Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH PEMBELAJARAN KOLABORATIF TERINTEGRASI COMPUTER SUPPORTED COLLABORATIVE LEARNING (CSCL) TERHADAP KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS SISWA SMP

SOLEHA, EHA (2024) PENGARUH PEMBELAJARAN KOLABORATIF TERINTEGRASI COMPUTER SUPPORTED COLLABORATIVE LEARNING (CSCL) TERHADAP KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS SISWA SMP. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
Eha Soleha_2225200007_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Eha Soleha_2225200007_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (771kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Eha Soleha_2225200007_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (247kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Eha Soleha_2225200007_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (434kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Eha Soleha_2225200007_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (639kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Eha Soleha_2225200007_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (64kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Eha Soleha_2225200007_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (200kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Eha Soleha_2225200007_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Eha Soleha_2225200007_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (7MB)

Abstract

This research is motivated by the fact that students' mathematical communication skills in mathematics learning are still low because the learning model used in mathematics learning is not optimal. Therefore, a learning model is needed that can improve students' mathematical communication skills. It is believed that the CSCL integrated collaborative learning model can help develop students' mathematical communication skills. This research was conducted at SMP Negeri 1 Serang City in the 2023/2024 academic year. The aim is to determine the difference in the mathematical communication abilities of students who apply CSCL integrated collaborative learning and students who apply CTL learning and to determine the increase in mathematical communication skills of students who apply CSCL integrated collaborative learning better than students who apply CTL learning. The model used is Pretest-Posttest Nonequivalent Control Group Design, namely a design that provides a pre-test before treatment and a post-test after being given treatment. This research involved two classes as research subjects, namely class VIII-B as an experimental class using integrated collaborative learning CSCL (Computer Supported Collaborative Learning) and class VIII-C as a control class using CTL (Contextual Teaching Learning). The teaching material in this research is straight line equations. The results of this research concluded that there were differences in mathematical communication abilities between the experimental class and the control class and that the improvement in mathematical communication abilities of students in the experimental class was better than that of students in the control class.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorIHSANUDIN, IHSANUDIN197902162010121001
Thesis advisorPUJIASTUTI, HENI198208102008012016
Additional Information: Penelitian ini dilatarbelakangi oleh kemampuan komunikasi matematis siswa dalam pembelajaran matematika masih rendah dikarenakan model pembelajaran yang digunakan dalam pembelajaran matematika belum maksimal. Oleh karena itu, diperlukan suatu model pembelajaran yang dapat meningkatkan kemampuan komunikasi matematis siswa. Model pembelajaran kolaboratif terintegrasi CSCL dipercaya dapat membantu dalam mengembangkan kemampuan komunikasi matematis siswa. Penelitian ini dilakukan di SMP Negeri 1 Kota Serang pada tahun pelajaran 2023/2024. Tujuannya adalah untuk mengetahui perbedaan kemampuan komunikasi matematis siswa yang menerapkan pembelajaran kolaboratif terintegrasi CSCL dengan siswa yang menerapkan pembelajaran CTL dan mengetahui peningkatan kemampuan komunikasi matematis siswa yang menerapkan pembelajaran kolaboratif terintegrasi CSCL lebih baik daripada siswa yang menerapkan pembelajaran CTL. Model yang digunakan adalah Pretest-Posttest Nonequivalent Control Group Design, yaitu desain yang memberikan pre-test sebelum dilakukan perlakuan (treatment), serta diberikan post-test setelah diberikan perlakuan (treatment). Penelitian ini melibatkan dua kelas sebagai subjek penelitian, yaitu kelas VIII-B sebagai kelas eksperimen yang menggunakan pembelajaran kolaboratif terintegrasi CSCL (Computer Supported Collaborative Learning) dan kelas VIII-C sebagai kelas kontrol dengan menggunakan pembelajaran CTL (Contekstual Teaching Learning). Materi ajar pada penelitian ini adalah persamaan garis lurus. Hasil penelitian ini menyimpulkan bahwa terdapat perbedaan kemampuan komunikasi matematis antara kelas eksperimen dan kelas kontrol serta peningkatan kemampuan komunikasi matematis siswa pada kelas eksperimen lebih baik dibandingkan dengan siswa pada kelas kontrol.
Uncontrolled Keywords: Mathematical Communication Skills, Computer Supported Collaborative Learning, Control Group Design. Kemampuan Komunikasi Matematis, Computer Supported Collaborative Learning, Control Group Design.
Subjects: L Education > L Education (General)
Q Science > Q Science (General)
Q Science > QA Mathematics
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84202-Jurusan Pendidikan Matematika
Depositing User: Eha Soleha Eha -
Date Deposited: 24 Jun 2024 10:53
Last Modified: 24 Jun 2024 10:53
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/36486

Actions (login required)

View Item View Item