Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGELOLAAN BEBAN KOGNITIF TERHADAP KECAKAPAN MATEMATIS SISWA DI SMP NEGERI 20 KOTA SERANG

WALUYO, BINSAR (2024) PENGELOLAAN BEBAN KOGNITIF TERHADAP KECAKAPAN MATEMATIS SISWA DI SMP NEGERI 20 KOTA SERANG. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
Binsar Waluyo_2225200051_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (17MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Binsar Waluyo_2225200051_ 01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (944kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Binsar Waluyo_2225200051_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (319kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Binsar Waluyo_2225200051_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (274kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Binsar Waluyo_2225200051_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Binsar Waluyo_2225200051_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (36kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Binsar Waluyo_2225200051_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (211kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Binsar Waluyo_2225200051_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (13MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Binsar Waluyo_2225200051_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (23MB)

Abstract

In its application, mathematics is not only about using formulas and conducting calculations, but also about developing mathematical proficiency. One important mathematical proficiency to develop is problem-solving ability, which also depends on another mathematical proficiency, namely conceptual understanding ability. However, the reality is that the conceptual understanding and problem-solving abilities of students in Indonesia are still low. The low ability is related to how students manage and process the information they receive when studying the material, considering cognitive load. Learning while considering cognitive load is believed to enhance students' conceptual understanding and mathematical problem-solving abilities. This research was conducted at State Junior High School 20 in Kota Serang during the academic year 2023/2024. The research aims to determine whether students' conceptual understanding and mathematical problem-solving abilities with learning that considers cognitive load are better than students with conventional learning, both in terms of initial abilities and not, and to further understand students' mathematical skills based on their initial mathematical abilities. The method used in this research is mixed methods with a sequential explanatory design. The research instruments consist of initial ability tests, conceptual understanding tests, and problem-solving ability tests, as test instruments, and questionnaires, interviews, and documentation as non-test instruments. The results show that students' conceptual understanding and mathematical problem-solving abilities with learning that considers cognitive load are better than students with conventional learning, both in terms of initial abilities and not.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHENDRAYANA, AAN197503232003121001
Thesis advisorFATHURROHMAN, MAMAN198209252006041001
Additional Information: Dalam penerapannya, matematika bukan hanya sekadar menggunakan rumus dan melakukan perhitungan, melainkan juga mengembangkan kecakapan matematis. Kecakapan matematis yang penting untuk dikembangkan adalah kemampuan pemecahan masalah, yang juga bergantung pada salah satu kecakapan matematis lainnya, yaitu kemampuan pemahaman konseptual. Namun, kenyataannya kemampuan pemahaman konseptual dan pemecahan masalah siswa di Indonesia masih rendah. Rendahnya kemampuan tersebut berkaitan dengan bagaimana siswa mengelola dan memproses informasi yang mereka terima ketika mempelajari materi, dengan mempertimbangkan beban kognitif. Pembelajaran dengan memperhatikan beban kognitif diyakini mampu meningkatkan kemampuan pemahaman konseptual dan pemecahan masalah matematis siswa. Penelitian ini dilakukan di SMP Negeri 20 Kota Serang tahun ajaran 2023/2024. Tujuan penelitian adalah untuk mengetahui apakah kemampuan pemahaman konseptual dan pemecahan masalah matematis siswa dengan pembelajaran yang memperhatikan beban kognitif lebih baik daripada siswa dengan pembelajaran pada umumnya baik dilihat dari kemampuan awal maupun tidak serta untuk mengetahui lebih lanjut mengenai mengenai kecakapan matematis siswa berdasarkan kemampuan awal matematis. Metode yang digunakan pada penelitian ini adalah penelitian campuran dengan desain sequential explanatory. Instrumen penelitian terdiri dari tes kemampuan awal, tes pemahaman konseptual, dan tes kemampuan pemecahan masalah, sebagai instrumen tes dan angket, wawancara, serta dokumentasi sebagai instrumen non tes. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kemampuan pemahaman konseptual dan pemecahan masalah matematis siswa dengan pembelajaran yang memperhatikan beban kognitif lebih baik daripada siswa dengan pembelajaran pada umumnya baik dilihat dari kemampuan awal maupun tidak.
Uncontrolled Keywords: Management of Cognitive Load, Mathematical Proficiency, Mathematical Conceptual Understanding Ability, Mathematical Problem-Solving Ability, Initial Mathematical Ability Pengelolaan Beban Kognitif, Kecakapan Matematis, Kemampuan Pemahaman Konseptual Matematis, Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis, Kemampuan Awal Matematis.
Subjects: L Education > L Education (General)
Q Science > Q Science (General)
Q Science > QA Mathematics
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84202-Jurusan Pendidikan Matematika
Depositing User: Binsar Waluyo
Date Deposited: 20 Jun 2024 09:51
Last Modified: 20 Jun 2024 09:51
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/36186

Actions (login required)

View Item View Item