ROMADHONI, MULYA (2018) PENERAPAN MODEL KOOPERATIF TIPE COURSE REVIEW HORAY TERHADAP HASIL BELAJAR KOGNITIF SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS DIKELAS V SDN SERANG 4. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text (Skripsi)
PENERAPAN MODEL KOOPERATIF TIPE COURSE REVIEW HORAY TERHADAP HASIL BELAJAR KOGNITIF SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS DIKELAS V SDN SERANG 4.PDF Restricted to Registered users only Download (4MB) |
Abstract
This study aims to analyze how big the implementation of the Cooperative Model Course Course Horay type to the cognitive learning outcomes of students on learning Social Science class V SDN Serang 4. The research method used is quasi experimental method, with quasi exsperimental design with non-equivalent control group. The sample in this research is VA class students as control class which amounted to 40 students and VB as experiment class amounted to 40 students. The result of the students' calculation shows the difference between the application of Cooperative Model Course Course Horay type to the student's cognitive learning result from the direct learning model. This is evidenced from the results of calculations using t-test normal and homogeneous data for two-party test is tcount ≥ ttable or 12.261 ≥ 2.006 which means Ho rejected Ha accepted. And students' cognitive learning outcomes between students using the Course Review Horay model of co-operative model are better than students using direct learning models. This is evidenced from the results of calculations using t-test normal and homogeneous data for right-hand test that is for tcount ≥ ttable or 12.261 ≥ 1.694 which means Ho rejected Ha accepted. Based on the result of this research, it can be concluded that the application of Cooperative Model of Course Review Horay type of cognitive learning result of students is better than using direct learning model on Social Science subject.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis seberapa besar penerapan Model Kooperatif tipe Course Review Horay terhadap hasil belajar kognitif siswa pada pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial kelas V SDN Serang 4. Metode penelitian yang digunakan adalah metode kuasi eksperimen, dengan rancangan non-equivalent control group. Sampel dalam penelitian ini adalah siswa kelas VA sebagai kelas kontrol yang berjumlah 40 siswa dan VB sebagai kelas eksperimen berjumlah 40 siswa. Hasil perhitungan siswa menunjukan perbedaan antara penerapan Model Kooperatif tipe Course Review Horay terhadap hasil belajar kognitif siswa Dari pada Model pembelajaran langsung. Hal ini dibuktikan dari hasil perhitungan dengan menggunakan uji-t data normal dan homogen untuk uji dua pihak yaitu sebesar thitung ≥ ttabel atau 12,261 ≥ 2,006 yang berarti Ho ditolak Ha diterima. Dan hasil belajar kognitf siswa antara siswa yang menggunakan model kooperatif tipe Course Review Horay lebih baik daripada siswa yang menggunakan model pembelajaran langsung. Hal ini dibuktikan dari hasil perhitungan dengan menggunakan uji-t data normal dan homogen untuk uji pihak kanan yaitu sebesar thitung ≥ ttabel atau 12,261 ≥ 1,694 yang berarti Ho ditolak Ha diterima. Berdasarkan hasil penelitian ini dapat disimpulkan bahwa penerapan Model Kooperatif tipe Course Review Horay hasil belajar kognitif siswa lebih baik dari pada menggunakan model pembelajaran langsung pada mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial. | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) L Education > LA History of education |
|||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar |
|||||||||
Depositing User: | Admin Eprints Untirta | |||||||||
Date Deposited: | 03 Nov 2021 07:10 | |||||||||
Last Modified: | 03 Nov 2021 07:10 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/4333 |
Actions (login required)
View Item |