Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STAD UNTUK MENSTIMULUS KEMAMPUAN KOGNITIF DAN KOLABORATIF SISWA PADA MATERI REAKSI REDOKS

PUTRI PRATAMA, ROSDIANA (2024) PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STAD UNTUK MENSTIMULUS KEMAMPUAN KOGNITIF DAN KOLABORATIF SISWA PADA MATERI REAKSI REDOKS. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
Rosdiana Putri Pratama_2282200008_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (7MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Rosdiana Putri Pratama_2282200008_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (9MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Rosdiana Putri Pratama_2282200008_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Rosdiana Putri Pratama_2282200008_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (388kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Rosdiana Putri Pratama_2282200008_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (672kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Rosdiana Putri Pratama_2282200008_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (949kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Rosdiana Putri Pratama_2282200008_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (192kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Rosdiana Putri Pratama_2282200008_Reff.pdf
Restricted to Registered users only

Download (423kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Rosdiana Putri Pratama_2282200008_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (5MB)

Abstract

The nature of abstract matter and concepts that are still related to other concepts are factors that can affect students' difficulties in understanding chemical materials. Redoxaction is one of the materials that has a procedural nature, and requires sufficient basic mathematical concepts. In addition, the application of inappropriate teaching strategies can affect student achievement outcomes. Students' low absorption of the subject matter and lack of interaction between students also affect their cognitive and collaborative abilities. This study aims to stimulate and determine the differences in students' cognitive and collaborative abilities before and after applying the STAD type cooperative learning model in experimental classes and GI type cooperative learning models in control classes on redox reaction material. The design used in this study was quasi-experimental with pretest and posttest control group schemes. In this study, the population is class XII MIPA SMAN 6 Serang City students. Class XII MIPA 1 as an experimental class and class XII MIPA 5 as a control class were used as samples using purposive sampling techniques. The instruments used are RPP, LKPD, learning outcome tests, observation sheets, and validation sheets. Data collection is carried out by test techniques (prestest and posttest), non-test techniques (observation), and documentation. The data analysis techniques used are the N-Gain test and independent sample T-test with a significance level of 0.05. The results of this study showed that students were stimulated and there were differences in students' cognitive and collaborative abilities before and after applying the STAD type cooperative learning model in the experimental class and the GI type cooperative learning model in the control class on redox reaction material.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorAFFIFAH, ISRIYANTI0012029104
Thesis advisorSARI SITI AISYAH, RATNA198911042022032003
Additional Information: Sifat materi yang abstrak dan konsep yang masih berkaitan dengan konsep lain menjadi faktor yang dapat mempengaruhi kesulitan siswa dalam memahami materi kimia. Reaksi redoks salah satu materi yang memiliki sifat prosedural, dan memerlukan konsep dasar matematika yang cukup. Selain itu, Penerapan strategi pengajaran yang tidak tepat dapat berpengaruh pada hasil prestasi belajar siswa. Daya serap siswa yang masih rendah terhadap materi pelajaran serta kurangnya interaksi antar siswa juga mempengaruhi kemampuan kognitif serta kolaboratifnya. Penelitian ini bertujuan untuk menstimulus serta mengetahui perbedaan kemampuan kognitif dan kolaboratif siswa sebelum dan sesudah menerapkan model pembelajaran kooperatif tipe STAD pada kelas eksperimen dan model pembelajaran kooperatif tipe GI pada kelas kontrol terhadap materi reaksi redoks. Desain yang digunakan dalam penelitian ini adalah quasi eksperimen dengan skema control group pretest dan posttest. Pada penelitian ini yang menjadi populasi ialah siswa kelas XII MIPA SMAN 6 Kota Serang. Kelas XII MIPA 1 sebagai kelas eksperimen dan kelas XII MIPA 5 sebagai kelas kontrol dijadikan sebagai sampel dengan menggunakan teknik pengambilan sampel purposive sampling. Instrumen yang digunakan yaitu RPP, LKPD, tes hasil belajar, lembar observasi, dan lembar validasi. Pengumpulan data dilakukan dengan teknik tes (prestest dan posttest), teknik non tes (observasi), dan dokumentasi. Teknik analisis data yang digunakan adalah uji N-Gain dan independent sample T-test dengan taraf signifikansi 0,05. Hasil penelitian ini menunjukkan siswa terstimulus serta terdapat perbedaan kemampuan kognitif dan kolaboratif siswa sebelum dan sesudah menerapkan model pembelajaran kooperatif tipe STAD pada kelas eksperimen dan model pembelajaran kooperatif tipe GI pada kelas kontrol terhadap materi reaksi redoks.
Uncontrolled Keywords: Cooperative Learning, STAD, Cognitive Ability, Collaborative Ability Pembelajaran Kooperatif, STAD, Kemampuan Kognitif, Kemampuan Kolaboratif
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84204-Jurusan Pendidikan Kimia
Depositing User: Rosdiana Putri Pratama
Date Deposited: 02 Jul 2024 16:23
Last Modified: 02 Jul 2024 16:23
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/36302

Actions (login required)

View Item View Item