Rifaldi Juangga, Arry (2024) PENGEMBANGAN PEMBELAJARAN BERBASIS AUDIO MELALUI PODCAST SPOTIFY DALAM MELATIH KETERAMPILAN KERJA SAMA PESERTA DIDIK (Penelitian dan Pengembangan Pada Peserta Didik Kelas VII di SMP Negeri 13 Kota Tangerang). S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
![]() |
Text
Arry Rifaldi Juangga_2286200061_Full Text.pdf Restricted to Registered users only Download (7MB) |
![]() |
Text
Arry Rifaldi Juangga_2286200061_02.pdf Restricted to Registered users only Download (229kB) |
![]() |
Text
Arry Rifaldi Juangga_2286200061_03.pdf Restricted to Registered users only Download (408kB) |
![]() |
Text
Arry Rifaldi Juangga_2286200061_04.pdf Restricted to Registered users only Download (874kB) |
![]() |
Text
Arry Rifaldi Juangga_2286200061_05.pdf Restricted to Registered users only Download (189kB) |
![]() |
Text
Arry Rifaldi Juangga_2286200061_Reff.pdf Restricted to Registered users only Download (201kB) |
![]() |
Text
Arry Rifaldi Juangga_2286200061_Lamp.pdf Restricted to Registered users only Download (5MB) |
![]() |
Text
Arry Rifaldi Juangga_2286200061_CP.pdf Restricted to Registered users only Download (216kB) |
![]() |
Text
Arry Rifaldi Juangga_2286200061_01.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
Abstract
Along with advances in technology, changes in educational paradigms will result in more interactive learning. Students can develop their level of understanding of the material provided by using technology such as podcasts in education. Podcastbased learning media tested on class VII students at SMPN 13 Tangerang City was created using the ADDIE model in this research. The research results showed that students' satisfaction responses in understanding the material increased significantly, with an average satisfaction level of 83%. This podcast media can be included in the Independent Curriculum to improve the quality of more innovative and technology-based learning. Podcasts make learning more flexible and interactive, and they can be accessed anytime and anywhere. This media can help students learn to collaborate and better understand digital literacy. The educational paradigm is changing, which means we have to move from conventional learning models to more interactive models. Technological advances, especially podcasts, give students the opportunity to learn more flexibly and in-depth. This research uses the ADDIE model to create podcast-based learning media that focuses on improving students' collaboration skills. The results showed that the podcast improved students' understanding of Civics material and received a positive response with a satisfaction level of 83%. This podcast can be included in the Merdeka Curriculum to create more creative and interactive learning.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Seiring dengan kemajuan teknologi, perubahan paradigma pendidikan akan menghasilkan pembelajaran yang lebih interaktif. Siswa dapat mengembangkan tingkat pemahamannya terhadap materi yang diberikan dengan menggunakan teknologi seperti podcast dalam pendidikan. Media pembelajaran berbasis podcast yang diuji pada siswa kelas VII SMPN 13 Kota Tangerang dibuat menggunakan model ADDIE dalam penelitian ini. Hasil penelitian menunjukkan bahwa respon kepuasan siswa dalam pemahaman materi meningkat secara signifikan, dengan tingkat kepuasan rata-rata sebesar 83%. Media podcast ini dapat dimasukkan ke dalam Kurikulum Merdeka untuk meningkatkan kualitas pembelajaran yang lebih inovatif dan berbasis teknologi. Podcast membuat pembelajaran lebih fleksibel dan interaktif, dan mereka dapat diakses kapan saja dan di mana saja. Media ini dapat membantu siswa belajar berkolaborasi dan lebih memahami literasi digital. Paradigma pendidikan berubah, yang berarti kita harus beralih dari model pembelajaran konvensional ke model yang lebih interaktif. Kemajuan teknologi, khususnya podcast, memberi siswa kesempatan untuk belajar dengan lebih fleksibel dan mendalam. Penelitian ini menggunakan model ADDIE untuk membuat media pembelajaran berbasis podcast yang berfokus pada meningkatkan keterampilan kerja sama siswa. Hasilnya menunjukkan bahwa podcast meningkatkan pemahaman siswa tentang materi PPKn, dan menerima respon positif dengan tingkat kepuasan 83%. Podcast ini dapat dimasukkan ke dalam Kurikulum Merdeka untuk menciptakan pembelajaran yang lebih kreatif dan interaktif. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Learning Media, Podcast, Teamwork Skills. Media Pembelajaran, Podcast, Keterampilan Kerja Sama | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) | |||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 87205-Jurusan Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan |
|||||||||
Depositing User: | Mr Arry Rifaldi Juangga | |||||||||
Date Deposited: | 25 Feb 2025 02:18 | |||||||||
Last Modified: | 25 Feb 2025 02:18 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/47107 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |