ALHIKAM, GINA (2024) PENGARUH TEKNIK SELF CONTROL UNTUK MEREDUKSI KECANDUAN GAME ONLINE PADA SISWA. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text (SKRIPSI)
Gina Alhikam_2285190072_Fulltext.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) |
|
Text (SKRIPSI)
Gina Alhikam_2285190072_01.pdf Restricted to Registered users only Download (611kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Gina Alhikam_2285190072_02.pdf Restricted to Registered users only Download (368kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Gina Alhikam_2285190072_03.pdf Restricted to Registered users only Download (407kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Gina Alhikam_2285190072_04.pdf Restricted to Registered users only Download (672kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Gina Alhikam_2285190072_05.pdf Restricted to Registered users only Download (163kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Gina Alhikam_2285190072_Reff.pdf Restricted to Registered users only Download (151kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Gina Alhikam_2285190072_Lamp.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) |
|
Text (SKRIPSI)
Gina Alhikam_2285190072_CP.pdf Restricted to Registered users only Download (12MB) |
Abstract
This research is based on the issue of students who have a very high level of online gaming addiction. Online gaming addiction is a very strong habit and cannot be separated from playing online games, with an increase in frequency and duration of play over time. Addiction to online games makes it difficult for students to concentrate during lessons, leads to laziness in studying, neglect of social interactions, and a decline in academic performance. This condition is what happened to the students of class X IPA at MAN 1 Kota Serang. The data collection methods are through distributing questionnaires, interviews, and documentation. One of the efforts that can be made to address this issue is by providing behavioral counseling services using self-control techniques. This study aims to determine whether the application of behavioral counseling services with self-control techniques can reduce the level of online game addiction among students. The research was conducted on 10th-grade students at MAN 1 Kota Serang. The research method used is the single subject research (SSR) method with an A-B-A design. The results of this study indicate that the overlap value between conditions in the research reached 30% in the A1 – B condition and 0% in the B - A2 condition. The data obtained from the results before and after the intervention show that the baseline phase A1 score was 23, then in the baseline phase A2 the score decreased to 15, indicating a reduction in online gaming addiction by 8 points or about 35%. In the second condition phase, the baseline A1 score was initially 21, and in the baseline A2 phase, the score decreased to 13, resulting in a reduction in online gaming addiction by 8 points or about 38%. In the third condition phase, the baseline A1 score was initially 24, and in the baseline A2 phase, the score decreased to 11 points or about 46%. From this data analysis, it can be concluded that the application of self-control techniques has proven to be effective in reducing online gaming addiction among students at MAN 1 Kota Serang.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Penelitian ini didasarkan pada permasalahan siswa yang memiliki tingkat kecanduan game online yang sangat tinggi. Kecanduan game online adalah kebiasaan yang sangat kuat dan tidak bisa lepas untuk bermain game online dari waktu ke waktu terjadi peningkatan frekuensi dan durasi bermain. Kecanduan terhadap game online menyebabkan siswa sulit berkonsentrasi saat pelajaran, malas belajar, mengabaikan interaksi sosial dan prestasi akademik menurun. Kondisi ini yang terjadi pada siswa kelas X IPA MAN 1 Kota Serang. Metode pengumpulan data yaitu dengan menyebar angket, wawancara dan dokumentasi. Adapun salah satu upaya yang dapat dilakukan dalam menangani permasalahan tersebut adalah dengan pemberian layanan konseling behavioral dengan teknik self control. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah penerapan layanan konseling behavioral dengan teknik self control mampu mereduksi tingkat kecanduan game online pada siswa, penelitian dilakukan kepada siswa Kelas X di MAN 1 Kota Serang. Metode penelitian yang digunakan yaitu metode single subject research (SSR) dengan desain A-B-A. Hasil penelitian ini mengindikasikan bahwa nilai tumpang tindih antar kondisi dalam penelitian mencapai 30% pada kondisi A1 – B dan 0% pada kondisi B - A2. Data yang diperoleh dari hasil sebelum dan sesudah pemberian intervensi menunjukan bahwa sekor fase baseline A1 mendapatkan sekor 23, kemudian pada fase baseline A2 sekor menurun menjadi 15, menunjukan penurunan kecanduan game online sebanyak 8 point atau sekitar 35%. Pada tahapan kondisi ke-2 fase baseline A1 sekor awal adalah 21, dan pada fase baseline A2 sekor menurun menjadi 13, menghasilkan penurunan tingkat kecanduan game online sebanyak 8 point atau sekitar 38%. Pada tahap kondisi ke-3 fase baseline A1 sekor awal 24, dan pada fase baseline A2 sekor menurun menjadi 11 point atau sekitar 46%. Dari analisis data tersebut dapat dismpulkan bahwa penerapan teknik self control terbukti mampu mereduksi kecanduan game online pada siswa di MAN 1 Kota Serang. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Self-Control Techniques, Behavioral Counseling, Online Game Addiction, Students Teknik Self Control, Konseling Behavioral, Kecanduan Game Online, Siswa | |||||||||
Subjects: | L Education > LC Special aspects of education | |||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86201-Jurusan Bimbingan dan Konseling |
|||||||||
Depositing User: | Mr Gina Alhikam | |||||||||
Date Deposited: | 05 Dec 2024 16:15 | |||||||||
Last Modified: | 05 Dec 2024 16:15 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/44140 |
Actions (login required)
View Item |