Tama Agustin, Putri (2018) MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK PADA MATA PELAJARAN IPS DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STUDENT TEAMS ACHIEVEMENT DIVISIONS ( STAD ). S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text (Skripsi)
MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK PADA MATA PELAJARAN IPS DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STUDENT TEAMS ACHIEVEMENT DIVISIONS ( STAD ).pdf Restricted to Registered users only Download (11MB) |
Abstract
The purpose of this research is to improve students' learning activities and learning outcomes using learning model of cooperative learning, type of student teams achievement until it reaches at least 75%. This research is Class Action Research (CAR), where in every cycle consisted of two meetings, each cycle was done with four phase. Namely planning phase, implementation phase, observation phase and reflection phase. The data collection techniques in this study were by using test instruments, observations of teacher and students‟ learning activities, as well as the questionnaire. In the first and second meeting of the first cycle, the number of students who attended the class was 25 students, while the number of students in the second cycle was 25 students. By the implementation of cooperative learning model, type of student teams achievement division, students‟ learning activities and learning outcomes increased. In the first cycle, the average of students' learning activities was 73.14 % and in the second cycle increased to be 83.14 %. Likewise, the average of student learning outcomes, from 68.6 % in the first cycle increased to be 80,2 % in the second cycle. So that conclusions can be drawn from this study that the implementation of cooperative learning model, type of student teams achievement division can increase students' learning activities and learning outcomes on Social Science Subject subject in fifth grade of Elementary School Kaduodeng.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Tujuan dari penelitian ini adalah untuk meningkatkan aktivitas belajar siswa dan hasil belajar siswa dengan menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe student teams achievement division hingga mencapai minimal 75%. Jenis pada penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK), yang dilakukan dengan 2 tahap siklus penelitian, dimana pada setiap siklusnya dilakukan dengan dua pertemuan. Tiap siklus dilakukan dengan empat tahap, yaitu tahap perencanaan, tahap pelaksanaan, tahap observasi, dan tahap refleksi. Adapun teknik pengumpulan data pada penelitian ini yaitu dengan menggunakan instrumen tes, instrumen observasi aktivitas belajar guru dan aktivitas belajar siswa, serta instrumen angket. Pada siklus pertama pertemuan satu dan dua jumlah siswa yang hadir 25 siswa, sedangkan pada siklus kedua jumlah siswa yang hadir 25 siswa. Dengan diterapkannya model pembelajaran kooperatif tipe student teams achievement division , aktivitas belajar siswa dan hasil belajar siswa meningkat. Pada siklus I rata-rata aktivitas belajar siswa 73.14% dan pada siklus II meningkat menjadi 83.14%. Begitupun dengan rata-rata hasil belajar siswa, dari 68.6% pada siklus I meningkat menjadi 80.2% pada siklus II. Sehingga simpulan yang dapat diambil dari penelitian ini bahwa dengan diterapkannya model pembelajaran kooperatif tipe student teams achievement division dapat meningkatkan aktivitas belajar siswa dan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS di kelas V Sekolah Dasar Negeri Kaduodeng. | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) L Education > LA History of education |
|||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar |
|||||||||
Depositing User: | Admin Eprints Untirta | |||||||||
Date Deposited: | 29 Oct 2021 05:25 | |||||||||
Last Modified: | 29 Oct 2021 05:25 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/4080 |
Actions (login required)
View Item |