Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

IMPLEMENTASI KARAKTER PEDULI SOSIAL DALAM TARUNA SIAGA BENCANA (Studi Deskriptif TAGANA Kota Cilegon)

LARAS APRILIYANI, AYUNI (2024) IMPLEMENTASI KARAKTER PEDULI SOSIAL DALAM TARUNA SIAGA BENCANA (Studi Deskriptif TAGANA Kota Cilegon). S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
Ayuni Laras Apriliyani_2286170006_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (337kB)
[img] Text
Ayuni Laras Apriliyani_2286170006_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (329kB)
[img] Text
Ayuni Laras Apriliyani_2286170006_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
Ayuni Laras Apriliyani_2286170006_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (159kB)
[img] Text
Ayuni Laras Apriliyani_2286170006_Reff.pdf
Restricted to Registered users only

Download (367kB)
[img] Text
Ayuni Laras Apriliyania_2286170006_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
Ayuni Laras Apriliyani_2286170006_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (24MB)
[img] Text
Ayuni Laras Apriliyani_2286170006_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
Ayuni Laras Apriliyani_2286170006_Fulltext (1).pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB)

Abstract

The study aims to know: (1) a work program in disaster alert caduna, (2) to know the factors behind and impediment to the implementation of the socially conscious character of the disaster alert in the city of cilegon. The study involves a descriptive qualitative method. Data collection is conducted with interviews, observation, and documentation and data analysis and triangulation. This study suggests that tagana's work program of the city of cilegon was designed in a comprehensive way, involving stages that included prabdisaster, disaster relief, and post disaster recovery. Moreover, implementation of social concern character at every stage of a tagana work program demonstrates a commitment to provide effective and sustained help to affected communities. In the aspect of prabdisaster, a preventive approach and preparation before disaster are considered crucial, while in times of disaster, a quick and effective response is needed. It also focuses on post disaster recovery, including actions such as search and relief, medical assistance, evacuation, relief distribution, psychosocial counseling, education, and reporting and coordination. Then, contributing factors in this process include community participation that is considered a key element in disaster relief. Stakeholder coordination is also identified as a critical contributing factor to ensure an effective and coordinated response in disaster situations. As for the disruptive factors that can affect the implementation of the social care character in tagana city cilegon, which isa diversity of human resources in organizations, financial and equipment limitations, technical difficulties in the field, activation of varying members, and resource limitations in general are a challenge faced.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorYUNI LESTARI, RIA199006102022032006
Thesis advisorALWAN BAHRUDIN, FEBRIAN198804052015041002
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui: (1) program kerja di taruna siaga bencana, (2) untuk mengetahui faktor pendukung dan penghambat dalam proses implementasi karakter peduli sosial taruna siaga bencana di kota cilegon. Penelitian ini dilakukan dengan menggunakan metode kualitatif deskriptif. Pengumpulan data dilakukan dengan wawancara, observasi, dan dokumentasi dan analisis data dengan triangulasi. Hasil penelitian ini ini menunjukkan bahwa program kerja TAGANA Kota Cilegon telah dirancang secara komprehensif, melibatkan berbagai tahapan yang mencakup prabencana, penanggulangan bencana, dan pemulihan pasca bencana. Selain itu, implementasi karakter peduli sosial dalam setiap tahapan program kerja TAGANA menunjukkan komitmen untuk memberikan bantuan yang efektif dan berkelanjutan kepada masyarakat yang terdampak. Dalam aspek prabencana, pendekatan preventif dan persiapan sebelum bencana dianggap krusial, sementara pada saat bencana, respons cepat dan efektif diperlukan. Program ini juga menitikberatkan pada pemulihan pasca bencana, termasuk tindakan seperti pencarian dan pertolongan, bantuan medis, evakuasi, distribusi bantuan, pendampingan psikososial, edukasi, dan pelaporan serta koordinasi. Lalu untuk faktor pendukung dalam proses ini mencakup partisipasi masyarakat yang dianggap sebagai elemen kunci dalam penanggulangan bencana. Koordinasi yang kuat antar lembaga (stakeholder) juga diidentifikasi sebagai faktor pendukung penting untuk memastikan respons yang efektif dan terkoordinasi dalam situasi bencana. Adapun faktor penghambat yang dapat mempengaruhi implementasi karakter peduli sosial di TAGANA Kota Cilegon yaitu keberagaman sumber daya manusia di dalam organisasi, keterbatasan keuangan dan peralatan, kendala teknis di lapangan, keaktifan anggota yang bervariasi, dan keterbatasan sumber daya secara umum merupakan tantangan yang dihadapi.
Uncontrolled Keywords: Implementation, social concern character, disaster alert cadets Implementasi, Karakter Peduli Sosial, Taruna Siaga Bencana
Subjects: H Social Sciences > HF Commerce
H Social Sciences > HF Commerce

L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 87205-Jurusan Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
Depositing User: Mrs Ayuni Laras Apriliyani
Date Deposited: 05 Sep 2024 14:23
Last Modified: 05 Sep 2024 14:23
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/41327

Actions (login required)

View Item View Item