Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

ANALISIS KUALITAS PELAYANAN PUSKESMAS DENGAN INTEGRASI METODE IMPORTANCE PERFORMANCE ANALYSIS (IPA) DAN QUALITY FUNCTION DEPLOYMENT (QFD)

SUBHAN, MUHAMMAD ABI (2024) ANALISIS KUALITAS PELAYANAN PUSKESMAS DENGAN INTEGRASI METODE IMPORTANCE PERFORMANCE ANALYSIS (IPA) DAN QUALITY FUNCTION DEPLOYMENT (QFD). S1 thesis, Fakultas Teknik Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text (SKRIPSI)
Muhammad Abi Subhan_3333200058_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Muhammad Abi Subhan_3333200058_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (858kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Muhammad Abi Subhan_3333200058_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (314kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Muhammad Abi Subhan_3333200058_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (110kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Muhammad Abi Subhan_3333200058_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (607kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Muhammad Abi Subhan_3333200058_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (38kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Muhammad Abi Subhan_3333200058_06.pdf
Restricted to Registered users only

Download (16kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Muhammad Abi Subhan_3333200058_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (145kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Muhammad Abi Subhan_3333200058_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (642kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Muhammad Abi Subhan_3333200058_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (54MB)

Abstract

Health resources are one of the supporting factors in providing quality healthcare services. Puskesmas is one of the primary healthcare providers that is easily accessible to the community. There are nine Puskesmas in Cilegon City, three of which handle 24-hour emergency services. Puskesmas Cibeber serves a larger population than the other two Puskesmas that also provide 24-hour emergency services, which can impact the quality of services at Puskesmas Cibeber. This study aims to identify the level of service quality at Puskesmas Cibeber and provide technical responses based on patient preferences. The method used is the integration of Importance Performance Analysis (IPA) and Quality Function Deployment (QFD). IPA is used to analyze the alignment between satisfaction and expectations across various service aspects provided by Puskesmas Cibeber. QFD is employed to integrate the IPA results into a quality improvement strategy, focusing on attributes within the priority quadrant. Based on the IPA data processing, out of the 23 service attributes in this study, four service attributes are identified as top priorities in Quadrant I. Through QFD data processing, six technical responses are derived for enhancing the quality of healthcare services at Puskesmas Cibeber in Cilegon City

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorGUNAWAN, AKBAR198309282014041001
Thesis advisorSONDA, ATIA199209232020122008
Additional Information: Sumber daya kesehatan merupakan salah satu faktor pendukung dalam penyediaan pelayanan kesehatan yang berkualitas. Puskesmas merupakan salah satu penyedia layanan kesehatan tingkat dasar yang paling mudah diakses oleh masyarakat. Terdapat sembilan Puskesmas di Kota Cilegon, tiga diantaranya menangani layanan gawat darurat 24 jam. Puskesmas Cibeber menangani jumlah penduduk lebih besar dari 2 Puskesmas lain yang juga menangani layanan gawat darurat 24 jam, hal ini dapat berdampak pada penurunan kualitas pelayanan Puskesmas Cibeber. Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi tingkat kualitas pelayanan Puskesmas Cibeber dan untuk memberikan respon teknis yang bersumber dari keinginan pasien. Metode yang digunakan adalah integrasi Importance Performance Analysis (IPA) dan Quality Function Deployment (QFD). Metode IPA digunakan untuk menganalisis tingkat kesesuaian antara kepuasan dan harapan dari berbagai aspek pelayanan yang diberikan oleh Puskesmas Cibeber. Metode QFD digunakan untuk mengintegrasikan hasil IPA ke dalam strategi perbaikan kualitas layanan, dengan fokus pada atribut-atribut yang berada dalam kuadran prioritas. Berdasarkan hasil pengolahan data IPA, dari 23 atribut pelayanan dalam penelitian ini, terdapat 4 atribut pelayanan yang menjadi prioritas utama yang berada pada kuadran I. Berdasarkan pengolahan data QFD diperoleh 6 respon teknis yang diberikan dalam upaya peningkatan kualitas pelayanan kesehatan Puskesmas Cibeber Kota Cilegon
Subjects: A General Works > AI Indexes (General)
A General Works > AI Indexes (General)
Divisions: 03-Fakultas Teknik
03-Fakultas Teknik > 26201-Jurusan Teknik Industri
Depositing User: Mr Muhammad Abi Subhan
Date Deposited: 07 Aug 2024 15:00
Last Modified: 07 Aug 2024 15:00
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/40038

Actions (login required)

View Item View Item