Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENERAPAN ACCEPTANCE COMMITMENT THERAPY UNTUK MENGURANGI KECEMASAN SISWA DALAM MENGHADAPI UJIAN (Studi Single Subject Research Pada Siswa Kelas X SMA Nur El Falah Tahun Ajaran 2023/2024)

Minati Naili, Qotri (2024) PENERAPAN ACCEPTANCE COMMITMENT THERAPY UNTUK MENGURANGI KECEMASAN SISWA DALAM MENGHADAPI UJIAN (Studi Single Subject Research Pada Siswa Kelas X SMA Nur El Falah Tahun Ajaran 2023/2024). S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
Qotri Minati Naili_2285200078_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB)
[img] Text
Qotri Minati Naili_2285200078_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (824kB)
[img] Text
Qotri Minati Naili_2285200078_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (313kB)
[img] Text
Qotri Minati Naili_2285200078_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (259kB)
[img] Text
Qotri Minati Naili_2285200078_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (405kB)
[img] Text
Qotri Minati Naili_2285200078_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (151kB)
[img] Text
Qotri Minati Naili_2285200078_Reff.pdf
Restricted to Registered users only

Download (222kB)
[img] Text
Qotri Minati Naili_2285200078_LAMP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text
Qotri Minati Naili_2285200078_CP.pdf

Download (10MB)

Abstract

Students are learners who carry out learning activities at school. When learning and teaching activities are completed, students will be faced with an exam. The exam is an evaluation of the learning outcomes that students have learned. However, students tend to feel anxious when facing exams. Students are individuals entering the adolescent phase, and have a developmental task to learn well at school. After conducting a preliminary study at Nur El Falah Petir High School, Serang Regency, students have anxiety when facing exams. The method used in this research is SSR (Single Subject Research). The measurement results using the HARS scale showed that 3 students experienced mild anxiety, 3 students experienced moderate anxiety, 3 students experienced severe anxiety, and 1 student experienced very severe anxiety. Acceptance commitment therapy is a technique that will be used to reduce anxiety in students at Nur El Falah Petir High School. According to the results of this study, this ACT technique can reduce students' anxiety in facing exams.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorPRABOWO, ARGA SATRIO199110072019031009
Thesis advisorDIA CONIA, PUTRI DIAN198607202024212033
Additional Information: Siswa adalah peserta didik yang melakukan kegiatan belajar di sekolah. Ketika kegiatan belajar dan mengajar selesai, siswa akan dihadapkan pada ujian. Ujian merupakan evaluasi dari hasil belajar yang telah dipelajari siswa. Namun, siswa cenderung merasa cemas ketika menghadapi ujian. Siswa termasuk individu yang memasuki fase remaja, dan memiliki tugas perkembangan untuk belajar dengan baik di sekolah. Setelah melakukan studi pendahuluan di SMA Nur El Falah Petir Kabupaten Serang, siswa memiliki kecemasan ketika akan menghadapi ujian. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah SSR (Single Subject Research). Hasil pengukuran dengan menggunakan skala HARS menunjukkan bahwa 3 siswa mengalami kecemasan ringan, 3 siswa mengalami kecemasan sedang, 3 siswa mengalami kecemasan berat, dan 1 siswa mengalami kecemasan sangat berat. Acceptance commitment therapy merupakan teknik yang akan digunakan untuk menurunkan kecemasan pada siswa di SMA Nur El Falah Petir. Menurut hasil penelitian ini, teknik ACT ini dapat menurunkan kecemasan siswa dalam menghadapi ujian.
Uncontrolled Keywords: Anak dengan hambatan intelektual, Kirigami, Kemampuan motorik halus, Single Subject Research
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86201-Jurusan Bimbingan dan Konseling
Depositing User: Qotri Minati Naili
Date Deposited: 19 Aug 2024 10:12
Last Modified: 19 Aug 2024 10:12
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/40548

Actions (login required)

View Item View Item