Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PERAN PENDIDIKAN PANCASILA DALAM KEHIDUPAN MULTIKULTURAL PESERTA DIDIK DI SEKOLAH (Studi Deskriptif pada Kelas X SMA Negeri 2 Kota Tangerang)

DEVA SETYAWAN, MOHAMMAD (2024) PERAN PENDIDIKAN PANCASILA DALAM KEHIDUPAN MULTIKULTURAL PESERTA DIDIK DI SEKOLAH (Studi Deskriptif pada Kelas X SMA Negeri 2 Kota Tangerang). S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
Mohammad Deva Setyawan_2286200033_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB)
[img] Text
Mohammad Deva Setyawan_2286200033_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
Mohammad Deva Setyawan_2286200033_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (397kB)
[img] Text
Mohammad Deva Setyawan_2286200033_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (221kB)
[img] Text
Mohammad Deva Setyawan_2286200033_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (952kB)
[img] Text
Mohammad Deva Setyawan_2286200033_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (20kB)
[img] Text
Mohammad Deva Setyawan_2286200033_Reff.pdf
Restricted to Registered users only

Download (214kB)
[img] Text
Mohammad Deva Setyawan_2286200033_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
Mohammad Deva Setyawan_2286200033_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (34MB)

Abstract

The purpose of this study is to determine the extent to which Pancasila Education can play a role in multicultural life in schools and the extent to which Pancasila Education can shape and instill multicultural values that are rich in differences in schools. This research is descriptive using a qualitative approach at SMA Negeri 2 Tangerang City. This type of research is field research, which is research that goes directly to the field and cannot be represented by anyone. This research uses two data sources, namely primary data and secondary data. Primary data was obtained directly from the informants interviewed. While secondary data is obtained from sources such as books, journals, scientific articles, and previous research relevant to the discussion. The data collection techniques used were interviews, observation, and documentation. The data analysis techniques used are data reduction, presentation of conclusions, and conclusion drawing. The diversity that exists in SMA Negeri 2 Tangerang City is well responded to and accepted by the students. They recognize that they live in a multicultural environment, according to them the diversity is inevitable and must be well accepted. The results of the study found that Pancasila Education plays a very important role in the multicultural life of students at school, students consider that Pancasila Education provides a lot of understanding of multicultural values such as tolerance, democracy, justice, and equality. Pancasila Education plays an important role in the multicultural life of students at SMA Negeri 2 Tangerang City. Because Pancasila Education is actually also a character, value, and moral subject that not only teaches theory, but also emphasizes the implementation of the theory.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSARI DEWI, RATNA198105052005012002
Thesis advisorALWAN BAHRUDIN, FEBRIAN198804052015041002
Additional Information: Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui sejauh mana Pendidikan Pancasila dapat berperan terhadap kehidupan multikultural di sekolah dan sejauh mana Pendidikan Pancasila dapat membentuk dan menanamkan nilai multikultural yang kaya akan perbedaan di sekolah. Penelitian ini bersifat deskriptif dengan memakai pendekatan kualitatif di SMA Negeri 2 Kota Tangerang. Jenis penelitian ini adalah field research yakni penelitian yang langsung terjun ke lapangan dan tidak bisa diwakili oleh siapapun. Penelitian ini menggunakan dua sumber data, yakni data primer dan data sekunder. Data primer didapatkan langsung dari para informan yang diwawancara. Sedangkan data sekunder didapatkan dari sumber seperti buku, jurnal, artikel ilmiah, dan penelitian terdahulu yang relevan dengan pembahasan. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah wawancara, observasi, dan dokumentasi. Teknik analisis data yang digunakan adalah reduksi data, penyajian kesimpulan, dan penarikan kesimpulan. Keberagaman yang ada di SMA Negeri 2 Kota Tangerang direspon dan diterima dengan baik oleh para peserta didik. Mereka mengakui bahwa mereka hidup dalam lingkungan yang multikultur, menurut mereka keberagaman tersebut merupakan hal yang tidak bisa dielakkan dan harus diterima dengan baik. Hasil penelitian menemukan bahwa Pendidikan Pancasila ini sangat berperan penting dalam kehidupan multicultural peserta didik di sekolah, peserta didik menganggap bahwa Pendidikan Pancasila memberi banyak pemahaman mengenai nilai multikultural seperti toleransi, demokrasi, keadilan, dan kesetaraan. Pendidikan Pancasila berperan penting dalam kehidupan multikultural peserta didik di SMA Negeri 2 Kota Tangerang. Karena Pendidikan Pancasila sejatinya juga merupakan mata pelajaran karakter, nilai, dan moral yang tidak hanya mengajarkan teori, namun juga menekankan pada implementasi teori tersebut.
Uncontrolled Keywords: Pancasila Education, Multiculturalism, Studens Pendidikan Pancasila, Multikultural, Peserta Didik
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 87205-Jurusan Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan
Depositing User: Mr MOHAMMAD DEVA SETYAWAN
Date Deposited: 12 Aug 2024 16:13
Last Modified: 12 Aug 2024 16:13
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/39763

Actions (login required)

View Item View Item