Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PROSES PEMBELAJARAN TEKNIK VOKAL PADA ANAK USIA 6-12 TAHUN DI PURWA CARAKA MUSIC STUDIO KARAWACI TANGERANG

NURJANAH, FITRI (2024) PROSES PEMBELAJARAN TEKNIK VOKAL PADA ANAK USIA 6-12 TAHUN DI PURWA CARAKA MUSIC STUDIO KARAWACI TANGERANG. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
Fitri Nurjanah_2289180017_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Fitri Nurjanah_2289180017_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (668kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Fitri Nurjanah_2289180017_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (223kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Fitri Nurjanah_2289180017_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (159kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Fitri Nurjanah_2289180017_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Fitri Nurjanah_2289180017_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (44kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Fitri Nurjanah_2289180017_Reff.pdf
Restricted to Registered users only

Download (149kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Fitri Nurjanah_2289180017_lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (998kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Fitri Nurjanah_2289180017_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (11MB)

Abstract

This research aims to examine how the vocal technique learning process takes place in children aged 6-12 years. This research was carried out at Purwa Caraka Karawaci Tangerang. The research methodology uses a qualitative approach by collecting data through observation, interviews and documentation studies. This research focuses on five learning stages, namely pre-activities, initial activities, core activities, final activities, and evaluation, which are well organized to ensure effective learning for students. Vocal technique learning outcomes show variation between students, with some showing rapid improvement and others requiring more time and practice. The learning process emphasizes children's sensitivity to sound, following basic scales, and involves practicing correct breathing techniques, articulation, phrasing, facial expressions and body posture when singing. The research conclusion refers to Bloom's learning outcomes framework, including cognitive, psychomotor and affective aspects. Suggestions for improving learning include diversifying learning methods and exploring grade promotion concert activities or recitals. This research contributes to the understanding of the effectiveness of learning vocal techniques in children aged 6-12 years in a non-formal music course environment.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorDWI SEPTIYAN, DADANG199109292024061001
Thesis advisorHADIYATNO, HADIYATNO197012112005022001
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji bagaimana proses pembelajaran teknik vokal berlangsung pada anak usia 6-12 tahun. Pada penelitian ini dilangsungkan di Purwa Caraka Karawaci Tangerang. Metodologi penelitian menggunakan pendekatan kualitatif dengan mengumpulkan data melalui observasi, wawancara, dan studi dokumentasi. Penelitian ini memfokuskan pada lima tahap pembelajaran, yaitu pra kegiatan, kegiatan awal, kegiatan inti, kegiatan akhir, dan evaluasi, yang diorganisir dengan baik untuk memastikan pembelajaran yang efektif bagi siswa. Hasil pembelajaran teknik vokal menunjukkan variasi antar siswa, dengan beberapa menunjukkan peningkatan cepat dan lainnya memerlukan lebih banyak waktu dan latihan. Proses pembelajaran menekankan sensitivitas anak terhadap bunyi, mengikuti tangga nada dasar, serta melibatkan latihan teknik pernapasan, artikulasi, phrasering, ekspresi wajah, dan sikap tubuh yang benar saat bernyanyi. Kesimpulan penelitian mengacu pada kerangka hasil belajar Bloom, mencakup aspek kognitif, psikomotorik, dan afektif. Saran untuk peningkatan pembelajaran mencakup diversifikasi metode pembelajaran dan pengeksplorasian kegiatan konser kenaikan grade atau resital. Penelitian ini memberikan kontribusi dalam pemahaman tentang efektivitas pembelajaran teknik vokal pada anak usia 6-12 tahun di lingkungan kursus musik nonformal.
Uncontrolled Keywords: Non-formal Education, Learning, vocal techniques. Pendidikan Nonformal, Pembelajaran, Teknik Vokal.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 88209-Jurusan Pendidikan Seni dan Pertunjukan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
Depositing User: Fitri Nurjanah
Date Deposited: 03 Sep 2024 15:22
Last Modified: 03 Sep 2024 15:22
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/39832

Actions (login required)

View Item View Item