P, RR Naresywarizetkasyah (2018) PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN SIMAYANG UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENGHUBUNGKAN TIGA LEVEL REPRESENTASI KIMIA SISWA PADA KONSEP LARUTAN PENYANGGA. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text (Skripsi)
PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN SIMAYANG UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENGHUBUNGKAN TIGA LEVEL REPRESENTASI KIMIA SISWA PADA KONSEP LARUTAN PENYANGGA.PDF Restricted to Registered users only Download (5MB) |
Abstract
Chemical learning in schools tends not to apply interconnections between the three levels of chemical representation and only using conventional learning models. Therefore an interconnection-based learning model is needed between the three levels of chemical representation that is the SiMaYang learning model. This study aims to determine the effect of implementation of SiMaYang learning model on improve of the ability in connecting the three levels of chemical representation of students on buffer solution concept. The improve of students' ability in connecting the three levels of chemical representation is shown by learning outcomes in the form of pre-test and post-test scores. This research uses pre-experiment method with One Group Pretest-Posttest Design. Sample of this research is 30 students of class XI MIA 3 SMA Negeri 4 Kota Serang academic year 2017/2018. This research instrument used a written test (pre-test and posttest) and observation sheet and was validated. Research data is analyzed descriptively and statistically. Result of t-paired sample test obtained sig 0,000 <0,05 with effect size value equal to 0,827. The results shown that the SiMaYang learning model can improve the ability of connecting three levels of chemical representation of students on the concept of buffer solution to the size of influence in the "big" category.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Pembelajaran kimia di sekolah cenderung tidak menerapkan interkoneksi antara tiga level representasi kimia dan hanya disertai model pembelajaran konvensional. Oleh sebab itu diperlukan suatu model pembelajaran berbasis interkoneksi antara ketiga level representasi kimia yaitu model pembelajaran SiMaYang. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh penerapan model pembelajaran SiMaYang terhadap peningkatan kemampuan menghubungkan tiga level representasi kimia siswa pada konsep larutan penyangga. Peningkatan kemampuan siswa dalam menghubungkan tiga level reprsentasi kimia ditunjukkan oleh hasil belajar berupa nilai pre-test dan post-test siswa. Penelitian ini menggunakan metode pre-eksperimen dengan One Group Pretest-Posttest Design. Sampel penelitian ini adalah 30 siswa kelas XI MIA 3 SMA Negeri 4 Kota Serang tahun ajaran 2017/2018. Instrumen penelitian menggunakan tes tulis (pre-test dan post-test) dan lembar observasi yang sudah divalidasi. Data penelitian dianalisis secara deskriptif dan statistik. Hasil uji t-paired sample diperoleh sig 0,000 < 0,05 dengan nilai effect size sebesar 0,827. Hasil penelitian menunjukkan bahwa model pembelajaran SiMaYang dapat meningkatkan kemampuan menghubungkan tiga level representasi kimia siswa pada konsep larutan penyangga dengan ukuran pengaruh dalam kategori “besar”. | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) L Education > LA History of education |
|||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84204-Jurusan Pendidikan Kimia |
|||||||||
Depositing User: | Admin Eprints Untirta | |||||||||
Date Deposited: | 09 Nov 2021 10:58 | |||||||||
Last Modified: | 09 Nov 2021 10:58 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/4649 |
Actions (login required)
View Item |