Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PEMBELAJARAN BERBASIS MOBILE LEARNING DENGAN MENGGUNAKAN ETNO EDU GAMES UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS DAN KOGNITIF SISWA MATA PELAJARAN IPAS KELAS IV SEKOLAH DASAR

INDAH RAHAYU, WIDIA (2024) PEMBELAJARAN BERBASIS MOBILE LEARNING DENGAN MENGGUNAKAN ETNO EDU GAMES UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS DAN KOGNITIF SISWA MATA PELAJARAN IPAS KELAS IV SEKOLAH DASAR. Master thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
WIDIA INDAH RAHAYU_7784220011_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (454kB)
[img] Text
WIDIA INDAH RAHAYU_7784220011_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (227kB)
[img] Text
WIDIA INDAH RAHAYU_7784220011_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (328kB)
[img] Text
WIDIA INDAH RAHAYU_7784220011_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (62kB)
[img] Text
WIDIA INDAH RAHAYU_7784220011_Reff.pdf
Restricted to Registered users only

Download (80kB)
[img] Text
WIDIA INDAH RAHAYU_7784220011_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (5MB)
[img] Text
WIDIA INDAH RAHAYU_7784660011_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (36MB)
[img] Text
WIDIA INDAH RAHAYU_7784220011_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (975kB)
[img] Text
WIDIA INDAH RAHAYU_7784220011_FullText.pdf
Restricted to Registered users only

Download (7MB)

Abstract

Basically, elementary school age students are still very interested in playing or games. The principle of playing while learning can create a pleasant atmosphere for students in learning. In playing, children have the freedom to channel and express what their hearts desire. An atmosphere like this will encourage students to be more enthusiastic and have more critical thinking skills. Anticipating science learning which seems difficult, so that mobile learning based learning methods using ethno edugames can be applied. The formulation of the problem to be researched is (1) How is mobile learning based learning using ethno edu games in class IV elementary school? (2) How can mobile learning-based learning using ethno edu games improve students' critical thinking skills in grade IV elementary school? (3) How can mobile learning-based learning using ethno edu games improve students' cognitive outcomes on style material in class IV elementary school? The research method used is quasi-experimental quantitative research with a pretest-posttest control group design. The total population is 96 students and the sample size is 64 students. With one class for the experimental group and one class for the control group. The conclusions from the results of this research are (1) There is an influence of mobile learning based learning using ethno edu games on improving students' critical thinking skills in class IV elementary school. (2) There is an influence of mobile learning based learning using ethno edu games on improving students' cognitive abilities. in class IV elementary school. (3) There is an influence of mobile learning based learning using ethno edu games on increasing the critical thinking and cognitive abilities of students in class IV elementary school.

Item Type: Thesis (Master)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorMUKTI LEKSONO, SUROSO197202262005011002
Thesis advisorNULHAKIM, LUKMAN197904092007101001
Additional Information: Pada dasarnya siswa usia sekolah dasar masih sangat tertarik untuk bermain atau game. Prinsip bermain sambil belajar dapat menimbulkan suasana yang menyenangkan bagi peserta didik dalam belajar. Dalam bermain anak mempunyai kebebasan untuk menyalurkan dan mengekpresikan apa yang menjadi kehendak hatinya. Suasana seperti ini akan mendorong peserta didik semakin bersemangat dan lebih mempunyai daya berpikir kritis. Mengantisipasi pembelajaran IPAS yang terkesan sulit, sehingga dengan metode pembelajaran berbasis mobile learning menggunakan etno edugames dapat diterapkan. Rumusan masalah yang ingin diteliti adalah (1) Bagaimana pembelajaran berbasis mobile learning dengan menggunakan etno edu games di kelas IV sekolah dasar? (2) Bagaimana pembelajaran berbasis mobile learning dengan menggunakan etno edu games dapat meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa di kelas IV sekolah dasar ? (3) Bagaimana pembelajaran berbasis mobile learning dengan menggunakan etno edu games dapat meningkatkan hasil kognitif siswa materi gaya di kelas IV sekolah dasar ?. Metode penelitian yang digunakan adalah penelitian kuantitatif quasi Eksperimen dengan rancangan pretest-posttest control group design. Jumlah populasi adalah 96 siswa dan jumlah sampel 64 siswa. Dengan satu kelas untuk kelompok eksperimen dan satu kelas untuk kelompok kontrol. Kesimpulan dari hasil penelitian ini adalah(1) Terdapat pengaruh pembelajaran berbasis mobile learning dengan menggunakan etno edu games terhadap peningkatan kemampuan berpikir kritis siswa di kelas IV sekolah dasar.(2) Terdapat pengaruh pembelajaran berbasis mobile learning dengan menggunakan etno edu games terhadap peningkatan kognitif siswa di kelas IV sekolah dasar.(3)Terdapat pengaruh pembelajaran berbasis mobile learning dengan menggunakan etno edu games terhadap peningkatan kemampuan berpikir kritis dan kognitif siswa di kelas IV sekolah dasar.
Uncontrolled Keywords: mobile learning, ethno edugames, critical thinking skills, cognitive abilities mobile learning, etno edugames, kemampuan berpikir kritis, kemampuan kognitif
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
08-Pascasarjana > Magister Pendidikan Dasar
Depositing User: Widia Indah Rahayu
Date Deposited: 12 Sep 2024 11:05
Last Modified: 12 Sep 2024 11:05
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/41765

Actions (login required)

View Item View Item