SYARIFAH, UMMU (2024) Pengaruh Layanan Konseling Kelompok Dengan Teknik Metafora Dalam Peningkatan Kepercayaan Diri Siswa Sekolah Menengah Pertama (SMP). S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
![]() |
Text
Ummu Syarifah_2285200005_Fulltext.pdf Restricted to Registered users only Download (12MB) |
![]() |
Text
Ummu Syarifah_2285200005_01.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) |
![]() |
Text
Ummu Syarifah_2285200005_02.pdf Restricted to Registered users only Download (532kB) |
![]() |
Text
Ummu Syarifah_2285200005_03.pdf Restricted to Registered users only Download (606kB) |
![]() |
Text
Ummu Syarifah_2285200005_04.pdf Restricted to Registered users only Download (673kB) |
![]() |
Text
Ummu Syarifah_2285200005_05.pdf Restricted to Registered users only Download (22kB) |
![]() |
Text
Ummu Syarifah_2285200005_Reff.pdf Restricted to Registered users only Download (233kB) |
![]() |
Text
Ummu Syarifah_2285200005_Lamp.pdf Restricted to Registered users only Download (9MB) |
![]() |
Text
Ummu Syarifah_2285200005_CP.pdf Restricted to Registered users only Download (47kB) |
Abstract
This study aimed to investigate the influence of group counseling with metaphor techniques on self-confidence among seventh-grade students at MTs. Pembangunan Nurul Islam. A quantitative pre-experimental design with a one group pre-test post-test design was employed. The pre-experimental approach was adopted to explore the relationship between the variables and develop specific hypotheses. Data were collected using a self-confidence questionnaire. The results showed that six students were categorized as having low self-confidence based on the pre-test scores, attributed to specific factors. These students received group counseling with metaphor techniques to enhance their self-confidence, followed by a post-test. Metaphor techniques in counseling involve the use of figurative language to express ideas. The Wilcoxon signed-rank test revealed a significant difference between the pre-test and post-test scores (Asymp. Sig. (2-tailed) = 0.028), indicating that group counseling with metaphor techniques effectively increased the students self-confidence.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Penelitian ini bertujuan untuk membuktikan pengaruh penerapan konseling kelompok dengan teknik metafora dalam peningkatan kepercayaan diri siswa kelas VII MTs. Pembangunan Nurul Islam. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kuantitatif dengan pendekatan pra-eksperimen (pre-experimental) dan desain penelitian One Group Pre-Test Post-Test. Penggunaan pendekatan pra-eksperimen ini adalah untuk mendapatkan gambaran hubungan antara variabel yang diteliti, serta mengembangkan hipotesis yang spesifik dan terarah. Teknik pengumpulan data difokuskan dengan menggunakan instrumen angket kepercayaan diri. Hasil penelitian menunjukkan terdapat 6 siswa yang termasuk pada kategori kepercayaan diri rendah dilihat dari hasil skor pre-test dan disebabkan oleh aspek tertentu. Siswa dengan kategori kepercayaan diri rendah tersebut diberikan treatment berupa konseling kelompok dengan teknik metafora untuk peningkatan kepercayaan diri siswa dan dilakukan post-test setelah treatment. Teknik metafora dalam konseling merupakan teknik pemakaian kata kiasan yang digunakan untuk mengeksresikan suatu hal. Dibuktikan melalui hasil skor pre-test dan post-test pada analisis uji Wilcoxon menunjukkan hasil Asymp. Sig. (2-tailed) sebesar 0,028, sehingga pada pengambilan keputusan dapat disimpulkan bahwa setelah pemberian treatment berupa konseling kelompok dengan teknik metafora, terbukti berpengaruh untuk meningkatkan kepercayaan diri siswa terlihat dari peningkatan antara hasil skor pre-test dan post-test. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Group Counseling, Metaphor Technique, Self-Confidence Konseling Kelompok, Teknik Metafora, Kepercayaan Diri | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) | |||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86201-Jurusan Bimbingan dan Konseling 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan |
|||||||||
Depositing User: | Mrs Ummu Syarifah | |||||||||
Date Deposited: | 07 Jan 2025 11:09 | |||||||||
Last Modified: | 07 Jan 2025 11:09 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/44999 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |