SUBHAN, MUHAMMAD ABI (2024) ANALISIS KUALITAS PELAYANAN PUSKESMAS DENGAN INTEGRASI METODE IMPORTANCE PERFORMANCE ANALYSIS (IPA) DAN QUALITY FUNCTION DEPLOYMENT (QFD). S1 thesis, Fakultas Teknik Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.
Text (SKRIPSI)
Muhammad Abi Subhan_3333200058_Fulltext.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) |
|
Text (SKRIPSI)
Muhammad Abi Subhan_3333200058_01.pdf Restricted to Registered users only Download (858kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Muhammad Abi Subhan_3333200058_02.pdf Restricted to Registered users only Download (314kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Muhammad Abi Subhan_3333200058_03.pdf Restricted to Registered users only Download (110kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Muhammad Abi Subhan_3333200058_04.pdf Restricted to Registered users only Download (607kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Muhammad Abi Subhan_3333200058_05.pdf Restricted to Registered users only Download (38kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Muhammad Abi Subhan_3333200058_06.pdf Restricted to Registered users only Download (16kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Muhammad Abi Subhan_3333200058_Ref.pdf Restricted to Registered users only Download (145kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Muhammad Abi Subhan_3333200058_Lamp.pdf Restricted to Registered users only Download (642kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Muhammad Abi Subhan_3333200058_CP.pdf Restricted to Registered users only Download (54MB) |
Abstract
Health resources are one of the supporting factors in providing quality healthcare services. Puskesmas is one of the primary healthcare providers that is easily accessible to the community. There are nine Puskesmas in Cilegon City, three of which handle 24-hour emergency services. Puskesmas Cibeber serves a larger population than the other two Puskesmas that also provide 24-hour emergency services, which can impact the quality of services at Puskesmas Cibeber. This study aims to identify the level of service quality at Puskesmas Cibeber and provide technical responses based on patient preferences. The method used is the integration of Importance Performance Analysis (IPA) and Quality Function Deployment (QFD). IPA is used to analyze the alignment between satisfaction and expectations across various service aspects provided by Puskesmas Cibeber. QFD is employed to integrate the IPA results into a quality improvement strategy, focusing on attributes within the priority quadrant. Based on the IPA data processing, out of the 23 service attributes in this study, four service attributes are identified as top priorities in Quadrant I. Through QFD data processing, six technical responses are derived for enhancing the quality of healthcare services at Puskesmas Cibeber in Cilegon City
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Sumber daya kesehatan merupakan salah satu faktor pendukung dalam penyediaan pelayanan kesehatan yang berkualitas. Puskesmas merupakan salah satu penyedia layanan kesehatan tingkat dasar yang paling mudah diakses oleh masyarakat. Terdapat sembilan Puskesmas di Kota Cilegon, tiga diantaranya menangani layanan gawat darurat 24 jam. Puskesmas Cibeber menangani jumlah penduduk lebih besar dari 2 Puskesmas lain yang juga menangani layanan gawat darurat 24 jam, hal ini dapat berdampak pada penurunan kualitas pelayanan Puskesmas Cibeber. Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi tingkat kualitas pelayanan Puskesmas Cibeber dan untuk memberikan respon teknis yang bersumber dari keinginan pasien. Metode yang digunakan adalah integrasi Importance Performance Analysis (IPA) dan Quality Function Deployment (QFD). Metode IPA digunakan untuk menganalisis tingkat kesesuaian antara kepuasan dan harapan dari berbagai aspek pelayanan yang diberikan oleh Puskesmas Cibeber. Metode QFD digunakan untuk mengintegrasikan hasil IPA ke dalam strategi perbaikan kualitas layanan, dengan fokus pada atribut-atribut yang berada dalam kuadran prioritas. Berdasarkan hasil pengolahan data IPA, dari 23 atribut pelayanan dalam penelitian ini, terdapat 4 atribut pelayanan yang menjadi prioritas utama yang berada pada kuadran I. Berdasarkan pengolahan data QFD diperoleh 6 respon teknis yang diberikan dalam upaya peningkatan kualitas pelayanan kesehatan Puskesmas Cibeber Kota Cilegon | |||||||||
Subjects: | A General Works > AI Indexes (General) A General Works > AI Indexes (General) |
|||||||||
Divisions: | 03-Fakultas Teknik 03-Fakultas Teknik > 26201-Jurusan Teknik Industri |
|||||||||
Depositing User: | Mr Muhammad Abi Subhan | |||||||||
Date Deposited: | 07 Aug 2024 15:00 | |||||||||
Last Modified: | 07 Aug 2024 15:00 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/40038 |
Actions (login required)
View Item |