HASAN, MOHAMMAD (2024) Pengaruh Model Pembelajaran Two Stay Two Stray (TSTS) terhadap Hasil Belajar Sejarah Siswa Kelas XI di SMA Negeri 7 Kabupaten Tangerang. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
![]() |
Text (SKRIPSI)
Mohammad Hasan_2288190018_Fulltext.pdf Restricted to Registered users only Download (8MB) |
![]() |
Text (BAB I)
Mohammad Hasan_2288190018_01.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
![]() |
Text (BAB II)
Mohammad Hasan_2288190018_02.pdf Restricted to Registered users only Download (281kB) |
![]() |
Text (BAB III)
Mohammad Hasan_2288190018_03.pdf Restricted to Registered users only Download (390kB) |
![]() |
Text (BAB IV)
Mohammad Hasan_2288190018_04.pdf Restricted to Registered users only Download (357kB) |
![]() |
Text (BAB V)
Mohammad Hasan_2288190018_05.pdf Restricted to Registered users only Download (228kB) |
![]() |
Text (DAFTAR PUSTAKA)
Mohammad Hasan_2288190018_Reff.pdf Restricted to Registered users only Download (183kB) |
![]() |
Text (LAMPIRAN)
Mohammad Hasan_2288190018_lamp.pdf Restricted to Registered users only Download (6MB) |
![]() |
Text (TURNITIN)
Mohammad Hasan_2288190018_CP.pdf Restricted to Registered users only Download (60kB) |
Abstract
This study aims to determine the effect of the Two stay two stray (TSTS) learning model on the learning outcomes of specialization history subjects at SMA Negeri 7 Tangerang Regency. The method used in this research is quasi-experiment using pretest-posttest control group design. The results of this study are: (1) In the results of the application of the TSTS learning model which has been carried out for three meetings by students and teachers with different materials at each meeting. the results are students carry out learning activities well and actively, and understand the learning material well as seen from the achievement of students' cognitive learning outcomes. (2) There is an effect of using the TSTS learning model on student learning outcomes. The results of the t test analysis obtained a Sig. (2-tailed) of <0.001 with significant criteria Sig. (2-tailed) < 0.05. The learning outcomes of the knowledge aspects of students who use the TSTS learning model are higher than the learning outcomes of students who use the discovery learning model with the acquisition of the average posttest value of the experimental class = 83.06 and the control class = 69.65 showing the experimental class has a difference in average value of 13.41 higher than the control class. The Two stay two stray (TSTS) learning model can be used as a reference for alternative learning models in the implementation of learning history specialization material on the history of major revolutions in the world (America, France, China and Russia). The application of the TSTS model influences students' learning outcomes in their ability to identify the background of events, how these events occurred, and the continuity between one revolution and another in the subject of major world revolution history.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh model pembelajaran Two stay two stray (TSTS) terhadap hasil belajar mata pelajaran sejarah peminatan di SMA Negeri 7 Kabupaten Tangerang. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah kuasi eksperimen dengan menggunakan pretest-posttest control group design. Hasil dari penelitian ini adalah : (1) Dalam hasil penerapan model pembelajaran TSTS yang telah dilaksanakan selama tiga pertemuan oleh siswa maupun guru dengan materi yang berbeda pada setiap pertemuan. hasilnya siswa melaksanakan kegiatan pembelajaran dengan baik dan aktif, serta memahami materi pembelajaran dengan baik dilihat dari capaian hasil belajar kognitif siswa. (2) Terdapat pengaruh penggunaan model pembelajaran TSTS terhadap hasil belajar siswa. Hasil analisis uji t kelas eksperimen dan kelas kontrol diperoleh nilai Sig. (2-tailed) sebesar < 0,001 dengan kriteria signifikan Sig. (2-tailed) < 0,05. Hasil belajar aspek pengetahuan siswa yang menggunakan model pembelajaran TSTS lebih tinggi dari pada hasil belajar siswa yang menggunakan model discovery learning dengan perolehan rata-rata nilai posttest kelas eksperimen = 83,06 dan kelas kontrol = 69,65 menunjukkan kelas eksperimen memiliki selisih nilai rata-rata sebesar 13,41 lebih tinggi dari kelas kontrol. Mengacu pada hasil perhitungan dapat disimpulkan bahwa terdapat pengaruh dari penerapan model pembelajaran two stay two stray terhadap hasil belajar siswa kelas XI di SMA N 7 Kabupaten Tangerang. Model pembelajaran Two stay two stray (TSTS) dapat digunakan sebagai rujukan model pembelajaran alternatif dalam pelaksanaan pembelajaran sejarah peminatan materi sejarah revolusi besar di dunia (Amerika, Prancis, Cina dan Rusia). Penerapan model TSTS berpengaruh terhadap hasil belajar siswa pada kemampuan mengidentifikasi latar belakang peristiwa itu terjadi, bagaimana proses terjadinya dan kesinambungan antara peristiwa revolusi satu dengan yang lain pada materi sejarah revolusi besar di dunia. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Influence, Two stay two stray (TSTS) Learning Model, History Learning Results Pengaruh, Model Pembelajaran Two stay two stray (TSTS), Hasil Belajar Sejarah | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) L Education > LA History of education |
|||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 87201-Jurusan Pendidikan Sejarah 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan |
|||||||||
Depositing User: | Mohammad Hasan | |||||||||
Date Deposited: | 31 Dec 2024 11:08 | |||||||||
Last Modified: | 31 Dec 2024 11:08 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/44621 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |