Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

ANALISIS LITERASI NUMERASI SISWA SMP DALAM MENYELESAIKAN SOAL MODEL ASESMEN KOMPETENSI MINIMUM (AKM) PADA KONTEN BILANGAN

NUFUS DANIS, HAYATI (2024) ANALISIS LITERASI NUMERASI SISWA SMP DALAM MENYELESAIKAN SOAL MODEL ASESMEN KOMPETENSI MINIMUM (AKM) PADA KONTEN BILANGAN. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
Hayati Nufus Danis_2225200033_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (6MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Hayati Nufus Danis_2225200033_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (7MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Hayati Nufus Danis_2225200033_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (836kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Hayati Nufus Danis_2225200033_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (267kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Hayati Nufus Danis_2225200033_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (309kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Hayati Nufus Danis_2225200033_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Hayati Nufus Danis_2225200033_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (116kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Hayati Nufus Danis_2225200033_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (178kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Hayati Nufus Danis_2225200033_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB)

Abstract

This research aims to describe and analyze the numeracy literacy abilities of junior high school students in solving AKM model questions on number content. The type of research used in this research is descriptive qualitative research. The research subjects studied were 36 students in class VII-G of SMP Negeri 7 Serang City who had received material on whole numbers and fractions. Of the 36 students, 6 students were selected as interview subjects. The data collected were the results of written tests on the AKM model, interviews and documentation. The research instrument used was the AKM model questions consisting of three descriptive questions which had been adjusted to the numeracy literacy indicators. The written test results were analyzed based on numeracy literacy indicators and then strengthened by the results of student interviews. The results of the research show that students' numeracy literacy skills in solving AKM model questions on number content are still not good. Because students are unable to fulfill the three indicators of numeracy literacy, namely: 1) Using various kinds of numbers and symbols related to basic mathematics to solve problems in life; 2) Analyze information displayed in various forms (graphs, tables, charts, diagrams, and so on); 3) Interpret the results of the analysis to predict, formulate and conclude. Students' numeracy literacy abilities are predominantly in the medium category. In solving AKM model questions on number content, students with high and moderate abilities experienced calculation errors in the results of addition, subtraction, multiplication and division. Students with low abilities have difficulty determining solution strategies and understanding the concept of arithmetic operations of addition, subtraction, multiplication and division on whole numbers and fractions as well as in calculating discounts.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorKHAERUNNISA, ETIKA198803272014042001
Thesis advisorHENDRAYANA, AAN197503232003121001
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan dan menganalisis kemampuan literasi numerasi siswa SMP dalam menyelesaikan soal model AKM pada konten bilangan. Jenis penelitian yang digunakan pada penelitian ini adalah penelitian kualitatif deskriptif. Subjek penelitian yang diteliti adalah siswa kelas VII-G SMP Negeri 7 Kota Serang sebanyak 36 siswa yang telah memperoleh materi bilangan bulat dan pecahan. Dari 36 siswa dipilih 6 siswa sebagai subjek wawancara. Data yang dikumpulkan yaitu hasil tes tertulis soal model AKM, wawancara, dan dokumentasi. Instrumen penelitian yang digunakan adalah soal model AKM sebanyak tiga butir soal uraian yang telah disesuikan dengan indikator literasi numerasi. Hasil tes tertulis dianalisis berdasarkan indikator literasi numerasi kemudian diperkuat dengan hasil wawancara siswa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kemampuan literasi numerasi siswa dalam menyelesaikan soal model AKM pada konten bilangan masih kurang baik. Dikarenakan siswa tidak mampu memenuhi ketiga indikator literasi numerasi, yaitu: 1) Menggunakan berbagai macam angka dan simbol yang terkait dengan matematika dasar untuk memecahkan masalah dalam kehidupan; 2) Menganalisis informasi yang ditampilkan dalam berbagai bentuk (grafik, tabel, bagan, diagram, dan sebagainya); 3) Menafsirkan hasil analisis untuk memprediksi, merumuskan dan menyimpulkan. Kemampuan literasi numerasi siswa dominan berada pada kategori sedang. Dalam menyelesaikan soal model AKM pada konten bilangan, siswa dengan kemampuan tinggi dan sedang mengalami kesalahan perhitungan pada hasil penjumlahan, pengurangan, perkalian, dan pembagian. Siswa dengan kemampuan rendah mengalami kesulitan dalam menentukan strategi penyelesaian dan memahami konsep operasi hitung penjumlahan, pengurangan, perkalian, dan pembagian pada bilangan bulat dan pecahan serta dalam perhitungan diskon.
Uncontrolled Keywords: Numeracy Literacy, AKM Model Questions, Number Content Literasi Numerasi, Soal Model AKM, Konten Bilangan
Subjects: L Education > L Education (General)
Q Science > Q Science (General)
Q Science > QA Mathematics
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84202-Jurusan Pendidikan Matematika
Depositing User: Hayati Nufus Danis
Date Deposited: 10 Aug 2024 12:23
Last Modified: 10 Aug 2024 12:23
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/38882

Actions (login required)

View Item View Item