Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

IMPLEMENTASI PEDAGOGI GENRE DALAM PEMBUATAN TEKS BERITA DI KELAS VII SMPN 1 SUKATANI

DWI PRATIWI, DINDA (2024) IMPLEMENTASI PEDAGOGI GENRE DALAM PEMBUATAN TEKS BERITA DI KELAS VII SMPN 1 SUKATANI. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
Dinda Dwi Pratiwi_2222190052_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (23MB)
[img] Text
Dinda Dwi Pratiwi_2222190052_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Dinda Dwi Pratiwi_2222190052_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (542kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Dinda Dwi Pratiwi_2222190052_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (228kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Dinda Dwi Pratiwi_2222190052_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (958kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Dinda Dwi Pratiwi_2222190052_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (196kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Dinda Dwi Pratiwi_2222190052_Reff.pdf
Restricted to Registered users only

Download (295kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Dinda Dwi Pratiwi_2222190052_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (21MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Dinda Dwi Pratiwi_2222190052_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (13MB)

Abstract

The research conducted at SMPN 1 Sukatani aims to analyze the implementation of genre pedagogy approach in writing news texts. The method used is qualitative descriptive, with data obtained through interviews, observations, and literature reviews, which are then analyzed using qualitative data analysis techniques including data reduction, display data, and conclusion drawing. The research findings reveal that (1) Planning Indonesian language learning through Genre Pedagogy involves five stages, including formulating learning objectives, determining learning goals, arranging the flow of learning objectives, creating teaching modules, and planning assessment techniques, (2) there are four stages carried out in the implementation of learning, namely; building context, modeling, guidance, and empowerment, (3) evaluation techniques used in news text writing utilize formative and summative assessments that emphasize modeling and guidance, (4) obstacles faced by teachers and students in implementing news text writing include; time constraints, limitations of media and learning resources, limitations of supporting facilities and infrastructure, and others, (5) to overcome obstacles in learning news text writing, such as adjusting learning time allocation, self-learning, increasing discussions, arranging the use of school facilities and infrastructure, as well as learning various new vocabularies that can be used for news text writing.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHASANI, ACENG196708201998021003
Thesis advisorSENJAYA, ARIP197902012005011003
Additional Information: Penelitian yang dilakukan di SMPN 1 Sukatani, bertujuan untuk menganalisis implementasi pendekatan pedagogi genre dalam menulis teks berita. Metode yang digunakan yaitu kualitatif deskriptif, data yang diperoleh melalui wawancara, observasi, dan studi kepustakaan kemudian dianalisis menggunakan teknik analisis data kualitatif yang meliputi reduksi data, display data, dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian yang dilakukan menunjukkan bahwa (1) perencanaan pembelajaran Bahasa Indonesia menggunakan pendekatan pedagogi genre dilakukan dalam lima tahap, meliputi; perumusan capaian pembelajaran, penentuan tujuan pembelajaran, penyusunan alur tujuan pembelajaran, pembuatan modul ajar, dan perencanaan teknik penilaian, (2) terdapat empat tahapan yang dilakukan dalam pelaksanaan pembelajaran, yaitu; membangun konteks, pemodelan, pembimbingan, dan pemandirian, (3) teknik evaluasi yang digunakan dalam pembuatan teks berita menggunakan penilaian formatif dan sumatif yang menekankan pada pemodelan dan pembimbingan, (4) hambatan yang dihadapi oleh guru dan peserta didik dalam menerapkan dalam pembuatan teks berita, yaitu; keterbatasan waktu, keterbatasan media dan sumber belajar, keterbatasan sarana dan prasarana pendukung, dan lain sebagainya, (5) untuk menghadapi hambatan dalam pembelajaran pembuatan teks berita, yaitu; penyesuaian alokasi waktu belajar, belajar mandiri, memperbanyak diskusi, melakukan pengaturan penggunaan sarana dan prasarana yang dimiliki sekolah, serta mempelajari berbagai kosakata baru yang dapat digunakan untuk pembuatan teks berita.
Uncontrolled Keywords: learning genre pedagogy, Indonesian. pembelajaran pedagogi genre, Bahasa Indonesia.
Subjects: L Education > L Education (General)
P Language and Literature > PN Literature (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 88201-Jurusan Pendidikan Bahasa Indonesia
Depositing User: Dinda Dwi Pratiwi Dinda
Date Deposited: 04 Jul 2024 15:10
Last Modified: 04 Jul 2024 15:10
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/37393

Actions (login required)

View Item View Item