Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

STRATEGI PEMASARAN PRODUK PADA SENTRA OLEH OLEH KHAS BANTEN (Studi kasus pada sentra oleh oleh “CITRA BANTEN”)

Qurrotunisha, Shalwa (2024) STRATEGI PEMASARAN PRODUK PADA SENTRA OLEH OLEH KHAS BANTEN (Studi kasus pada sentra oleh oleh “CITRA BANTEN”). S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
SHALWA QURROTUNISHA_4441200182_Full Text.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text (Skripsi_Cover-Bab1&Dapus)
SHALWA QURROTUNISHA_4441200182_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (Skripsi_Bab 2)
SHALWA QURROTUNISHA_4441200182_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (487kB)
[img] Text (Skripsi_Bab 3)
SHALWA QURROTUNISHA_4441200182_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (175kB)
[img] Text (Skripsi_Bab 4)
SHALWA QURROTUNISHA_4441200182_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (270kB)
[img] Text (Skripsi_Bab 5)
SHALWA QURROTUNISHA_4441200182_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (74kB)
[img] Text (Skripsi_Ref)
SHALWA QURROTUNISHA_4441200182_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (9kB)
[img] Text (Skripsi_Lamp)
SHALWA QURROTUNISHA_4441200182_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)

Abstract

CITRA BANTEN is one of the souvenir shops that sells typical Banten MSME products in the culinary field located in Serang City. One of Banten's favorite souvenirs sold at CITRA BANTEN is Emping, besides emping CITRA BANTEN has many processed products from MSMEs such as ceplis melinjo, gipang cakes, tenteng cakes, ginger drinks, various processed milkfish and other typical Banten products. To find out how the marketing strategy carried out by CITRA BANTEN uses the 4p marketing mix (product, place, price and promotion) in addition, marketing carried out by CITRA BANTEN is through word of mouth and social media. Marketing of this typical Banten souvenir has increased in demand, but CITRA BANTEN still lacks technology in packaging, still using manual methods which are very ineffective and result in inefficient packaging. This study aims to analyze internal strengths and weaknesses as well as external opportunities and threats at CITRA BANTEN. The research methods used are IFE matrix, EFE matrix, IE matrix, and SWOT matrix. The analysis results show that based on the IFE matrix, a total score of 3.469 is obtained and based on the EFE matrix, a total score of 3.318 is obtained. The alternative strategy obtained is to carry out promotions consistently on social media to attract consumers by disseminating information about the advantages or variants of typical Banten souvenirs such as creating the official CITRA BANTEN website and improving technology to maximize the efficiency of the products produced so that packaging can be more efficient while maintaining quality and quantity.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSupriyo Wibowo, Aris196307272006041001
Thesis advisorAstuti, Andjar196005311986112001
Additional Information: CITRA BANTEN merupakan salah satu toko oleh-oleh yang menjual produk UMKM khas Banten di bidang kuliner yang terletak di Kota Serang. Salah satu oleh-oleh khas Banten yang dijual di CITRA BANTEN adalah Emping, selain emping CITRA BANTEN memiliki banyak produk olahan dari UMKM seperti ceplis melinjo, kue gipang, kue tenteng, minuman jahe, aneka olahan bandeng dan produk khas Banten lainnya. Untuk mengetahui bagaimana strategi pemasaran yang dilakukan oleh CITRA BANTEN menggunakan bauran pemasaran 4p (product, place, price dan promotion) selain itu, pemasaran yang dilakukan oleh CITRA BANTEN adalah melalui mulut ke mulut dan media sosial. Pemasaran oleh-oleh khas Banten ini mengalami peningkatan permintaan, namun CITRA BANTEN masih kekurangan teknologi dalam pengemasan, masih menggunakan cara manual yang sangat tidak efektif dan mengakibatkan pengemasan yang tidak efisien. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis kekuatan dan kelemahan internal serta peluang dan ancaman eksternal pada CITRA BANTEN. Metode penelitian yang digunakan adalah matriks IFE, matriks EFE, matriks IE, dan matriks SWOT. Hasil analisis menunjukkan bahwa berdasarkan matriks IFE diperoleh total skor 3,469 dan berdasarkan matriks EFE diperoleh total skor 3,318. Alternatif strategi yang diperoleh adalah melakukan promosi secara konsisten di media sosial untuk menarik konsumen dengan cara menyebarkan informasi mengenai keunggulan atau varian oleh-oleh khas Banten seperti membuat website resmi CITRA BANTEN dan meningkatkan teknologi untuk memaksimalkan efisiensi produk yang dihasilkan sehingga pengemasan dapat lebih efisien dengan tetap menjaga kualitas dan kuantitas.
Uncontrolled Keywords: strategy, marketing, product,CITRA BANTEN. Strategi, Pemasaran, Produk, CITRA BANTEN
Subjects: S Agriculture > S Agriculture (General)
Divisions: 04-Fakultas Pertanian
04-Fakultas Pertanian > 54201-Program Studi Agribisnis
Depositing User: Shalwa Qurrotu nisha
Date Deposited: 27 Jul 2024 13:47
Last Modified: 27 Jul 2024 13:47
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/38842

Actions (login required)

View Item View Item