DEWI, RACHMAWANTI PUSPITA (2025) TANGGUNG JAWAB PERUSAHAAN GOJEK TERHADAP PENGIRIMAN BARANG DALAM FITUR GO-SEND YANG MENDAPAT DRIVER TIDAK SESUAI IDENTITAS PADA APLIKASI GOJEK DIKOTA SERANG BERDASARKAN UNDANG - UNDANG NOMOR 8 TAHUN 1999 TENTANG PERLINDUNGAN KONSUMEN. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
![]() |
Text (SKRIPSI)
Rachmawanti Puspita Dewi_1111200289_Fulltext.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) |
![]() |
Text
Rachmawanti Puspita Dewi_1111200289_01.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
![]() |
Text
Rachmawanti Puspita Dewi_1111200289_02.pdf Restricted to Registered users only Download (767kB) |
![]() |
Text
Rachmawanti Puspita Dewi_1111200289_03.pdf Restricted to Registered users only Download (763kB) |
![]() |
Text
Rachmawanti Puspita Dewi_1111200289_04.pdf Restricted to Registered users only Download (611kB) |
![]() |
Text
Rachmawanti Puspita Dewi_1111200289_05.pdf Restricted to Registered users only Download (512kB) |
![]() |
Text
Rachmawanti Puspita Dewi_1111200289_Reff.pdf Restricted to Registered users only Download (579kB) |
Abstract
Among the various services provided by Go-Jek Indonesia, online transportation services are the most prominent, as transportation services have been the first service offered by Go-Jek Indonesia since its inception. In accordance with Article 4 paragraph (1) of Law Number 8 of 1999 concerning Consumer Protection, the identification of the problem is how to protect consumer rights for users of goods delivery services through the Go-Send feature with drivers whose identities do not match those in the Gojek application, based on Law Number 8 of 1999 concerning Consumer Protection, and how aggrieved consumers can seek legal remedies and the responsibilities of business operators towards consumers regarding Online Ojek Drivers whose identities do not match. The method of this research is juridical-empirical law The data used in this study are secondary and primary data. Secondary data collection techniques are literature studies and primary data through interviews. The data processing in this study is a literature and field study. The analysis of this study uses a qualitative approach. The existence of this study shows the responsibility of the Gojek company for the delivery of goods in the Go-Send feature that gets drivers who do not match the identity of the Gojek application in the city of Serang based on Law Number 8 of 1999 concerning Consumer Protection, it is stated that the efforts made by Gojek for consumers are the responsibility given to consumers for the loss of goods and goods in the services they offer by providing prescribed compensation in the form of a sum of money as a form of nominal liability and compensation through money or similar goods.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Dari berbagai pelayanan Go-Jek Indonesia, pelayanan jasa transportasi online termasuk layanan yang paling utama, sejak awal jasa transportasi adalah layanan pertama Go-jek Indonesia. Sesuai dengan Pasal 4 ayat (1) UndangUndang Nomor 8 Tahun 1999 Tentang Perlindungan Konsumen. Identifikasi masalah yaitu Bagaimana perlindungan atas hak-hak konsumen terhadap pengguna jasa pengiriman barang lewat fitur Go-Send dengan Driver yang tidak sesuai identitas pada aplikasi Gojek berdasarkan Undang-Undang nomor 8 Tahun 1999 Tentang Perlindungan Konsumen dan Bagaimana Upaya hukum konsumen yang dirugikan dan tanggung jawab pelaku usaha terhadap konsumen atas Driver Ojek Online yang tidak sesuai identitas tersebut. Metode penelitian ini adalah hukum yuridis-empiris Data yang digunakan dalam penelitian ini adalah data sekunder dan primer. Teknik mengumpulkan data sekunder adalah studi kepustakaan dan data primer melalui wawancara. Pengolahan data dalam penelitian ini adalah studi kepustakaan dan lapangan. Analisis penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif. Adanya penelitian ini menunjukan Tanggung Jawab Perusahaan Gojek Terhadap Pengiriman Barang Dalam Fitur Go-Send Yang Mendapat Driver Tidak Sesuai Identitas Pada Aplikasi Gojek DiKota Serang Berdasarkan Undang-Undang Nomor 8 Tahun 1999 Tentang Perlindungan Konsumen, dinyatakan bahwa upaya yang dilakukan oleh Gojek untuk konsumen adalah pertanggungjawaban yang diberikan kepada konsumen atas kehilangan barang barang pada jasa yang ditawarkannya dengan cara memberikan ganti rugi yang ditetapkan berupa sejumlah uang sebagai bentuk pertanggungjawaban nominal serta ganti rugi melalui uang ataupun barang yang serupa. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Consumer Protection, Responsibility, Consumer Relations with Business Actors. Perlindungan Konsumen, Pertanggung Jawaban, Hubungan Konsumen dengan Pelaku Usaha. | |||||||||
Subjects: | K Law > K Law (General) | |||||||||
Divisions: | 01-Fakultas Hukum > 74201-Program Studi Ilmu Hukum 01-Fakultas Hukum |
|||||||||
Depositing User: | Mrs Rachmawanti Puspita Dewi | |||||||||
Date Deposited: | 27 May 2025 08:18 | |||||||||
Last Modified: | 27 May 2025 08:18 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/49082 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |