PRATAMA, JUNDI (2024) PENGEMBANGAN MODUL BERBASIS EBOOK UNTUK MENINGKATKAN PENGETAHUAN BAHAYA MEMBOLOS SISWA SMK PGRI 1 KOTA SERANG. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text (SKRIPSI)
Jundi Pratama_2285190017_Fulltext.pdf Restricted to Registered users only Download (5MB) |
|
Text (SKRIPSI)
Jundi Pratama_2285190017_01.pdf Restricted to Registered users only Download (736kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Jundi Pratama_2285190017_02.pdf Restricted to Registered users only Download (225kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Jundi Pratama_2285190017_03.pdf Restricted to Registered users only Download (547kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Jundi Pratama_2285190017_04.pdf Restricted to Registered users only Download (751kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Jundi Pratama_2285190017_05.pdf Restricted to Registered users only Download (39kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Jundi Pratama_2285190017_Reff.pdf Restricted to Registered users only Download (111kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Jundi Pratama_2285190017_Lamp.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) |
|
Text (SKRIPSI)
Jundi Pratama_2285190017_CP.pdf Restricted to Registered users only Download (39MB) |
Abstract
The research carried out aims to develop a feasible and effective electronic module (E-Module) regarding the dangerous behavior of truancy in order to increase students' knowledge about the dangerous impacts of truancy. This module is designed to make it easier for guidance and counseling teachers to provide guidance and counseling services and to attract students' interest in learning how to avoid and understand the impact of truant behavior. In this research, the R&D (Research and Development) method was used with a 4D model with stages, namely definition, design, development and dissemination. The data collection technique used in this research was a needs assessment of a sample of 101 students in class with the criteria of not understanding the impact of truant behavior. Then the results of the needs assessment are translated into products in module form and the validity of the product is tested by media and materials experts, language experts and practitioner experts. Testing was carried out by providing services according to those contained in the module by guidance and counseling teachers to 25 students. The result was that 48.00% or 12 students were in the understanding criteria and 52.00% or 13 students were in the very understanding criteria. The N-Gain percent from the trial was 80.94%, which was included in the effective category. The results of the feasibility test that have been carried out obtained an average of 86.5% or the ebook-based module to increase knowledge about the dangers of truancy is included in the very suitable category to be applied to students.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Pada penelitian yang dilaksanakan ini mempunyai tujuan guna melakukan pengembangan terhadap modul elektronik (E-Modul) dengan layak serta efektif tentang perilaku bahaya membolos agar meningkatkan pengetahuan siswa dampak bahaya dari membolos. Modul ini dilakukan perancangan agar memfasilitasi guru BK ketika pemberian pelayanan Bimbingan serta konseling dan menarik minat dari siswa agar mempelajari bagaimana cara menghindari serta mengetahui dampak dari perilaku membolos. Dalam penelitian yang dilaksanakan ini memakai metode R&D (Research and Development) pada model 4D dengan tahap-tahap yakni define (pendefinisian), design (perancangan), development (pengembangan), dessemination (penyebaran). Teknik pengumpulan datanya yang dilaksanakan dalam penelitian yang dilaksanakan ini yaitu dengan need assessment pada sampel sebanyak 101 siswa yang ada dikelas X SMK PGRI 1 Kota Serang didapatkan hasil yaitu sebanyak 24 siswa atau 23% ada di kriteria tidak paham serta 21 siswa atau 20% diantaranya ada di kriteria sangat tidak paham mengenai dampak dari perilaku membolos. Kemudian, hasil need assessment dituangkan pada produk berupa modul serta dilakukan uji validitas produk terhadap para ahli media serta materi, ahli bahasa serta ahli praktisi. Penguji cobaan dilaksanakan dilakukan memberikan layanan sesuai dengan yang terdapat pada modul oleh guru bimbingan dan konseling kepada 25 siswa didapati hasil yaitu sebesar 48,00% atau 12 siswa ada di kriteria paham serta 52,00% ataupun sejumlah 13 siswa ada di kriteria sangat paham. N-Gain persen dari uji coba sebesar 80,94 % dengan kategori efekti. Adapun hasil dari pengujian kelayakan yang sudah dilaksanakan dmendapatkan hasil dari rata-rata 86,5% atau modul berbasi ebook untuk meningkatkan pengetahuan bahaya membolos termasuk pada kategori sangat layak untuk diimplementasikan kepada siswa. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Module, Truancy Behavior, Dangers of Truancy. Modul, Perilaku Membolos, Bahaya Membolos. | |||||||||
Subjects: | L Education > LC Special aspects of education | |||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86201-Jurusan Bimbingan dan Konseling |
|||||||||
Depositing User: | Mr Jundi Pratama | |||||||||
Date Deposited: | 07 Jun 2024 15:41 | |||||||||
Last Modified: | 10 Jun 2024 15:12 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/35999 |
Actions (login required)
View Item |