Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH PENGGUNAAN CHATBOT DALAM PENDEKATAN TPACK TERHADAP PENINGKATAN KEMAMPUAN LITERASI MATEMATIS SISWA

Dwi Ardiansyah, Dian (2024) PENGARUH PENGGUNAAN CHATBOT DALAM PENDEKATAN TPACK TERHADAP PENINGKATAN KEMAMPUAN LITERASI MATEMATIS SISWA. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
Dian Dwi Ardiansyah_2225200074_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Dian Dwi Ardiansyah_2225200074_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (10MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Dian Dwi Ardiansyah_2225200074_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (833kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Dian Dwi Ardiansyah_2225200074_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (398kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Dian Dwi Ardiansyah_2225200074_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (473kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Dian Dwi Ardiansyah_2225200074_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (612kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Dian Dwi Ardiansyah_2225200074_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (254kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Dian Dwi Ardiansyah_2225200074_REF.pdf
Restricted to Registered users only

Download (264kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Dian Dwi Ardiansyah_2225200074_LAMP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB)

Abstract

Mathematical literacy is a very important ability for someone to have in the 21st century. However, unfortunately the mathematical literacy abilities of students in Indonesia are in the low category. To improve students' mathematical literacy skills, effective learning strategies are needed. One learning strategy that is considered effective in improving students' mathematical literacy skills in Indonesia is the use of chatbots in the TPACK approach to the learning process. This research aims to find out whether applying the use of a chatbot in the TPACK approach to the learning process has better results in increasing mathematical literacy skills compared to just applying the TPACK approach without using a chatbot. The method used in this research is a quantitative method, namely quasi-experimental. The research subjects were students 8G as the experimental class and 8I as the control class at SMPN 4 Serang City. After conducting research, it can be concluded that there is a significant difference between the mathematical literacy skills of students who receive learning using the TPACK approach using a chatbot and those who only receive the TPACK approach without using a chatbot, even those who receive learning using the TPACK approach using a chatbot have better results than those who use the chatbot. TPACK approach alone without the use of chatbots. This is in accordance with the results of the independent-sample t test, where the significance value obtained for the posttest data was 0.026 < 0.05 = α.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSUDIANA, RIA198101302008121001
Thesis advisorHENDRAYANA, AAN197503232003121001
Additional Information: Kemampuan literasi matematis merupakan kemampuan yang sangat penting dimiliki seseorang pada abad 21 ini. Namun, sayangnya kemampuan literasi matematis siswa di Indonesia termasuk ke dalam kategori rendah. Untuk meningkatkan kemampuan literasi matematis siswa, diperlukan strategi pembelajaran yang efektif. Salah satu strategi pembelajaran yang dirasa efektif dalam peningkatan kemampuan literasi matematis siswa di Indonesia yaitu dengan penggunaan chatbot dalam pendekatan TPACK pada proses pembelajaran. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah dengan menerapkan penggunaan chatbot dalam pendekatan TPACK pada proses pembelajaran memiliki hasil peningkatan kemampuan literasi matematis yang lebih baik dibandingkan hanya menerapkan pendekatan TPACK saja tanpa menggunakan chatbot. Metode yang digunakan pada penelitian ini adalah metode kuantitatif yaitu kuasi eksperimen. Subjek penelitian yaitu siswa 8G sebagai kelas eksperimen dan 8I sebagai kelas kontrol di SMPN 4 Kota Serang. Setelah dilakukan penelitian dapat disimpulkan bahwa terdapat perbedaan yang signifikan antara kemampuan literasi matematis pada siswa yang memperoleh pembelajaran dengan pendekatan TPACK menggunakan chatbot dengan yang hanya memperoleh pendekatan TPACK saja tanpa menggunakan chatbot, bahkan yang memperoleh pembelajaran dengan pendekatan TPACK menggunakan chatbot hasilnya lebih baik daripada yang menggunakan pendekatan TPACK saja tanpa penggunaan chatbot. Hal tersebut sesuai dengan hasil uji independent-sample t test, dimana nilai signifikansi yang didapat untuk data posttest adalah 0, 026 <0,05=α.
Uncontrolled Keywords: Chatbot, TPACK Approach, Mathematical Literacy Ability Chatbot, Pendekatan TPACK, Kemampuan Literasi Matematis
Subjects: L Education > L Education (General)
Q Science > Q Science (General)
Q Science > QA Mathematics
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84202-Jurusan Pendidikan Matematika
Depositing User: Dian Dwi Ardiansyah
Date Deposited: 10 Aug 2024 11:49
Last Modified: 10 Aug 2024 11:49
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/38119

Actions (login required)

View Item View Item