Naufal Faiz, Ilyas (2025) STRATEGI GURU DALAM PELAKSANAAN PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI PADA MATA PELAJARAN IPAS DI SDN KAMAL 05. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.
![]() |
Text
ILYAS NAUFAL FAIZ_2227200032_FULLTEXT.pdf Restricted to Registered users only Download (6MB) |
![]() |
Text
Ilyas Naufal Faiz_2227200032_CP.pdf Restricted to Registered users only Download (646kB) |
![]() |
Text
Ilyas Naufal Faiz_2227200032_01.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
![]() |
Text
Ilyas Naufal Faiz_2227200032_02.pdf Restricted to Registered users only Download (538kB) |
![]() |
Text
Ilyas Naufal Faiz_2227200032_03.pdf Restricted to Registered users only Download (404kB) |
![]() |
Text
Ilyas Naufal Faiz_2227200032_04.pdf Restricted to Registered users only Download (480kB) |
![]() |
Text
Ilyas Naufal Faiz_2227200032_05.pdf Restricted to Registered users only Download (258kB) |
![]() |
Text
Ilyas Naufal Faiz_2227200032_06.pdf Restricted to Registered users only Download (118kB) |
![]() |
Text
Ilyas Naufal Faiz_2227200032_Ref.pdf Restricted to Registered users only Download (207kB) |
![]() |
Text
Ilyas Naufal Faiz_2227200032_Lamp.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) |
Abstract
This study aims to identify and describe the strategies teachers use in planning, implementing, their roles, and the outcomes of applying differentiated learning in the IPAS subject. The research employs a qualitative descriptive method, with data collection techniques including interviews, observations, and documentation. The results showed that (1)Teacher strategies in the planning phase begin with an initial diagnosis by reviewing prior learning outcomes and conducting a pre-assessment test. The results are then incorporated into teaching modules and the design of learning tools tailored to aspects of differentiated content, processes, products, and learning environments. (2) Implementation strategies for differentiated instruction involve teachers delivering lessons by providing equal opportunities to students according to their individual learning needs, considering the differentiation aspects of content, processes, products, and learning environments. (3) The teacher’s role in differentiated learning includes offering support, guidance, and direction to students, addressing their individual needs during classroom activities and beyond, often with the involvement of parents or guardians. (4)The outcomes of differentiated instruction demonstrate positive impacts, as evidenced by students’ active and enthusiastic participation in class activities, along with an overall improvement in academic performance.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui dan mendenskripsikan tentang bagaimana strategi guru dalam perencanaan, pelaksanaan, peran guru, serta hasil yang didapatkan dari penerapan pembelajaran berdiferensiasi pada mata pelajaran IPAS. Penelitian ini menggunakan metode penelitian deksripsi kualitatif, dengan teknik pengumpulan data Wawancara, Observasi, dan Dokumentasi. Teknik analisis data yang digunakan pada penelitian ini adalah teknik analisis data dari Miles dan Huberman, yang terdiri atas pengumpulan data, reduksi data, penyajian data, dan kesimpulan. Teknik pemeriksaan dan keabsahan data pada penelitian ini dilakukan dengan uji kredibiltas yang terdiri atas perpanjangan pengamatan, peningkatan ketekunan, dan triangulasi, kemudian dilakukan uji keteralihan, uji ketergantungan, dan uji kepastian. Hasil penelitian ini menujukkan bahwa (1) strategi guru dalam tahap perencanaan dimulai dengan melakukan diagnosa awal dengan melihat nilai pada pembelajaran sebelumnya dan melakukan sebuah tes awal yang kemudian dituangkan ke dalam modul ajar dan penentuan perangkat pembelajaran yang disesuaikan pada aspek diferensiasi konten, proses, produk, danlingkungan belajar. (2) strategi pelaksanaan pembelajaran berdiferensiasi adalah dengan guru melaksanakan pembelajaran dengan memberikan kesempatan yang sama terhadap individu peserta didik sesuai dengan kebutuhan belajarnya dengan aspek diferensiasi konten, proses, produk, dan lingkungan belajar. (3) peran guru pada proses pembelajaran berdiferensiasi adalah dengan guru memberikan pelayanan, bimbingan, dan pengarahan kepada peserta didik baik yang menyesuaikan dengan kebutuhan masing-masing peserta didik pada proses pembelajaran di kelas maupun di luar kelas dengan bantuan orang tua/wali peserta didik. (4) hasil dari pembelajaran berdiferensiasi ini memberikan dampak baik terlihat pada pembelajaran di kelas peserta didik aktif dan antusias dalam pembelajarannya, serta meningkatnya kemampuan akademik secara keseluruhan. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Differentiated learning, Natural and Social Science, Teacher’s strategy IPAS, Pembelajaran berdiferensiasi, Strategi guru. | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) L Education > LB Theory and practice of education L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education |
|||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar |
|||||||||
Depositing User: | Mr Ilyas Naufal Faiz | |||||||||
Date Deposited: | 11 Mar 2025 06:19 | |||||||||
Last Modified: | 11 Mar 2025 06:19 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/47738 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |