Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

ANALISIS KETERAMPILAN LITERASI MEMBACA DAN MENULIS PADA PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA BERBASIS KURIKULUM MERDEKA

WIDIYANTI, EMY (2024) ANALISIS KETERAMPILAN LITERASI MEMBACA DAN MENULIS PADA PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA BERBASIS KURIKULUM MERDEKA. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
2. BAB 2 (Emy Widiyanti_2227190069_02).pdf
Restricted to Registered users only

Download (229kB)
[img] Text (SKRIPSI)
3. BAB 3 (Emy Widiyanti_2227190069_03).pdf
Restricted to Registered users only

Download (722kB)
[img] Text (SKRIPSI)
4. BAB 4 (Emy Widiyanti_2227190069_04).pdf
Restricted to Registered users only

Download (541kB)
[img] Text (SKRIPSI)
5. BAB 5 (Emy Widiyantii_2227190069_05).pdf
Restricted to Registered users only

Download (276kB)
[img] Text (SKRIPSI)
6. BAB 6 (Emy Widiyanti_2227190069_06).pdf
Restricted to Registered users only

Download (75kB)
[img] Text (SKRIPSI)
7 Dapus (Emy Widiyanti_2227190069_REF).pdf
Restricted to Registered users only

Download (100kB)
[img] Text (SKRIPSI)
8.LAMPIRAN (Emy Widiyanti_2227190069_Lamp).pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text (SKRIPSI)
9. (Emy widiyani_2227190069_Turnitin).pdf
Restricted to Registered users only

Download (16MB)
[img] Text
1.(Emy Widiyanti_2227190069_cover bab 1 (1).pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
10.(Emy Widiyanti_2227190069_Fulldraf) (1).pdf
Restricted to Registered users only

Download (5MB)

Abstract

This research aims to determine the school principal's supporting capacity in creating a literate school community, planning and implementing Indonesian language learning in grade 1, and the skills of grade 1 students at Tirtaysa Islamic Elementary School. This research uses a qualitative approach with descriptive methods. The data collection process was carried out using interview, observation and documentation techniques. The results of this research show that the school principal has made several efforts to create a literate community, one of which is by providing several reading and writing literacy programs in the form of "CALISTUNG" specifically for lower classes, holding reading day activities at school and many other supporting programs for increasing reading and writing literacy, apart from that the principal also carries out his duties as a curriculum developer by holding several activities required by teachers related to curriculum learning currently implemented in schools, one of which is through workshops, IHT (In House Training) and training with several other sources to improve the performance of school staff, apart from that the principal carries out his duties as a supervisor for class teachers. As for the planning and implementation of learning carried out by the homeroom teacher, it has been neatly arranged by the class 1 homeroom teacher, related to the objectives of Indonesian language learning itself, learning materials that support students to have good reading and writing literacy skills, and also the use of media. learning and selecting appropriate learning strategies or methods in this Indonesian language learning activity. The reading and writing literacy skills of grade 1 students at SD Islam Tirtayasa are good, as can be seen from the number of students which is 25, there are 20 students who are fluent in reading, 3 children have moderate abilities, and 2 children still have delays in reading and writing.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorYULIANA, RINA198604242014042001
Thesis advisorSETIAWAN, SIGIT201808032164
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui daya dukung kepala sekolah dalam menciptakan masyarakat sekolah yang literat, perencanaan dan pelaksanaan pembelajaran bahasa Indonesia di kelas 1, dan keterampilan siswa kelas 1 di SD Islam Tirtaysa. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode deskriptif. Proses pengumpulan data dilakukan dengan dengan menggunakan teknik wawancara, observasi, dan dokumentasi. Dari hasil penelitian ini menunjukan bahwa kepala sekolah telah melakukan beberapa upaya untuk menciptakan Masyarakat yang literat yakni salah satunya dengan memberikan beberapa program literasi membaca dan menulis berbentuk “CALISTUNG” khusus untuk kelas rendah, adanya kegiatan reading day di sekolah dan masih banyak lainnya program penunjang untuk meningkatkan literasi membaca dan menulis, selain itu kepala sekolah juga melakukan tugasnya sebagai pengembang kurikulum dengan mengadakan beberapa kegiatan yang dibutuhkan guru terkait dengan pembelajaran kurikulum yang saat ini diterapka di sekolah, salah satunya dengan adanya kegiatan workshop, IHT (In House Treaning) dan pelatihan dengan beberapa narasumber lainnya untuk meningkatkan kinerja staf sekolah, selain itu kepala sekolah melakukan tugasnya sebagai supervisor kepada guru kelas. Adapun untuk perencanaan dan pelaksanaan pembelajaran yang dilakukan oleh guru wali kelas telah tersususn rapih oleh guru wali kelas 1, terkait dengan tujuan pembelajaran bahasa Indonesia itu sendiri, materi pembelajaran yang menunjang agar peserta didik memiliki keterampilan literasi membaca dan menulis yang baik, dan juga penggunaan media pembelajaran serta pemilihan strategi atau metode pembelajaran yang sesuai dalam kegiatan pembelajaran bahasa indonesia ini. Adapun kemampuan literasi membaca dan menulis siswa kelas 1 SD Islam Tirtayasa sudah baik, terlihat dari jumlah peserta didik yang 25 orang, terdapat 20 siswa yang lancer dalam membacanya, 3 anak memiliki kemampuan yang sedang, dan 2 anak yang masih memiliki keterlambatan kemampuan membaca dan menulis.
Uncontrolled Keywords: Indonesian language learning, reading and writing skills Pembelajaran bahasa Indonesia, keterampilan membaca dan menulis
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
Depositing User: Emy Widiyanti
Date Deposited: 15 Jul 2024 16:01
Last Modified: 15 Jul 2024 16:01
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/37297

Actions (login required)

View Item View Item