Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

STUDI EKSPERIMENTAL SISTEM PENYIMPANAN ENERGI UNTUK PENGEMBANGAN LOW-EMISSION VEHICLE

IVAN, RUDOLF (2024) STUDI EKSPERIMENTAL SISTEM PENYIMPANAN ENERGI UNTUK PENGEMBANGAN LOW-EMISSION VEHICLE. S1 thesis, Fakultas Teknik Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text (SKRIPSI)
Rudolf Ivan_3331200082_Full Text.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Rudolf Ivan_3331200082_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (431kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Rudolf Ivan_3331200082_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (227kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Rudolf Ivan_3331200082_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (211kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Rudolf Ivan_3331200082_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (159kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Rudolf Ivan_3331200082_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (48kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Rudolf Ivan_3331200082_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (111kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Rudolf Ivan_3331200082_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (313kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Rudolf Ivan_3331200082_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (970kB)

Abstract

Electric vehicles (EVs) offer high efficiency as they emit no pollutants and have a simpler engine design than conventional vehicles. EVs generate energy through the use of hydrogen fuel cells, which significantly reduces exhaust emissions and provides a sustainable alternative. Electric cars use electrical energy storage devices to adjust to variations in power usage. This research aims to understand the working principle of batteries used in EVs, as well as determine the amount of power consumption required by the battery for the discharge process with a 2 kW BLDC electric motor load. The speed variations tested include 10 km/h, 20 km/h, 30 km/h, and 35 km/h, which affect the voltage, current, and power values. In operation, the battery load current is not always constant, influenced by the battery voltage value. At a speed of 10 km/h, the battery consumes less energy than at higher speeds, indicating that energy utilization is more efficient at lower speeds and the battery lasts longer. Initial tests showed that the voltage was in the range of 70-75 Volts for all speeds. Battery voltage decreased over time at all speeds, although the rate of decrease and pattern of voltage fluctuations differed between speeds. The voltage at 10 km/h appeared to be the most stable among all speeds tested.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorPINEM, MEKRO PERMANA198902262015041002
Thesis advisorDWINANTO, DWINANTO198301122008121001
Additional Information: Mobil listrik (Electric Vehicle, EV) menawarkan efisiensi tinggi karena tidak mengeluarkan polutan dan memiliki desain mesin yang lebih sederhana dibandingkan kendaraan konvensional. EV menghasilkan energi melalui penggunaan sel bahan bakar hidrogen, yang secara signifikan mengurangi emisi gas buang dan memberikan alternatif yang berkelanjutan. Mobil listrik menggunakan perangkat penyimpanan energi listrik untuk menyesuaikan dengan variasi penggunaan daya. Penelitian ini bertujuan untuk memahami prinsip kerja baterai yang digunakan dalam EV, serta menentukan jumlah konsumsi daya yang diperlukan oleh baterai untuk proses pelepasan (discharge) dengan beban motor listrik BLDC 2 kW. Variasi kecepatan yang diujikan meliputi 10 km/jam, 20 km/jam, 30 km/jam, dan 35 km/jam, yang mempengaruhi nilai tegangan, arus, dan daya. Dalam pengoperasiannya, arus beban baterai tidak selalu konstan, dipengaruhi oleh nilai tegangan baterai. Pada kecepatan 10 km/jam, baterai mengonsumsi energi lebih sedikit dibandingkan kecepatan yang lebih tinggi, menunjukkan bahwa pemanfaatan energi lebih efisien pada kecepatan rendah dan baterai bertahan lebih lama. Pengujian awal menunjukkan tegangan berada di kisaran 70-75 Volt untuk semua kecepatan. Tegangan baterai menurun seiring waktu pada semua kecepatan, meskipun tingkat penurunan dan pola fluktuasi tegangan berbeda antara kecepatan. Tegangan pada kecepatan 10 km/jam tampak paling stabil di antara semua kecepatan yang diuji.
Subjects: T Technology > TJ Mechanical engineering and machinery
Divisions: 03-Fakultas Teknik
03-Fakultas Teknik > 21201-Jurusan Teknik Mesin
Depositing User: Rudolf Ivan Simatupang
Date Deposited: 22 Jul 2024 11:29
Last Modified: 22 Jul 2024 11:29
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/38722

Actions (login required)

View Item View Item