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Febrianti Dwi Bantani
Date Deposited: 10 Jun 2025 02:46
Last Modified: 10 Jun 2025 02:46
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/49271

Actions (login required)

View Item View Item