Ubayati, Rika (2015) UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPS DENGAN PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE (STAD) STUDENT TEAM ACHIEVEMENT DIVISION PADA MATERI KEGIATAN EKONOMI DAN POTENSI ALAM. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.
Text
RIKA UBAYATI_2227110114_FULLTEKS.pdf Restricted to Registered users only Download (20MB) |
|
Text
RIKA UBAYATI_2227110114_01.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) |
|
Text
RIKA UBAYATI_2227110114_02.pdf Restricted to Registered users only Download (228kB) |
|
Text
RIKA UBAYATI_2227110114_03.pdf Restricted to Registered users only Download (425kB) |
|
Text
RIKA UBAYATI_2227110114_04.pdf Restricted to Registered users only Download (851kB) |
|
Text
RIKA UBAYATI_2227110114_05.pdf Restricted to Registered users only Download (164kB) |
|
Text
RIKA UBAYATI_2227110114_LAMP.pdf Restricted to Registered users only Download (17MB) |
|
Text
RIKA UBAYATI_2227110114_REF.pdf Restricted to Registered users only Download (7kB) |
Abstract
The research aimed to improve student learning outcomes in social studies learning the implementation of cooperative learning model Student Team Achievement Division (STAD) sehingg student class learning activities can also be increased. The subjects of this study were 26 students of class IV SDN Cirangkong 1, Petir District, Serang District. The method used is a Class Action Research (PTK), which was held on 2 cycles and consists of four phases: 1) planning, 2) action, 3) observation and 4) reflection. This research according to research groove Kemiss and Mc Tagarat. The data collected in this research using students' test results and observations. The results of this study showed that the students 'achievement test prasiklus its average value is 63.46 with the criteria of completeness that is equal to 35%, in the first cycle test results of students' average score was 70.19 to the completeness criteria that is equal to 61, 5% of the expected target is 80%, so in the first cycle is not in accordance with the indicators of success .In the second cycle test results of students' average score was 81.15 completeness criteria that is equal to 88.5%, which means that the indicator of the expected success has been achieved , In addition, the students' class learning activity also increased, namely in the first cycle of 60% and the second cycle by 80%. The study concluded that learning with the implementation of cooperative learning model Student Achievement division team (STAD) can increase student learning outcomes corresponding second cycle of research results.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Tujuan penelitian ini untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada pembelajaran IPS penerapan model pembelajaran kooperatif tipe Student Team Achivement Division ( STAD ) sehingg aktivitas belajar kelas siswa juga dapat meningkat. Subyek penelitian ini adalah 26 siswa kelas IV SDN Cirangkong 1, Kecamatan Petir Kabupaten Serang. Metode penelitian yang digunakan ini adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK) , yang dilaksanakan pada 2 siklus dan terdiri dari 4 tahap yaitu : 1) perencanaan, 2) tindakan, 3) observasi dan 4) refleksi. Penelitian ini sesuai dengan alur penelitian Kemiss dan Mc Tagarat. Pengumpulan data yang dilakukan dalam penelitian ini adalah menggunakan tes hasil belajar siswa dan observasi. Adapun hasil penelitian ini menunjukan bahwa pada prasiklus tes hasil belajar siswa nilai rata-ratanya adalah 63,46 dengan kriteria ketuntasan yaitu sebesar 35%, pada siklus I tes hasil belajar siswa nilai rata-ratanya adalah 70,19 dengan kriteria ketuntasan yaitu sebesar 61,5% target yang diharapkan adalah 80%sehingga pada siklus I belum sesuai dengan indikator keberhasilan .Pada siklus II tes hasil belajar siswa nilai rata-ratanya adalah 81,15 kriteria ketuntasan yaitu sebesar 88,5% yang berarti bahwa indikator keberhasilan yang diharapkan telah tercapai. Selain itu, aktivitas belajar kelas siswa juga mengalami kenaikan yaitu pada siklus I sebesar 60% dan siklus II sebesar 80%. Penelitian ini menyimpulkan bahwa pembelajaran dengan penerapan model pembelajaran kooperatif tipe Student Team Achivement Division (STAD) dapat meningkatkan hasil belajar siswa sesuai hasil penelitian siklus II. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Results of social studies, Cooperative Learning type STAD Hasil belajar IPS, Pembelajaran Kooperatif tipe STAD | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) | |||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar |
|||||||||
Depositing User: | Rika Ubayati | |||||||||
Date Deposited: | 20 Jun 2024 09:49 | |||||||||
Last Modified: | 20 Jun 2024 09:49 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/36251 |
Actions (login required)
View Item |