Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MELALUI MEDIA PEMBELAJARAN AUDIO VISUAL PADA MATA PELAJARAN ILMU PENGETAHUAN ALAM

Shobahiyah, Nur (2015) UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MELALUI MEDIA PEMBELAJARAN AUDIO VISUAL PADA MATA PELAJARAN ILMU PENGETAHUAN ALAM. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Media Pembelajaran Audio Visual Pada Mata Pelajara.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (16MB)

Abstract

ABSTRACT "Efforts to Improve Student Results Through Learning Media Audio Visual On Subject Natural Science" In the Classroom Action Research 2 nd Grade Of SDN Serang 8 Serang Subdistrict Serang City of Learning Year 2014/2015. Nur Shobahiyah (2227111691) This study in the background by the low learning outcomes IPA and still lack the use of media in support students' learning. The purpose of this study was to use audio-visual learning media. Subjects in this study were students of class II SDN Serang 8 the number of students 48 students. Research is classroom action research (PTK), the study was conducted with the two cycle in accordance with the spiral groove of Hopkins. Data collection is to use test results to learn and observe the activities of teachers and students. Indicators of success in this study was 80% of the activity of the students are in the category of good and very good, and 90% of students achieving grades A minimum completeness criteria (KKM) is 70. The results showed an increase from the first cycle to the second cycle. Activities of students in both categories and very good in the first cycle by 72% and increased in the second cycle of activity of students in both categories and very good by 87.5%. The average value of the first cycle students reached 81.7% with a percentage of 66.7% mastery learning. And the average value of students in the second cycle of 90.5% with a percentage of 95.8%. It was concluded that the use of audio-visual learning media can improve student learning outcomes on the 2 nd Grade of SDN Serang 8.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHendracipta, Nana197901092005011002
Thesis advisorNulhakim, Lukman197904092007101001
Additional Information: ABSTRAK “Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Media Pembelajaran Audio Visual Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam” Penelitian Tindakan Kelas Pada Siswa Kelas II SDN Serang 8 Kecamatan serang kota Serang Tahun Pembelajaran 2014/2015. Nur Shobahiyah (2227111691) Penelitian ini dilatarbelakangi oleh rendahnya hasil belajar IPA dan masih minimnya penggunaan media dalam menunjang proses pembelajaran siswa. Tujuan penelitian ini adalah dengan penggunaan media pembelajaran audio visual, subjek pada penelitian ini adalah siswa kelas II SDN Serang 8 dengan jumlah siswa 48 siswa. Penelitian yang digunakan adalah penelitian tindakan kelas (PTK), penelitian dilakukan dengan II siklus sesuai dengan alur spiral dari Hopkins. Pengumpulan data yang digunakan yaitu menggunakan tes hasil belajar dan observasi aktivitas guru dan siswa. Indikator keberhasilan dalam penelitian ini adalah 80% aktivitas siswa berada pada kategori baik dan sangat baik, dan 90% siswa mencapai nilai Kriteria Ketuntasan Minimal (KKM) sebesar 70. Hasil penelitian menunjukkan adanya peningkatan dari siklus I ke siklus II. Aktivitas siswa yang berada pada kategori baik dan sangat baik pada siklus I sebesar 72% dan mengalami peningkatan pada siklus II aktivitas siswa yang berada pada kategori baik dan sangat baik sebesar 87,5%. Nilai rata-rata siswa siklus I mencapai 81,7% dengan presentase ketuntasan belajar sebesar 66,7%. Dan nilai rata-rata siswa pada siklus II sebesar 90,5 % dengan presentase ketuntasan belajar sebesar 95,8%. Penelitian ini dapat disimpulkan bahwa penggunaan media pembelajaran audio visual dapat meningkatkan hasil belajar siswa pada kelas II SDN Serang 8.
Uncontrolled Keywords: Keywords : learning outcomes, learning of audio visual media, natural sciences
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 25 Oct 2021 04:35
Last Modified: 25 Oct 2021 04:35
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/3553

Actions (login required)

View Item View Item