Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENERAPAN MEDIA WALL MAGAZINE (MAJALAH DINDING) TERHADAP KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS DI SD NEGERI TAMAN CIRUAS PERMAI Penelitian Kuasi Eksperimen pada Siswa Kelas V SD Negeri Taman Ciruas Permai

Sholihah, Inayatus (2018) PENERAPAN MEDIA WALL MAGAZINE (MAJALAH DINDING) TERHADAP KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS DI SD NEGERI TAMAN CIRUAS PERMAI Penelitian Kuasi Eksperimen pada Siswa Kelas V SD Negeri Taman Ciruas Permai. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (Skripsi)
PENERAPAN MEDIA WALL MAGAZINE (MAJALAH DINDING) TERHADAP KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS DI SD NEGERI TAMAN CIRUAS PERMAI.pdf
Restricted to Registered users only

Download (11MB)

Abstract

This study aims to know and analyze the application of Wall Magazine (Majalah Dinding) media to the ability of understanding the concept of students in the subjects of social studies at the State Elementary School Taman Ciruas Permai academic year 2018/2019. The research method used is quasi experimental with Nonequivalent Control Group Design research design. The sample research technique used is Purposive sampling to select 2 classes. in this study VB class as experimental class using Wall Magazine (Majalah Dinding) and VB class as control class using simple media. The results obtained from the infernsial test of the hypothesis. Based on pretest data processing, the average value of experimental class = 74,43 and control class is 69,07. From the result of difference test of second grade value at significant level = 0,05 obtained tcount = 0,80 and ttabel = 1,67. Based on posttest data processing, the mean of the students' understanding comprehension on the subjects of IPS of experimental class is 83.04 while the control class is 73.14. From result of difference test of average value of paraff grade significant = 0,05 obtained tcount = 3,83 and ttable = 1,67. Based on the results of research can be concluded that the understanding of the concept of learners in the eyes pelajran IPS using Wall Magazine (Majalah Dinding) there is a significant difference and better than students who use simple media.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorRahman hakim, ZerriUNSPECIFIED
Thesis advisorTaufik, TaufikUNSPECIFIED
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui dan menganalisis penerapan media Wall Magazine (Majalah Dinding) terhadap kemampuan pemahaman konsep siswa pada mata pelajaran IPS di SD Negeri Taman Ciruas Permai tahun ajaran 2018/2019. Metode penelitian yang digunakan ialah kuasi eksperimen dengan desain penelitian Nonequivalent Control Group Design. Teknik penelitian sampel yang digunakan ialah Purposive sampling untu memilih 2 kelas. pada penelitian ini kelas VB sebagai kelas eksperimen menggunakan media Wall Magazine (Majalah Dinding) dan kelas VB sebagai kelas kontrol menggunakan media sederhana. Hasil penelitian diperoleh dari uji infernsial terhadap hipotesis. Berdasarkan pengolahan data pretest diperoleh nilai rata-rata kelas eksperimen = 74,43 dan kelas kontrol 69,07. Dari hasil uji beda nilai kedua kelas pada taraf signifikan = 0,05 diperoleh thitung = 0,80 dan ttabel = 1,67. Berdasarkan pengolahan data postest diperoleh rata-rata hasil pemahaman konsep peserta didik pada mata pelajaran IPS kelas eksperimen sebesar 83,04 sedangkan kelas kontrol sebesar 73,14. Dari hasil uji beda rata-rata nilai kelas paraf signifikan = 0,05 diperoleh thitung= 3,83 dan ttabel = 1,67. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa pemahaman konsep peserta didik pada mata pelajran IPS yang menggunakan media Wall Magazine (Majalah Dinding) terdapat perbedaan signifikan dan lebih baik daripada siswa yang menggunakan media sederhana.
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LA History of education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 02 Nov 2021 08:50
Last Modified: 02 Nov 2021 08:50
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/4277

Actions (login required)

View Item View Item