Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH BRAND AMBASSADOR JKT48 TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN PRODUK NIVEA MEN OLEH KOMUNITAS FJKT48 TANGERANG SELATAN

Rihan Bintang, Mohammad (2025) PENGARUH BRAND AMBASSADOR JKT48 TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN PRODUK NIVEA MEN OLEH KOMUNITAS FJKT48 TANGERANG SELATAN. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text (SKRIPSI)
Mohammad Rihan Bintang_6662200053_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (5MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Mohammad Rihan Bintang_6662200053_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (10MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Mohammad Rihan Bintang_6662200053_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Mohammad Rihan Bintang_6662200053_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (412kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Mohammad Rihan Bintang_6662200053_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (516kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Mohammad Rihan Bintang_6662200053_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (849kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Mohammad Rihan Bintang_6662200053_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (291kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Mohammad Rihan Bintang_6662200053_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (201kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Mohammad Rihan Bintang_6662200053_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)

Abstract

The use of public figures as Brand Ambassadors today not only serves as a marketing strategy but also as a tool for building brand image and influencing consumer purchase decisions. One example of utilizing a Brand Ambassador is the idol group JKT48, which serves as the promotional face of Nivea Men products. This research aims to determine the effect of the JKT48 Brand Ambassador on the purchase decision of Nivea Men products. The theory used is attribution theory. This is a quantitative study with a survey method. The population of this study consists of male active members of the FJKT48 community in Tangerang Selatan, with a sample size of 145 respondents. The results of the study show that the influence of the JKT48 Brand Ambassador on purchase decisions is 49.7%, based on the coefficient of determination value. The remaining 50.3% is influenced by factors outside of this study. The results of the simple linear regression test obtained the equation Y = 5.984 + 0.382X. The results show a Sig. value < 0.001. Since this value is much smaller than the significance level (α = 0.05 or 0.01), the null hypothesis (H₀) is rejected, and the alternative hypothesis (Hₐ) is accepted. In other words, there is a significant relationship between the JKT48 Brand Ambassador and Purchase Decisions. Based on these results, the author suggests that future research in this field should include additional variables to obtain more varied research results.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorRestu, Uliviana198107172006042003
Thesis advisorSetyorini, Deviani197808152003122002
Additional Information: Pemanfaatan figur publik sebagai Brand Ambassador saat ini tidak hanya berfungsi sebagai strategi pemasaran semata, tetapi juga sebagai alat untuk membangun citra merek dan memengaruhi keputusan pembelian konsumen. Salah satu contoh pemanfaatan Brand Ambassador adalah grup idola JKT48 yang menjadi wajah promosi produk Nivea Men. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana pegaruh Brand Ambassador JKT48 terhadap keputusan pembelian produk Nivea Men. Teori yang digunakan adalah teori atribusi. Jenis penelitian kuantitatif dengan metode penelitian survei. Populasi penelitian adalah laki-laki anggota aktif komunitas FJKT48 Tangerang Selatan dengan sampel sebanyak 145 responden. Hasil penelitian menunjukan bahwa besarnya pengaruh Brand Ambassador JKT48 sebesar 49.7% terhadap terhadap keputusan pembelian berdasarkan nilai koefisien determinasi. Sedangkan sisanya sebesar 50,3% dipengaruhi faktor lain diluar penelitian ini Hasil dari uji regresi linier sederhana didapatkan persamaan Y = 5.984 + 0.382X. Hasil menunjukkan nilai Sig. < 0,001. Karena nilai ini jauh lebih kecil dari tingkat signifikansi (α = 0,05 atau 0,01), maka Hipotesis nol (H₀) ditolak, dan hipotesis alternatif (Hₐ) diterima. Dengan kata lain, terdapat hubungan yang signifikan antara Brand Ambassador JKT48 dan Keputusan Pembelian. Dengan hasil penelitian tersebut, penulis menyarankan apabila meneliti dalam ranah yang sama dapat menambahkan variabel lain untuk mendapatkan hasil penelitian yang lebih bervariatif.
Uncontrolled Keywords: Brand Ambassador, JKT48, Purchase Decision, Nivea Men, FJKT48 Community. Brand Ambassador, JKT48, Keputusan Pembelian, Nivea Men, Komunitas FJKT48
Subjects: Communication > Communication (General)
Divisions: 06-Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik
06-Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > 70201-Program Studi Ilmu Komunikasi
Depositing User: Mr Mohammad Rihan Bintang
Date Deposited: 03 Mar 2025 04:53
Last Modified: 03 Mar 2025 04:53
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/47423

Actions (login required)

View Item View Item