Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PEMANFAATAN BAHAN LOOSE PARTS DALAM MENSTIMULASI KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS ANAK USIA 4-5 TAHUN (Penelitian Kualitatif Deskriptif di PAUD Al-Kautsar Kota Cilegon, Banten)

AMANDA QUTRATU’AIN, LISDA (2024) PEMANFAATAN BAHAN LOOSE PARTS DALAM MENSTIMULASI KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS ANAK USIA 4-5 TAHUN (Penelitian Kualitatif Deskriptif di PAUD Al-Kautsar Kota Cilegon, Banten). S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
LISDA AMANDA_2228200047_FULLTEXT.pdf
Restricted to Registered users only

Download (5MB)
[img] Text
LISDA AMANDA_2228200047_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (293kB)
[img] Text
LISDA AMANDA_2228200047_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (200kB)
[img] Text
LISDA AMANDA_2228200047_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
LISDA AMANDA_2228200047_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (96kB)
[img] Text
LISDA AMANDA_2228200047_REFF.pdf
Restricted to Registered users only

Download (178kB)
[img] Text
LISDA AMANDA_2228200047_LAMP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB)
[img] Text
LISDA AMANDA_2228200047_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (9MB)
[img] Text
LISDA AMANDA Q_2228200047_01_removed.pdf
Restricted to Registered users only

Download (572kB)

Abstract

In this study, researchers will examine the utilization of loose parts materials in stimulating the critical thinking skills of children aged 4-5 years. This research uses descriptive qualitative methods with research data collection techniques of observation, interviews, documentation and field notes conducted in Group A totaling 14 children. Data analysis uses data reduction, data presentation and conclusions. This study aims to determine the learning process using loose parts materials, critical thinking skills of children aged 4-5 years, and the advantages and disadvantages of loose parts materials as learning at PAUD Al-Kautsar Cilegon City. The results of data analysis state that: 1) The learning process using loose parts in PAUD Al-Kautsar Cilegon City has been running well in the form of interesting and varied activities. 2) Critical thinking skills of children aged 4-5 years are very well developed as seen from the aspects studied, namely in the aspects of point of view, finding out, asking questions, analysis and conclusions. 3) The advantages and disadvantages of loose parts materials as learning, the advantages are interactive learning, creativity, unlimited learning innovations, and teachers can find anything from loose parts media. The disadvantages are that the teacher only has to refile the loose parts and clean up after the lesson.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorKUSUMAWARDANI, RATIH1981120522008122005
Thesis advisorKHOSIAH, SITI197812042010122001
Additional Information: Pada penelitian ini, peneliti akan meneliti mengenai pemanfaatan bahan loose parts dalam menstimulasi kemampuan berpikir kritis anak usia 4-5 tahun. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif deskriptif dengan teknik pengumpulan data penelitian observasi, wawancara, dokumentasi dan catatan lapangan yang dilakukan di Kelompok A yang berjumlah 14 anak. Analisis data menggunakan reduksi data, penyajian data dan kesimpulan. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui proses pembelajaran dengan menggunakan bahan loose parts, kemampuan berpikir kritis anak usia 4-5 tahun, dan kelebihan serta kekurangan bahan loose parts sebagai pembelajaran di PAUD Al-Kautsar Kota Cilegon. Hasil analisis data menyatakan bahwa: 1) Proses pembelajaran dengan menggunakan bahan loose parts di PAUD Al-Kautsar Kota Cilegon sudah berjalan dengan baik dalam bentuk kegiatan yang menarik dan bervariasi. 2) Kemampuan berpikir kritis anak usia 4-5 tahun sudah sangat berkembang dengan baik dilihat dari aspek yang diteliti yaitu pada aspek sudut pandang, mencari tahu, bertanya, analisis dan kesimpulan. 3) Kelebihan dan kekurangan bahan loose parts sebagai pembelajaran, kelebihannya yaitu pembelajaran interaktif, berkreativitas, inovasi pembelajaran yang tidak terbatas, dan guru bisa menemukan hal-hal apapun dari media loose parts. Adapun kekurangannya guru hanya harus merefil kembali bahan loose parts dan membereskan media setelah pembelajaran.
Uncontrolled Keywords: Loose Parts; Critical Thinking Ability; 4-5 Years. Loose Parts; Kemampuan Berpikir Kritis; 4-5 Tahun.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86202-Jurusan Pendidikan Guru PAUD
Depositing User: Lisda Amanda Lisda
Date Deposited: 27 Jul 2024 12:58
Last Modified: 27 Jul 2024 12:58
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/38415

Actions (login required)

View Item View Item