Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PERBANDINGAN PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE NUMBERED HEADS TOGETHER (NHT) DAN TIPE JIGSAW TERHADAP KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS SISWA

ISTANTI, NELI (2017) PERBANDINGAN PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE NUMBERED HEADS TOGETHER (NHT) DAN TIPE JIGSAW TERHADAP KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS SISWA. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
PERBANDINGAN PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE NUMBERED HEADS TOGETHER (NHT) DAN TIPE2.PDF
Restricted to Registered users only

Download (19MB)

Abstract

This research is motivated by the importance of the mathematical communication capability to develop in school, which is still considered low student at SMPN 5Kota Serang.Therefore, one lesson that can be used to develop mathematical communication skill is by using the cooperative learning model type Numbered Heads Together (NHT) and type Jigsaw that supported the theory constructivism. This study aims to determine whether the ultimate achievement and enhancement (high, medium and low) the ability of mathematical communication students who received study with the cooperative learning model type Jigsaw is better than students who received study with the cooperative learning model type NHT. This research used quasi-experimental method with randomized pretest-posttest comparison group design. The study population was all students in grade VII SMP Negeri 5 Kota Serang. Sampling was done by purposive sampling by choosing two classes with the same characteristics. The samples were class VIIB as an experimental class I which use the Jigsaw learning,and VII A as the experimental class II which use the NHT learning. The instrument in this study used a mathematical communication capability test instruments. The result of this study showed that: (1) the ability of mathematical communication students who received the Jigsaw learning is better than students who received the NHT learning, (2) the enhancement of mathematical communication ability of high group students who received the Jigsaw learning is better than students who received the NHT learning, (3) ) the enhancement of mathematical communication ability of medium group students who received the Jigsaw learning is better than students who received the NHT learning, (4) ) the enhancement of mathematical communication ability of low group students who received the Jigsaw learning is not better than students who received the NHT learning.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorYuhana, YuyuUNSPECIFIED
Thesis advisorIskandar, KhairidaUNSPECIFIED
Additional Information: Penelitian ini dilatarbelakangi oleh pentingnya kemampuan komunikasi matematis untuk dikembangkan di sekolah, salah satunya di SMP Negeri 5 Kota Serang. Salah satu alternatif agar kemampuan komunikasi matematis dapat dikembangkan adalah dengan diterapkannya model pembelajaran kooperatif, dengan tipe NHT dan Jigsaw dapat meningkatkan kemampuan komunikasi matematis siswa. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah kemampuan komunikasi matematis siswa yang belajar dengan model pembelajaran kooperatif tipe Jigsawlebihbaikdaripadasiswayang belajar menggunakan pembelajaran kooperatif tipe NHT dan apakah peningkatan kemampuan komunikasi matematis siswa kelompok (tinggi, sedang, rendah) yang menggunakan pembelajaran kooperatif tipe Jigsaw lebih baik daripada siswa yang menggunakan pembelajaran tipe NHT. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah kuasi eksperimendengan desain yang digunakan yaitu randomized pretest-posttest comparison group.Populasi penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VII SMP Negeri 5 Kota Serang 2016/2017. Pengambilan sampel penelitian ini menggunakan teknik purposive sampling dengan dipilih dua kelas VII, kelas VII B sebagai kelas eksperimen I yang menggunakan pembelajaran kooperatif tipe Jigsaw dan VII A sebagai kelas eksperimen II yang menggunakan pembelajaran kooperatif tipe NHT. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini berupa instrumen tes kemampuan komunikasi matematis. Hasil penelitian memberikan kesimpulan bahwa: (1) kemampuan komunikasi matematis yang menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe Jigsaw lebih baik daripada yang menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe NHT, (2) peningkatan kemampuan komunikasi matematis siswa kelompok tinggi yang menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe Jigsaw lebih baik daripada siswa yang menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe NHT, (3) peningkatan kemampuan komunikasi matematis siswa kelompok sedang yang menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe Jigsaw lebih baik daripada siswa yang menggunakan model pembelajaran koopratif tipe NHT, (4) peningkatan kemampuan komunikasi matematis siswa kelompok rendah yang menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe Jigsaw tidak lebih baik dari siswa yang menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe NHT.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84202-Jurusan Pendidikan Matematika
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 28 Oct 2021 04:06
Last Modified: 28 Oct 2021 04:06
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/3962

Actions (login required)

View Item View Item