Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

Pengembangan Modul Eduwisata berbasis QR-Code Keanekaragaman Flora di Villa Tani Indonesia untuk menunjang Kemampuan Identifikasi Flora pada Siswa

Tahri, Tahri (2024) Pengembangan Modul Eduwisata berbasis QR-Code Keanekaragaman Flora di Villa Tani Indonesia untuk menunjang Kemampuan Identifikasi Flora pada Siswa. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
Tahri_2224190039_FullText.pdf
Restricted to Registered users only

Download (14MB)
[img] Text
Tahri_2224190039_1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (14MB)
[img] Text
Tahri_2224190039_2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (14MB)
[img] Text
Tahri_2224190039_3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (14MB)
[img] Text
Tahri_2224190039_4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (14MB)
[img] Text
Tahri_2224190039_5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (14MB)
[img] Text
Tahri_2224190039_Reff.pdf
Restricted to Registered users only

Download (14MB)
[img] Text
Tahri_2224190039_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (10MB)
[img] Text
Tahri_2224190039_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (15MB)

Abstract

Technology always develops to be adapted to human needs. One type of technology is educational technology which is used as a special tool to facilitate the education and learning process, such as QR-Code. The purpose of this research was to develop teaching tools in the form of edu-tour modules by utilizing QR-Code technology to support students' flora identification skills. The type of research used in this study was the research and development (R&D) method, with the research design referring to the 3D model (Define, Design, & Develop). The research was conducted in May 2023 – May 2024 at Villa Tani Indonesia, SMAN 5 Kota Serang, and Sultan Ageng Tirtayasa University. The feasibility test based on media experts showed a value of 97.22% with a very good category, while based on material experts showed a value of 87.18% with a very good category. The student response test from class X students of SMAN 5 Kota Serang and visitors to Villa Tani Indonesia obtained a score of 88.08% in the very feasible category.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorMarianingsih, Pipit198408162008122004
Thesis advisorRatnasari, Dwi201602012104
Additional Information: Teknologi selalu mengalami perkembangan yang disesuaikan dengan kebutuhan manusia. Salah satu jenis teknologi yaitu teknologi pendidikan yang digunakan sebagai alat bantu khusus untuk memudahkan proses pendidikan dan pembelajaran, seperti QR-Code. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengembangkan bahan ajar berupa modul eduwisata dengan memanfaatkan teknologi QR-Code untuk menunjang kemampuan identifikasi flora pada siswa. Jenis penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode penelitian dan pengembangan atau Research and Development (R&D), dengan desain penelitian mengacu pada model 3D (Define, Design, & Develop). Penelitian dilakukan pada bulan Mei 2023 – Mei 2024 di Villa Tani Indonesia, SMAN 5 Kota Serang, dan Universitas Sultan Ageng Tirtayasa. Uji kelayakan berdasarkan ahli media menunjukkan nilai sebesar 97,22% dengan kategori sangat baik, adapun berdasarkan ahli materi menunjukkan nilai sebesar 87,18% dengan kategori sangat baik. Uji respon siswa yang berasal dari siswa kelas X SMAN 5 Kota Serang dan pengunjung Villa Tani Indonesia memperoleh nilai sebesar 88,08% dengan kategori sangat layak.
Uncontrolled Keywords: edu-tourism, flora diversity, module, QR-Code, Villa Tani Indonesia eduwisata, keanekaragaman flora, modul, QR-Code, Villa Tani Indonesia
Subjects: L Education > L Education (General)
Q Science > QK Botany
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84205-Jurusan Pendidikan Biologi
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
Depositing User: tahri tahri nuraman
Date Deposited: 12 Jul 2024 10:48
Last Modified: 12 Jul 2024 10:48
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/36651

Actions (login required)

View Item View Item